בעקבות סערת הרפורמים

החרדי של ההסתדרות מגיב: "אין לנו קשר ל'דגל התורה'"

בעקבות האשמות של 'אגודת ישראל' כי 'דגל התורה' היא זו שעומדת מאחורי תנועת "ארץ הקודש" שכביכול "חברה לרפורמים" בהסתדרות הציונית העולמית | הנציג החרדי מגיב לראשונה ל'כיכר השבת' (דעות)

הרב פסח לרנר | כיכר השבת |
הרב פסח לרנר (צילום: ארץ הקודש)

אחי ורעיי בני ארץ ישראל | הרב פסח לרנר

בימים האחרונים קראתי באתר כיכר השבת על כך שבמסגרת המגעים הפוליטיים בין הסיעות החרדיות בארץ, האשימו בסיעת אגודת ישראל את דגל התורה בכך שהיא זו עומדת מאחורי תנועת "ארץ הקודש" שכביכול "חברה לרפורמים" בהסתדרות הציונית העולמית.

הדברים זכו לפרסום רחב, ואפילו הנציגים הרפורמים מיהרו להדהד את הדברים ולהוסיף להם נופך והאשמות משלהם.
מכיוון שאני היו"ר והמייסד של התנועה הזו, אני מבקש להגיב לדברים ולסערה שפרצה בעקבות הדברים. ואני רוצה גם לבקש ממכם, אחי היקרים, אנא מכם, תוציאו אותנו מהשיח הפוליטי בישראל שאין לנו כל קשר אליו. אין לנו שייכות לשום גוף פוליטי, ויש לנו נציגים מכל גווני הציבור: ליטאים, חסידים, ספרדים, חב"ד, וארגוני קירוב. כולם. אנחנו גוף ששייך לכולם.

אבל בואו נעשה את זה מסודר. קודם כל, תנו לי לספר לכם מה זה "ארץ הקודש".

ארץ הקודש זו תנועה שקמה בכדי לייצג את בני הקהילות האורתודוקסיות ברחבי העולם ובארה"ב. בעשרות השנים האחרונות הזרמים הליברליים (וכל השיטות שמשויכות להם: הרפורמים והקונסרבטיבים) בחו"ל ביקשו להשפיע על הנעשה בישראל ולכן הם החלו להשתתף בבחירות למוסדות הלאומיים (שכוללים את ההסתדרות הציונית, קק"ל, והסוכנות היהודית) ולבחור נציגים שונים לתפקידים בעלי השפעה במוסדות.

התפקידים הללו אפשרו להם להשפיע על השיח במדינת ישראל במגוון רחב של נושאי דת ומדינה. קחו לדוגמה את מתווה הכותל להקמת רחבה מעורבת. יאיר לפיד אמר לא מזמן בכנסת שחייבים לקדם את המתווה כי אחרת ייווצר "קרע" עם יהדות התפוצות. כשהזרמים הליברליים הם המייצגים הבלעדיים של יהדות התפוצות, אז כמובן שהעמדה שלהם היא העמדה הבלעדית שמייצגת את כל יהדות התפוצות ואין אף אחד שיעיז לערער עליה.

וזה לא רק בנושאים כמו הכותל, הם מנסים להשפיע היום על כל סוגייה של דת ומדינה. ואפילו על כאלו שנוגעים רק לאורח החיים של בני הציבור החרדי כמו חוק הגיוס, או הקומה הכשרה בטלפונים הסלולריים, הם אלו שהגישו את העתירה לבג"ץ נגד הקומה הכשרה. וכך גם בסוגיות של שבת, גיור, כשרות, הפרדה במרחב הציבורי ועוד.

בקיצור, הזרמים הללו משתמשים במשאבים של המוסדות הלאומיים ובכח הייצוג שלהם בכדי לייצר השפעה ולקבל הכרה ציבורית במדינת ישראל ולהשפיע על כל נושא שיש לו נגיעה לאידישקייט ולמסורת ישראל.

ואין אף אחד שיעצור אותם מלייצג כביכול את כל יהדות התפוצות באופן בלעדי.

ובדיוק לכן הקמנו את ארץ הקודש. כדי ליצור ייצוג הולם שישקף בצורה דמוקרטית וראוייה את המשקל האמיתי של בני הקהילות האורתודוקסיות בתפוצות ובארה"ב. התמודדנו בבחירות האחרונות שנערכו לפני כשנתיים לקונגרס הציוני, וזכינו לקבל את קולם של יהודים שנענו למשימה החשובה שלנו.

דרך אגב. אם עקבתם אחרי החדשות בחודשים האחרונים בוודאי שמתם לב שפרסמנו תחקיר גדול על הכספים הממשלתיים שהח"כ הרפורמי גלעד קריב מנסה להעביר לפעילות רפורמית. לאחר פרסום התחקיר פנינו ליועצת המשפטית לממשלה בדרישה לעצור את ההעברת הכסף. אבל זה לא הכל, בשבועות האחרונים גילינו עוד ערוצים דרך משרדי ממשלה אחרים שם מועברים בחשיכה ללא מכרז סכומים של מליוני שקלים לטובת פעילות רפורמית.
וכל ההעברות כספים הללו, והפעילות הזו, הכל כביכול למען יהדות התפוצות. הכל בשם הנרטיב שיהדות התפוצות היא רק שלהם.

וזה המקום שלנו. אנחנו בס"ד משתדלים לעקוב אחרי כל שקל וכל דולר. לא יתכן שתקציב שמיועד ליהדות התפוצות יחולק באופן לא שוויוני ויופנה כולו לפעילות רפורמית. אנחנו כאן, מכח הבחירה הדמוקרטית של בני הקהילות האורתודוקסיות בארה"ב, כדי לייצג אותם באופן ראוי ולדאוג להביא את העמדה שלהם בפני מוסדות השלטון במדינת ישראל.

עכשיו אתם מבינים עד כמה הפעילות שלנו חשובה ?

הרפורמים מבינים את זה מצויין. ובדיוק לכן הם מנסים לחבל ולהזיק לנו בכל דרך. אנחנו מפריעים להם לשחק במגרש שהם התרגלו לשחק בו לבד ללא הפרעות. לא לחינם הם מהדהדים כל מסר שעלול לפגוע בנו ומנסים לחזק כל בדל של ביקורת שנשמעת כלפינו. בימים האחרונים אני משפשף עיניים בתמיהה: כיצד יכול להיות שאנשים בתוך הציבור החרדי משתתפים בנסיונות שלהם להזיק לנו. היתכן ?! בוודאי שמדובר בחוסר הבנה של התמונה הכוללת. ולכן אני מבקש להסביר לכם.

אני חלילה גם לא רוצה לבא בביקורת כלפי אף אחד. כולם אהובים כולם קדושים. אני מבין שיש נושאים משמעותיים מאוד שעומדים על הפרק בשיח שבין הסיעות החרדיות ובין גדולי ישראל, וחלילה לי מלנסות אפילו לנקוט עמדה. אבל אני רוצה לבקש מכל הצדדים להבין ולהפנים שהפעילות שלנו היא לא חלק מכל ההתרחשות הזו. הפעילות שלנו חשובה מכדי שמישהו ינסה להשתמש בה כצד בוויכוח שבין הסיעות.

בכל מהלך הקמת התנועה, ובמשך כל תקופת הפעילות שלנו, קבלנו את ברכתם של גדולי ישראל ורבנים מכל החוגים והעדות. הושטנו יד לכל יהודי שביקש עזרה לפעילות שנועדה להוסיף אידישקייט וקידוש השם. בתקופת הקורונה כאשר קיבלנו את האחריות לאישור כניסת תלמידים ותלמידות מחו"ל לארץ עשינו ככל יכולתנו והכנסנו 40,000 תלמידים מכלל הישיבות והסמינרים: ליטאים, חסידים, ספרדים, מודרנים, בריסק, חב"ד. כולם. לא עשינו שום שיקול פוליטי או מגזרי כלשהוא.

תנועת ארץ הקודש היא יוזמה עצמאית, איננו שייכים לאף אחד, ולא חלק מאף גוף פוליטי כזה או אחר. השקענו עבורה כספים וזמן רב, והיא לא שייכת לשום גוף פוליטי. כל המטרה שלי בהקמה ובעשייה לאורך השנים האחרונות היתה רק לשם שמים ובכדי לבצר את חומות היהדות בארץ ובעולם. אנא מכם, תצטרפו אלינו יחד לשם שמים, ותוציאו אותה מהשיח הפוליטי שהיא לא שייכת אליו. הפעילות שלנו צריכה להיות תחת קונצנזוס של כל הציבור החרדי ביחד.

באהבה ובברכה
פסח לרנר, ניו יורק

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר