היסטוריה ואקטואליה

המחלוקת על דמותו של המשכיל נפתלי הרץ וייזל

סוגיה מעניינת היא דמותו של המשכיל נפתלי הֶרְץ וַייזֶל שכתב בין היתר את "ספר המידות" | עדות: הגר"א גוֹרְדוֹן ראש ישיבת טלז הרבה לשבחו בעוד הנודע ביהודה יצא כנגדו (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
נפתלי הֶרְץ וַייזֶל (מאת User:Netan'el - JewishEncyclopedia, נחלת הכלל)

פרק י"ט: סוגיה מעניינת היא דמותו של המשכיל נפתלי הֶרְץ וַייזֶל שכתב בין היתר את "ספר המידות" שההיסטוריון בן-ציון דִינוּר תלמיד ישיבת טלז העיד שהגר"א גוֹרְדוֹן ראש ישיבת טלז הרבה לשבח למרות שהנודע ביהודה יצא כנגדו.

הפרקים האחרונים בסדרה על גאוני ליטא >>

הרב ד"ר שי עקביה וואזנר כותב על עדות זו שהגר"א גורדון שיבח את וייזל "שהיא 'מפתיעה'".

לעניות דעתי לא ברור מדוע וואזנר כתב כך, שכן זולת הנודע ביהודה, רבים מגדולי ליטא באותו דור אהדו את ספרו ודמותו של וייזל שמכונה רנה"ו.

נפתלי הֶרְץ וַייזֶל (חי ופעל בין השנים תפ"ו 1725 - תקס"ה 1805) (מאת User:Netan'el - JewishEncyclopedia, נחלת הכלל)

לפני קרוב לעשרים שנים הגאון רבי משה צוריאל הדפיס מחדש את ספרו של וייזל, והקדיש הקדמה ארוכה והביא שמות של 40 רבנים שהסכימו לספרו של וייזל. ברם, מקורות אלו לא עמדו לו, ובעיתון 'יתד נאמן' חתמו חלק מגדולי ישראל על כרוז בו הם אוסרים להפיץ את הספר.

בעניין זה פניתי לגאון החוקר התורני המפורסם רבי יהושע ענבל שאמר לי בהאי לישנא:

"אין שום הפתעה שגאון ליטאי מתייחס בהערכה לתכנים של רנה"ו, בדיוק כמו הנצי"ב שהיה בן זמנו של ר"א גורדון, או בעל ה'כתב והקבלה' שקדם לו מעט, הרש"ש, התפארת ישראל, הגאון הליטאי ה'זכר יהוסף', ועוד רבים.

"ההתנגדות של גדולי ישראל היתה לפעולה שנקט בנושא החינוכי, ולהפצת הביאור יחד עם מנדלסון, והיו רבים מגדולי ישראל שלא פסלו לחלוטין את חדושי תורתו, והביאו מדבריו, גם אם טעה בהפצת הביאור יחד עם התרגום, או בטענה החינוכית שלו. כשיוצאים נגד מישהו פומבית, זה לא בהכרח שהוא נהפך לגוי. אני לא מסכים עם הרב צוריאל, שסובר שמי שהעריך את תורתו, סימן שנחלק על הנודע ביהודה וסבר שטעות היתה לצאת נגדו".

כאמור, מחלוקת היא דמותו של וייזל. בקובץ "בית אהרן וישראל" פורסם סדרת מאמרים כנגד וייזל. בין היתר נטען שרבי נחמן מברסלב זי"ע השליך לאש ספר של וייזל, לעומת רבנים מפורסים שכתבו הסכמה וציטטו את וייזל בספריהם, כגון הערוך לנר, המלבי"ם, רש"ר הירש, ספר "הכתב והקבלה", רבי ישראל ליפשיץ בעל "תפארת ישראל", רבי דוד צבי הופמן מחבר שו"ת מלמד להועיל, הנצי"ב, הגאון המגיד מפאלאצק, רבי אלעזר פלקלס מחבר שו"ת תשובה מאהבה (תלמיד הנודע ביהודה), מהר"ם שיק תלמיד מובהק של החתם סופר.

כאמור לפני כעשרים שנים בעיתון 'יתד נאמן' נכתב מכתב מחאה, בו בין היתר נטען שגאוני הדורות בעל הנודע ביהודה, בעל הפלאה והחת"ס פסקו שדינו של וייזל הוא משכיל כופר בתורה ואסרו להכניס ספריו בבית יהודי... "לכן אנו באים להזכיר ולחדש את פסקם של גדולי הדורות זצוק"ל שאיסור גמור על בעלי החנויות ובתי ישראל להכניס ספריו והמקיים דברי הגאונים זצ"ל ה"ז מקיים התורה בישראל", כתבו הרבנים.

חתמו: הגרמי"ל ליפקוביץ, הגרמ"ש שפירא, והצטרפו: הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר, הגאון רבי שמואל אוירבך, הגאון רבי ניסים קרליץ, הגאון רבי חיים קניבסקי, הגאון רבי נתן גשטטנר, והגאון רבי מאיר צבי ברגמן.

ברם, יש לעיין באריכות בקובץ בית אהרון וישראל שפרסם סדרת מאמרים בגנותו של וייזל, ובגיליון מז, עמ' קמט הביא מקורות לכאן ולכאן כולל שמות של גדולי ישראל שהרבו בשבח וויזל.

בין השמות הבולטים שהביאו הם: מרן הגר"א שר ר"י סלבודקא שהמליץ לתלמידיו לעיין בספריו של וייזל. המשגיח הגר"ד יפה סיפר על מרן המשגיח רבי אליהו לופיאן זצוק"ל שעיין בספרו של וייזל. עוד הובא בשמו של ראש ישיבת 'כסא רחמים' הגר"מ מזוז, שאביו מרן הגאון רבי מצליח מזוז זצוק"ל הגה בחיבה בספרו של וייזל 'יין לבנון'.

לקריאה נוספת:

- 'דרכי הלימוד בישיבות ליטא במאה התשע-עשרה'. עבודת מחקר לשם קבלת תואר מוסמך מגיש: שלמה טיקוצינסקי החוג להיסטוריה של עם ישראל האוניברסיטה העברית בירושלים תשס"ד. (נפוץ להורדה באופן חינמי בגוגל).

- שי עקביא ווזנר, חשיבה משפטית בישיבות ליטא - עיונים במשנתו של הרב שמעון שקופ, הוצאת מאגנס, ירושלים, 2016

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר