ראש העיר מתערב

סערה בפתח תקווה: סמינר הילדסהיימר - בסכנת סגירה

ניסיונות ההתערבות של ראש עיריית פתח תקווה, רמי גרינברג, בקבלת תלמידות לסמינר הרב הילדסהיימר בעיר מעוררים חשש רב בציבור החרדי כי הצעד יוביל לסגירת הסמינר (בארץ)

שאול כהנא | כיכר השבת |
מבנה הסמינר (צילום: גוגל מפות)

ההתערבות של ראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג, שוברת שיאים חדשים. לאחר הדיווח ב"כיכר השבת", לפני מספר חודשים, על ההוראה של גרינברג למוסדות שלא לקלוט תלמידים מחוץ לפתח תקווה - אחרת יופעלו סנקציות, כעת מנסה גרינברג להתערב גם בנעשה בסמינר החרדי בעיר.

בשבוע שעבר, ההתערבות עלתה שלב, כאשר סמינר "בית יעקב - הרב הילדסהיימר" בעיר, קיבל איום בביטול הרישיון. במכתב שהוצג בתקשורת ככזה ששוגר למשרד החינוך, כתב רמי גרינברג: "ברצוננו להודיעכם כי אנו מבטלים את הסכמתנו למתן רשות שימוש במבנה העירוני ברחוב סעדיה גאון 15 גו"ח 6374/275 לעמותה הנ"ל למטרת תיכון בנות מאחר והעמותה אינה עומדת בתנאים שהתחייבה לגביהם".

תיכון "בית יעקב", המוכר כ'סמינר הילדסהיימר', הינו מוסד ותיק בפתח תקווה והוא מוכר מוערך בכל רחבי הארץ, כמוסד חינוכי בו למדו ולומדות תלמידות רבות לאורך השנים, כשהנהלת המקום שמה דגש על רמה לימודית גבוהה לצד שמירת ערכי הצניעות כחלק העיקרי מתנאי הקבלה, וזאת בד בבד למיעוט טענות האפליה כלפי הסמינר, כאשר כמעט כ-50 אחוזים מהבנות, ולעתים אף יותר, משתייכות לעדות המזרח.

הרקע למכתב הוא סירוב הנהלת הסמינר לקבל בנות שלטענתם אינן מתאימות לאופי הסמינר. לפי הנהלת המוסד, גם במשרד החינוך אישרו במכתב כי הבנות לא התקבלו כי הינן "בניגוד לרוח המקום ובניגוד להתאמה אישית לאותן תלמידות", ולא על רקע אפליה אחרת.

ביטאון 'דגל התורה', העיתון 'יתד נאמן', יצא הבוקר (שלישי) בחריפות נגד רמי גרינברג תחת הכותרת "תקדים מסוכן. בצעד שרירותי מצד ראש עיריית פ"ת רמי גרינברג סמינר "בית יעקב - הרב הילדסהיימר" בפתח תקווה נמצא בסכנת סגירה".

לפי הדיווח של ישראל רוזנר, ישנו "חשש בקרב עשרות מוסדות חינוך ברחבי הארץ ובפתח תקווה בפרט מתקדים מסוכן של ניסיון להתערבות במוסדות החינוך החרדים נוכח צעדים שרירותיים אותם מוביל ראש עיריית פתח תקווה שלאחרונה הגדיל לעשות בחציית 'קו אדום', בביטול רישיון מוסד לסמינר נכבד ומוערך בעיר, אשר לטענת מנהל הסמינר בניסיון להלך אימים עליו לקבל בנות שקבלתן סורבה בשל אי התאמה".

רוזנר מציין בכתבה כי "אחת מאותן בנות שסורבו ע"י המנהל, היא תושבת העיר השכנה בני-ברק. ולא עוד אלא שבנוגע למספר בנות שלא התקבלו לסמינר, נטען על ידי העירייה כי הן הופלו לרעה בשל מוצאן, אלא שהעירייה ככל הנראה העדיפה להתעלם מהעובדה כי קבוצה גדולה - בנות אשכנזיות - לא התקבלו מאותה סיבה של אי התאמה רוחנית, והן ידעו להמשיך הלאה ולהירשם לסמינר מקביל בעיר, לאחר קבלת התשובה השלילית ובכך להבטיח לעצמן מסגרת חינוכית לשנה"ל הבעל"ט".

הרב עזריה הילדסהיימר, מנהל סמינר בית יעקב בעיר, סיפר בשיחה עם 'יתד' כי "כמו בכל שנה, פתחנו את הרישום בחודש שבט, ובס"ד נרשמו כ-180 בנות. מתוכן 150 הן תושבות העיר פתח תקווה והשאר הגיעו מחוץ לעיר מהן מראש העין, תל אביב, אלעד, גני תקווה, אור יהודה ובני ברק. אזורים מהם קיבלנו תמיד תלמידות לאורך השנים.

