מתקפה חריפה

השופטת החרדית נגד משטרת ישראל: 'אין אכיפה שוויונית'

השופטת החרדית, חוי טוקר, יצאה למתקפה חריפה נגד המשטרה בשל התנהלותה בימים אלו מול המגזר החרדי באכיפת הנחיות משרד הבריאות • "לא שוכנעתי כי קיימת אכיפה שוויונית" (אקטואלי)

אבי רבינא | כיכר השבת |
השופטת טוקר (משמאל) ואלימות משטרה (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90, חיים גולדברג - כיכר השבת)

השופטת החרדית חוי טוקר יצאה היום (שלישי) למתקפה חריפה נגד המשטרה בשל התנהלותה בימים אלו מול המגזר החרדי באכיפת הנחיות משרד הבריאות, כאשר בדיון עצמו הודתה המשטרה כי עד כה הוגש כתב אישום נגד שני אנשים בלבד שהפרו צו בריאות. הפרטים המלאים מתוך הדיון הסוער הגיעו לידי 'כיכר השבת'.

המדובר הוא בתושב בית שמש שנעצר לפני חג הפסח בגין הפרת צו בריאות במהלך תפילה במניין מעל 20 איש. לפי טענת המשטרה, התושב החרדי אף ירק לעבר שוטרת, ובשל כך ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו בטענה כי הוא "מסוכן לציבור".

אלא שהשופטת החרדית לא התרשמה משורת טענותיה של המשטרה והחליטה לשחרר את העצור בנימוק שלא ניתן לקבוע שהוא מסוכן לציבור.

אלימות משטרתית במאה שערים (מצלמות אבטחה / באדיבות המצלם)

לפני שנביא כאן את דברי השופטת בהן יש ביקורת נוקבת על התנהלות המשטרה בימים אלו, חשוב לראות את תגובת נציגת המשטרה בדיון. על פי תגובתה אנו למדים כי למרות המעצרים הרבים, לצד אלפי קנסות שניתנו עד כה, רק שני כתבי אישום עם בקשה למעצר עד תום ההליכים הוגשו עד כה בשל הפרות סדר והפרות הוראת צו הבריאות.

במהלך הדיון טענה המשטרה כי הנאשם ירק לעבר שוטרת ובשל כך הוא "מסוכן לציבור" ויש להורות על המשך מעצרו.

פרקליטו של הנאשם עו"ד רועי פוליטי הגיב תוך שהוא תוקף את המשטרה שמתייחסת ליריקה של אדם חרדי כיריקה מסוכנת יותר: "אני מזהיר משטחיות ההליך שמביאה לקביעה שעם כל המעצר שלו, ניתן לתת מעצרים קצרים. אני לא רואה איך הוא יהיה מורשע. נניח שהיתה יריקה, אני לא מצליח להבין, למה היריקה הזו דורשת שאדם יהיה במעצר עד תום ההליכים".

לדבריו, "יש להסתכל על כתב האישום וכתוב יריקה, ולא יריקה שהיתה בה קורונה. המשיב לא חולה ולא סיכן אף אחד. צריך להיות חולה כדי לסכן. כל עוד לא נפגע, וירק, הסיכון הוא סטטיסטי, אף אחד לא מדבר על זה לא בשלום ולא במחוזי. תהיו אמיצים לומר שיריקה של חרדים מסוכנת יותר בימים אלו, מסתובבים מסביב לענין ובסופו של דבר אדם שירק, נעצר עד תום ההליכים".

השופטת חוי טוקר הבהירה תחילה כי תקיפת שוטרים היא אסורה ומסוכנת: "אין מחלוקת כי תקיפת שוטרים, בפרט לעת הזו, כמו גם הפרת צו בריאות העם, טומנת עמה מסוכנות דווקא בתקופת המגיפה, לא רק מפני הסיכון הבריאותי הברור לציבור, אלא גם מפני הסיכון הבריאותי כלפי השוטרים והחשיבות שבשמירה על הסדר הציבורי שעה שהשוטרים מסכנים את בריאותם במלאכה זו".

בשלב זה עברה השופטת לתקוף בחריפות את המשטרה על אכיפה בררנית נגד המגזר החרדי: "יחד עם זאת, לא שוכנעתי כי קיימת מדיניות אכיפה שוויונית בהגשת כתבי אישום המלווים בבקשה למעצר עד תום ההליכים כלפי כל מפרי הסדר והעוברים על ההוראות".

עוד הוסיפה השופטת ומתחה ביקורת באומרה כי "מדובר בעבירות שעיקרן בסנקציות מנהליות. זאת במנותק מהעבירות של תקיפת שוטר המיוחסות לנאשם, שאין בהן כשלעצמן כדי להקים מסוכנות, כזו שלא ניתן לבחון אמצעיים לאיין אותה מבלי להזדקק לסנקציה החריפה של מעצר עד תום ההליכים, אף לאור עברו הפלילי".

לדבריה, "לעיתים מניע אידאולוגי מגביר מסוכנות, אך גם במקרה שכזה ניתן לאיין את המסוכנות. זאת לבד מהשאלה המצריכה דיון מהי אידאולוגיה והאם רק אידאולוגיה דתית מגבירה מסוכנות, להבדיל מאידאולוגיות אחרות. שאלה זו ניתן להותיר לעת מצוא, ונראה כי היא חורגת מגבולות הדיון בבקשת המעצר".

בהחלטתה כתבה השופטת כי אין הצדקה בהמשך מעצרו של הנאשם שיצטרך להפקיד ערבות כספית.

דברי השופטת מצטרפים לביקורת הכללית הנשמעת בימים אלו מפי אישי ציבור רבים מהמגזר החרדי ומחוצה לו על אכיפה בררנית נגד המגזר החרדי בצל ההנחיות המחמירות של משרד הבריאות בנגיף קורונה.

ממשטרת ישראל נמסר כי "מדובר בחשוד שנעצר על ידי שוטרים שפעלו לשמירה על תקנות צו בריאות העם ולמען בריאות הציבור בסוף חודש מרץ, זאת לאחר לאחר שתקף שוטרת כשהוא יורק לעברה, דבר העלול להוות סכנה לבריאות הציבור בתקופה זו ולבריאותה של השוטרת, ללא כל קשר לזהותו של החשוד או אמונותיו. מדובר במעשה מכוער ובזוי כשלעצמו, וזאת כאשר עומד נגדו עונש מאסר על תנאי בגין הרשעה קודמת של תקיפת שוטר והרשעות נוספות בעבירות דומות של הפרת הסדר הציבורי".

עוד מציינת המשטרה כי "בכלל הדיונים שנערכו בבתי המשפט השלום והמחוזי בירושלים בעניינו, מעצרו של החשוד הוארך והוא עודנו שוהה במעצר לאחר שהוגש נגדו כתב אישום ע"י הפרקליטות בגין העבירות החמורות ובקשה למעצרו עד תום ההליכים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר