
סעודת מצוה
א. בסעודת מצוה כגון ברית מילה ופדיון הבן אוכלים בשר ושותים יין כל השייכים לסעודה". והיינו כל מי שהיה הולך בזמן אחר לסעודה זו מחמת קירבה או ידידות. ונשים במקום שדרך לזמנן לסעודה ג"כ מותרות.
ב. סעודת סיום מסכת נחשבת גם היא לסעודת מצוה. ומ"מ אם לא נזדמן הסיום בדרך לימודו לא ימהר או יאחר בשביל זה. וגם אם לא היה עושה סעודה בשאר הימים אפשר שלא יעשנה גם עתה.
ג. ומי המותרים להשתתף בסעודה זו: במ"ב ס"ק ע"ג סיים, אכן אם נזדמן כראוי מותרים לאכול אף אותן שלא למדו עמהן אם היו הולכים ובאין גם בזמן אחר משום ריעות [מ"א וא"ר]. ובביאור הלכה הביא מסידור ר' יעקב עמדין שדעתו דדוקא מחזיקי הלומדים והגבאים המשגיחים עליהם ומשרתיהם מותרים אפילו הם רבים, אך לזמן אחרים מלבד אלה מפני הכבוד והאהבה או לאיזה תועלת שהוא הוא איסור גמור. ומ"מ פשוט דאם אותן הבאים מסייעים לעשות הסעודה בודאי מותר דהוא בכלל מה שאמר הגמרא תיתי לי דכי הוי מסיימי רבנן מסכת עבידנא יומא טבא לרבנן וכמ"ש המ"א.
ד. ואין הדעת נוחה להקל לעשות סיום לאכול בשר וליתן לנשים ולילדים בסביבה.
ה. בשבוע שחל בו ט"ב אין לאכול בשר ולשתות יין בסעודת מצוה רק מנין מצומצם"ט. היינו שמלבד בעלי השמחה [ובברית הסנדק והקוואטר] והקרובים הפסולים לעדות ניתן להזמין עשרה אנשים נוספים משום רעות, וזה מותר אפילו בערב ט"ב, ויעשנה קודם חצות.
ו. לבישת בגדי שבת בשמחה - מי שהולך לשמחה [ברית מילה, בר מצוה, ופדיון הבן] מר"ח עד ט"ב אינו לובש בגדי שבת.
ז. בברית מילה מר"ח עד ט' באב נוהגין שהמוהל והסנדק ואבי הבן ואמו לובשים בגדי שבת. וכן האשה שמכנסת התינוק (קוואטר) נוהגת ללבוש בגדי שבת שזה עיקר מצותה. והסבים, אבי אבי הבן ואבי היולדת, שרגילים ללבוש בשמחת נכדיהם בגדי שבת ג"כ נוהגין להקל וללבוש בגדי שבת הם ונשיהם.
ערב שבת חזון
ח. מי שרגיל להתרחץ ולחפוף ראשו במים חמים בע"ש לכבוד שבת, מותר לרחוץ בערב שבת חזון פניו ידיו ורגליו ולחפוף ראשו במים חמים אבל לא עם סבון. [ואנשים שעובדים כל השבוע ומזיעים הרבה ואינם יכולים להעביר הזיעה בלי סבון יש להקל להם עם סבון, ובמים צוננים בלבד].
ט. טבילה במקוה בערב שבת מותרת, וכן קציצת צפרנים לכבוד שבת מותרת.
י. לכבוד שבת מותר לפרוס מפות מכובסות על השלחנות. אבל בסדינים וכלי מיטה נהגו איסורה.
יא. מי שאין לו כתונת לשבת יש להקל לכבס לכבוד שבת. וע"י נכרי ודאי שריי.
יב. צחצוח נעליים עם משחה לכבוד שבת מותר.
מקורות - מעובד על פי קובץ מבית לוי
0 תגובות