"בשלב מסוים היינו צריכים לחדש את רישיון משרד החינוך ולפי סעיף 4 בו, היינו צריכים להגיש אישור עירוני המאשר את הקצאת מבנה בית הספר עבור הסמינר, פניתי לראש העירייה בסביבות חודש אדר והוא התנה את ההקצאה בכך שלא אקבל תלמידות מחוץ לעיר. הסברתי לראש העירייה כי סך הכל מדובר על פחות מ-15 אחוז מכלל תלמידות בית הספר, והבהרתי לרה"ע כי את התלמידות שקיבלתי כבר אינני יכול לשלח כעת. כך דחו אותי בעירייה עד חודש אחרי פסח.

"שבוע לפני תום המועד בו ניתן להגיש בקשה לחידוש הרישיון למשרד החינוך פניתי שוב לראש העירייה ובשיחה ביקש שאתחייב כי מעכשיו ואילך לא אקבל יותר תלמידות חוץ. בנוסף דנו גם בתלונות שהגיעו לראש העירייה על אי קבלת בנות תושבות העיר. הבהרתי את הקריטריונים לקבלת התלמידות לסמינר והן רוח הבית והישגים לימודיים כמקובל בכל מוסדות בית יעקב ורה"ע הסכים עמי והתנה הרישיון בחתימה על התחייבות כל-שהיא לגבי קבלת תלמידות חוץ.

"כאמור, כדי שאקבל את הרישיון הסכמתי לחתום על מסמך התחייבות כי 'בית הספר ימשיך לקבל את בנות העיר המתאימות לרוח בית הספר כפי שנהגנו כל השנים. וביחס לתלמידות מחוץ לעיר נדון בכל בקשה לגופו של עניין'. עד כאן הייתה התחייבותי ובגינה קיבלתי אישור עירוני חתום על ידי היועצת המשפטית של העירייה, עבור משרד החינוך".

"אגב מאז שחתמתי", מספר הרב הילדסהיימר, "עמדתי בלחצים גדולים לקבל בנות מחוץ לעיר ועמדתי מולם. טענה אחרת שהגיעה אלי 'מאחורי הפרגוד' על כך שכביכול אותן תלמידות חוץ אינן משלמות אגרות לעירייה, איננה נכונה כלל וכל השנים שילמתי בצורה מסודרת את אגרות החוץ וגם האגרות לשנה"ל הבאה, כבר מוכנות ומוסדרות לתשלום", ציין הרב הילדסהיימר שהוסיף: "אחרי הפגישות שקיימתי עם ראש העירייה רמי גרינברג הוא אף טרח לפרסם באתרי חדשות למיניהם כי עם הרב הילדסהיימר הוא מסתדר".

הרב הילדסהיימר ממשיך ומספר על השתלשלות העניינים: "בחודש האחרון קיבלתי זימון מראש העירייה בטענה חוזרת עליה כבר שוחחנו, כי הורים לבנות בעיר התלוננו כי לא קיבלתי תלמידות ולטענתו בשל אפלייתן. הזדעזעתי מהאשמה החמורה, מאחר וכל מי שמכיר את הסמינר יודע להגיד כי נתון זה אינו נכון לא מיניה ולא מקצתיה. הסברתי לו שוב כי חלק מאותן בנות לא התקבלו בשל רמה לימודית נמוכה וחלק לא התקבלו משום שהבית ממנו הן מגיעות לא מתאים לרוח בית הספר. הוא לא רצה לקבל את דבריי.

"בהמשך הגיע אלי יועצו של רה"ע לעניני חינוך, ערן חג'ג'. בדבריו עמי הוא ביקש לקבל קרוב ל-10 בנות, הסברתי לו את שיקולי הסמינר ושיקפתי בפניו את הנתונים הרלוונטיים, אך הוא ביקש בכל זאת לנסות לקבל לפחות כמה תלמידות. לאחר שיקולים מעמיקים של ועדת הקבלה הוחלט לקבל שלוש בנות שמימלא היו רשומות ברשימת המתנה שלגביהן הוועדה היתה צריכה לדון שוב. אך כחמש בנות נותרו עם תשובה שלילית ולגביהן החליט ראש העירייה לשבור את הכלים, ללא שום היגיון ואף ללא כל ניסיון לסדר אותן בשיבוץ מתאים לרמה הלימודית או הרוחנית".

פניית 'כיכר השבת' לקבלת תגובתו של ראש העיר רמי גרינברג, לא נענתה עד לשעת פרסום הכתבה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר