יהודי עזה במאה ה-21

חשיפה: מאמצי הפיוס בין הראי"ה קוק והגרי"ח זוננפלד

במסגרת מחקר מעמיק על קורות קהילת יהודי עזה, שנערך לקראת פרסום הספר "עזה מאז ולתמיד", נחשף מכתב היסטורי נדיר שנשלח מעזה אל רבי יוסף חיים זוננפלד זצ"ל בגין מתחים חריפים ששררו בין מנהיגי שלומי אמוני ישראל (היסטוריה)

הראי"ה קוק והגרי"ח זוננפלד (צילום: מאת Unattributed - image | מאת לא ידוע - Zionist Archives, נחלת הכלל)

במסגרת מחקר מעמיק על קורות קהילת יהודי עזה, שנערך לקראת פרסום ספרי "עזה מאז ולתמיד" (מהדורה שלישית - תשפ"ה) בהוצאת פלדהיים – יפה נוף בכריכה קשה, נחשף מכתב היסטורי נדיר שנשלח מעזה אל רבי יוסף חיים זוננפלד זצ"ל, מגדולי רבני ירושלים בתקופת המנדט הבריטי.

המכתב, שנכתב בב' במנחם אב תרפ"ב (1922), נשלח על ידי הרב יהודה לייב הכהן גולומב, ששימש באותה תקופה כשוחט ובודק (שו"ב) בקהילה היהודית המתחדשת בעזה. באותה תקופה שררו מתחים חריפים בין מנהיגי שלומי אמוני ישראל, אשר השפיעו על אחדות השורות בציבור שומר המצוות בארץ, שבאותה תקופה היה גם בלאו הכי מצומצם ביותר, והמחלוקת גרמה לו לנזק רב, הן מיניה וביה והן כלפי חוץ.

במוקד המחלוקת עמדה שאלת היחס לציונות החילונית והקמת מוסד הרבנות הראשית, כאשר הראי"ה קוק ראה את מוסד זה ככלי לקירוב והשפעה רוחנית על הציבור כולו, בעוד הגרי"ח זוננפלד והעדה החרדית חששו מפני קשר ממוסד עם הגופים החילוניים שיוביל להתערבות בענייני חינוך והלכה. הדבר כאב עד מאוד לרי"ל הכהן גולומב, ומכתב זה מגלה על מאמציו להשכין ביניהם שלום.

"כהן הנני מזרעו של אהרן הכהן"

בפתיחת המכתב מציג גולומב את עצמו בענווה: "אנוכי מקטני בני ישראל יושב אחורי התנור והכירים, באיזו פינה נדחה, ואין לי להכניס את ראשי בין גדולי גאוני ישורון, אבל... הנני משלומי אמוני ישראל. כהן הנני מזרעו של אהרן הכהן, שאהב שלום ורדף לעשות שלום בין אחד לשני".

אזכור ייחוסו לאהרן הכהן אינו מקרי - גולומב מצהיר כי הנטייה לרדוף שלום "מקוננת בחדרי לבבי", ומסביר שזו הסיבה להתערבותו בסכסוך בין מנהיגי היישוב. "בראותי את להב ההבערה שיצא לחלק בין הני רבותא, בין תלמידי חכמים פארי דורינו, אמרתי... ארהיב עוז... בנפשי לפנות אל כבוד תורתו בדברים אחדים היוצאים מקירות לבי פנימה, אולי יגלגל ד' איזה זכות על ידי לעשות דבר מה לטובת השלום!".

"לא תחת השפעה של שום איש"

גולומב מדגיש כי הוא פועל מיוזמתו האישית בלבד: "קודם כל הנני מבטיח לכבוד תורתו בהן צדקי שאינני כותב מכתבי זה תחת איזה השפעה של שום איש מישהו. בלי שום בקשה מאיזה איש, מאיזה מפלגה, כי מי יפנה לבקש זאת מאיש כמוני?".

בין הדברים הוא מסביר, כי מה שהניע אותו לכתוב את המכתב, היא העובדה שהמחלוקת הפכה לנחלת הציבור: "בראותי שכבר כותבים... בעיתונים והדברים מתפרסמים בתבל, על זה דוה לבי מאד!".

"מה יש בעולם יותר גדול מהשלום?"

בלב המכתב מובאת טענתו המרכזית של גולומב בשבח השלום: "אדוני! מה יש בעולם יותר גדול מהשלום? ומה מכוער יותר מהמחלוקת?" הוא מחזק את דבריו בציטוט מפי ר' אהר'לה מוילקומיר: "לו אדע שעל ידי איזו מחלוקת יביא משיח – אז אף שאני מחכה לו בכל יום שיבוא, לא ארצה במשיח ולא ארצה במחלוקת".

גולומב מציין כי אינו רואה צורך להזכיר בפני הרב זוננפלד את מאמרי חז"ל בעניין השלום, אך מבקש להדגיש נקודה אחת: "בכל פעם שנמצאים שני צדדים המתקוטטים, נמצאים אנשים נרגנים ומחרחרי ריב שאינם נותנים להתקרב את שני הצדדים בעצמם, כי יודעים הם אשר על פי רוב יכולים הצדדים גופא למצוא איזה דרך להתפשר, אבל מה יעשו אח"כ המחרחרים? הלא ישארו קרח מכאן וקרח מכאן".

"ראו מה שיש בין הרבנים שלכם!"

בהמשך המכתב, מתייחס גולומב לנזק התדמיתי הנגרם ליהדות הדתית כתוצאה מהמחלוקת: "לבי דווה על חילול כבוד התורה ולומדיה, וכשם ששונאינו, בני דודינו ששים ושמחים בשעה שהם רואים איזה פירוד במחננו, כך מתנגדינו בני עמנו, ששים ושמחים בראותם איזה מקרה בין חכמי ישראל, בין לומדי התורה".

הוא מוסיף כי מתנגדים אלה "תיכף מרימים זה על נס, בחפצם בזה להבזות את תלמידי חכמים, ומראים באצבע, ראו מה שיש בין הרבנים שלכם! ומי גורם לזה? אם לא המחלוקת!".

בחלקו האחרון של המכתב, מציע גולומב את עזרתו האישית: "לו יכולתי לבוא ירושלימה, כי אז אולי עלתה בידי להביא את כבוד תורתו לידי התקרבות, ואז הנני בטוח שהשלום יכון". הוא מציין כי ישנן "מניעות" שאינן מאפשרות לו לנסוע לירושלים "מפאת טעם כמוס עמדי", אך אם ידע שדבריו יעשו רושם, "הנני מוכן ומזומן לבוא במקלי ותרמילי".

המכתב מסתיים בקריאה נרגשת: "אדוני, יחוס וירחם על כבוד התורה, על כבוד האומה, ויושיט נא ידו להתקרב מעט, ואולי יצליחני ד' להיות השלוח של השלום, ואתן תודה לד' יודע השלום".

סיכום יחסו של הרב יהודה לייב הכהן גולומב, ששימש כשו"ב בעזה בשנת תרפ"ב (1922), כלפי רבי יוסף חיים זוננפלד

המכתב מציג תמונה של כבוד עמוק לצד ביקורת מרומזת. הרב גולומב פונה לרב זוננפלד בכבוד והערצה, מכנה עצמו "מקטני בני ישראל" ואת הרב "גאון" ו"פאר הדור". עם זאת, בין השורות ניכרת ביקורתו על עמדת הרב זוננפלד במחלוקת עם הרב קוק בנושא הרבנות הראשית.

בחוכמה רבה, הרב גולומב מזכיר את ייחוסו לאהרן הכהן "אוהב שלום ורודף שלום", ורומז שהמחלוקת מנוצלת בידי "מחרחרי ריב" ומזיקה לכבוד התורה. הוא מתחנן בפני הרב זוננפלד "יחוס וירחם על כבוד התורה, על כבוד האומה" ו"יושיט ידו להתקרב מעט".

המכתב מדגים כיצד הרב גולמב חלק על דעתו של גדול בתורה מבלי לפגוע בכבודו.

דמות מפתח בקהילת יהודי עזה

כזכור, חשפנו ב"כיכר השבת" פרטים נוספים על דמותו המרתקת של הרב גולומב ועל פעילותו בעזה. בין היתר, פורסם כי גולומב קיבל ספר תורה עבור הקהילה היהודית בעזה מהרב יעקב הכהן שכביץ מגדרה, והודה לו על כך במכתב שפורסם בעיתון 'הארץ' בשנת תרפ"א (1921).

כמו כן, נחשף קשר מיוחד בין גולומב לבין "האדמו"ר החלוץ", הרב ישעיהו שפירא, שתמך בהתיישבות היהודית בעזה. במכתב מתש"ג (1943) כתב גולומב לאדמו"ר: "מאלול שנת תרפ"ג זוכר אני את דבריו החביבים אלי בשבתו בלשכת המזרחי אז. וכת"ר עודדני לבלי לעזוב את עזה".

לצד פעילותו הדתית, שימש גולומב גם כאיש מפתח בתיווך רכישת קרקעות עבור המוסדות הציוניים. בזכות קשריו העסקיים כמנהל סניף יקב "ראשון לציון" בעזה וכבעל חנות למשקאות חריפים, פיתח גולומב קשרים הדוקים עם האליטה המקומית, קשרים שניצל לטובת ההתיישבות היהודית באזור.

מכתבו המלא של הרב גולומב למרא ארעא דישראל הגרי"ח זוננפלד, באדיבות החוקר התורני הרב החסיד ר' יחיאל גולדהבר בפרסום ראשון:

"בעזרה"י יום ד' ב' מנחם אב תרפ"ב עַזָה ארץ ישראל
לכבוד הר' הגאון וכו' הרה"ג זוננפלד שליט"א
אנוכי מקטני בני ישראל יושב אחורי התנור והכירים, באיזו פינה נדחה, ואין לי להכניס את ראשי בין גדולי גאוני ישורון, אבל ... הנני משלומי אמוני ישראל. כהן הנני מזרעו של אהרן הכהן, שאהב שלום ורדף לעשות שלום בין אחד לשני, והנטיה הזו מקוננת בחדרי לבבי, ובראותי את להב ההבערה שיצא לחלק בין הני רבותא, בין תלמידי חכמים פארי דורינו, אמרתי ... ארהיב עוז... בנפשי לפנות אל כת"ר בדברים אחדים היוצאים מקירות לבי פנימה, אולי יגלגל ד' איזה זכות על ידי לעשות דבר מה לטובת השלום! אבל קודם כל הנני מבטיח לכת"ר בהן צדקי שאינני כותב מכתבי זה תחת איזה השפעה של שום איש מישהו. בלי שום בקשה מאיזה איש, מאיזה מפלגה, כי מי יפנה לבקש זאת מאיש כמוני ? – אבל בראותי שכבר כותבים... בעיתונים והדברים מתפרסמים בתבל, ע"ז דוה לבי מאד! אדוני! מה יש בעולם יותר גדול מהשלום? ומה מכוער יותר מהמחלוקת? מספרים על הרה"ר ר' אהרעלר מוילקומיר שהיה רגיל לומר, לו אדע שעל ידי איזו מחלוקת יביא משיח – אז אף שאני מחכה לו בכל יום שיבוא, לא ארצה במשיח ולא ארצה במחלוקת. בוודאי יודע כת"ר כל מאמרי חז"ל בענין השלום, ואין לי להרבות בזה, אבל אני רוצה ... להעיר את כת"ר רק על דבר אחד: בכל פעם שנמצאים שני צדדים המתקוטטים נמצאים אנשים נרגנים ומחרחרי ריב שאינם נותנים להתקרב את שני הצדדים בעצמם, כי יודעים הם אשר על פי רוב יכולים הצדדים גופא למצוא איזה דרך להתפשר, אבל מה יעשו אח"כ המחרחרים? הלא ישארו קרח מכאן וקרח מכאן, ולכן בשביל [?]...דגים במים עכורים, לתועלתם ולהנאתכם הפרטים, הם אינן נותנים להתקרב. גם פה את שני הצדדים מיראתם פן יעשו שלום, וישארו בלי עבודה. אדוני, לא לי להרבות דברים, אבל לבי דוה על חלול כבוד התורה ולומדיה, וכשם ששונאינו, בני דודינו ששים ושמחים בשעה שהם רואים איזה פרוד במחננו, כך מתנגדינו בני עמנו, ששם ושמחים בראותם איזה מקרה בין חכמי ישראל, בין לומדי התורה, הם ... תיכף מרימים זה על נס, בחפצם בזה להבזות את תלמידי חכמים, ומראים באצבע, ראו מה שיש בין הרבנים שלכם! ומי גורם לזה? אם לא המחלוקת! אדוני, בוודאי גלוי וידוע לפני כת"ר סעיף ו' ביורה דעה ס' רמ"ג, אבל מי גורם לזה? לו יכולתי לבוא ירושלימה, כי אז אולי עלתה בידי להביא את כת"ר לידי התקרבות, ואז הנני בטוח שהשלום יכון. אבל לדאבוני הגדול, יש מניעות שאינני יכול לנסוע כעת ירושלימה, מפאת טעם כמוס עמדי, בכ"ז לו אדע בטח שדברַי היוצאים מלב, יכנסו אל הלב, ודברי יעשו איזה פעולה, אז הנני מוכן ומזומן לבוא במקלי ותרמילי. אדוני, יחוס וירחם על כבוד התורה, על כבוד האומה, ויושיט נא ידו להתקרב מעט ואולי יצלחיני ד' להיות השלוח של השלום, ואתן תודה לד' יודע השלום.
בכל הכבוד ובהערצה ובברכה
...הכהן גולומב שו"ב".
המכתב המלא של הרב גולומב (באדיבות החוקר התורני הרב החסיד ר' יחיאל גולדהבר)
המכתב המלא של הרב גולומב (באדיבות החוקר התורני הרב החסיד ר' יחיאל גולדהבר)
המכתב המלא של הרב גולומב (באדיבות החוקר התורני הרב החסיד ר' יחיאל גולדהבר)
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (86%)

לא (14%)

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

9
אור האורות
לאורו נלך
8
מי בדיוק מינה את הרב זוננפלד למרא דארעא דישראל?! למיטב זכרוני מי ששימש בתפקיד זה הראי"ה קוק
משה
7
מעניין מה הוא כתב לרבני המיונות הד''ל - הרי הם עשו שותפות עם מי שהגריזו מלחמה על היהדות ובקשו לעשות את העם היהודי ככול הגויים בית ישראל - כמוצהר בפרוטוקולים של הציונות החילונית. ראה חיים הזז בהארץ מ 1943.
Zvi Rapaport
אין לך מחילה על הוצאת שם רע על רבים.
חנניה
6
הרב קוק שרף עליון קודש קודשים. צריך להזהר בכבודו
חרייד
5
למה הגרי''ח אבל: הראי''ה.? הוא אינו גאון לפחות כמו הראשון?? הרב אלישיב על הרב קוק: דער גרעסטער פון אלעס, - הגדול שבכולם!
מד
4
לא הייתה מחלוקת של הרבנים אחד על השני. הייתה מתקפה על הרב קוק בלבד
נפתלי
3
את הראי,ה מינו הציונים החילונים במטרה לכבוש תחת ידם את הרבנות ואילו העדה החרדי [כולל אגוד"י] הכתירו את מרן הגרי"ח שהכריז צום ביום הקמת הרבנות הראשית ע"י הציונים החילונים, תמורה תמך הראי"ה קוק בהקמת האונברסיטה העברית ואף פרסם מכתב תמיכה נלהב,
צבי פרידמן
תכריכים כבר תפרת? צוואה כבר כתבת?
חנניה
היכן אהבת ישראל (המזוייפת שלכם, שמופנה רק כלפי מחטיאי הרבים...)? כך חינכו אותך לקלל?
צבוע
2
היום כולם רואים איך שהרב קוק צדק!
יוסי
1
מו"ר הגאון האדיר והחסיד הרב אברהם יצחק הכהו קוק, אין מאן דפליג על גדלותו ולכן לא פלא שהתנגדו לו, ובעיקר בגלל שראה בהקמת המדינה התחלתה דגאולה, אך כיום כולם מבינים שהקמת המדינה מהווה את העוגן לעם היהודי, ואין ספק שאנחנו כבר בעיצומה של הגאולה, שמתוך אחדותנו תתגלה במהרה בימינו אמן!
ביחד ננצח

עוד בחדשות חרדים:

ש

קריירה עם שליחות

בתיה קפלן היא מנהלת מרכז חרדי לנערות בסיכון, בוגרת תואר ראשון בחינוך מהקמפוס החרדי של אוניברסיטת בר-אילן וסטודנטית לתואר שני בחינוך וחקר המוח • "מי שיגיע לאוניברסיטה יופתע מהתמיכה ומהליווי שלהם זוכים הסטודנטים החרדים" (בארץ)

אסף מגידו|מקודם

במקום נאצות, הידברות

ישראל שפירא חושף כבדרך קבע מעיינות נדירים וקדושים ברחבי הארץ, אך שני חשיפות כאלו הובילו לתובנה עמוקה | לאחר שפרסם מעיין בקרבת יישוב דתי-לאומי במרכז הארץ - הוא חטף נאצות וניבולי פה | לא כך היה כאשר חשף את "מעיין חרשה", לשם נהרו ההמונים ואיתם הלכלוך. אחד התושבים פנה, דיבר יפה ובלי להכליל - ובני ישיבות התגייסו לבוא ולנקות את המקום - והתושבים יצאו מגדרם להלל ולשבח (חרדים)

||
7

 עֵץ חַיִּים הִיא

בין עתיק לנצחי: בית הכנסת עץ חיים בטבריה - השורשים העמוקים של הסנהדרין, סודות האר"י הקדוש, וחידוש היישוב היהודי על ידי רבי חיים אבולעפיה | מסע של אלפיים שנה אחורה בזמן אל לב הקדושה הטבריינית ומבט אל העתיד של מקום שנאמר עליו "מטבריא עתידין ליגאל" (היסטוריה)

|

אל תתלכלך בלכלוך של אחרים

הוא חיפש וחיפש בערמת המעטפות, ולא מצא את שמי. "בטח אשתו פספסה אותך, זה קורה לה לפעמים", הוא אמר בהלצה והוסיף: "עכשיו אני אעדכן אותה, ומחר אדאג שזה יהיה אצלך". הגעתי לביתי, ואז הטלפון צלצל. זה היה המזכיר, "ר' שמשון, דיברת איתה ממש עכשיו, היא אמרה שתיצור עימה קשר" (מגזין כיכר)

||
14
ש

זה בלתי אפשרי!!

בעודו כותב חידושי תורה על ספירת העומר, התמוטט הרה"ג ר' יניב מנדני ונפטר בביתו • הותיר אחריו אלמנה שבורה ורצוצה, ושישה יתומים רכים • אבל כבד בחולון בה גדל ובבת ים בה היה לומד רוב שעות היום • כל הפרטים (חרדים)

בשיתוף קופת העיר|מקודם

היסטוריה ואקטואליה

בספר מלכים מתואר היקף מלכותו של שלמה המלך בפסוק: "כִּי הוּא רֹדֶה בְּכׇל עֵבֶר הַנָּהָר מִתִּפְסַח וְעַד עַזָּה" | הפסוק מציין שני מקומות - תפסח ועזה - כגבולות שלטונו של שלמה | ההבנה המקובלת היא שתפסח היא עיר על נהר פרת, במזרח רחוק ואילו עזה נמצאת בפאתי הים התיכון בדרום מערב | אך אחד האמוראים סבר ש"תפסח ועזה" היו ערים סמוכות זו לזו | איך זה ייתכן? (מגזין כיכר)

|

שבוע ל'יבטל'.. 

בצל הכעס והמרמור בציבור הכללי על אי מענה בעניין הכרטיסים וההסעות למירון, הצלם א. אייזנבאך, לא לקח סיכון, וכבר יצא לתעד את מתחם 89 המוכן להילולא הגדולה, שם ידליקו המשפיע החסידי הרה"צ רבי אלימלך בידרמן ועוד אדמו"רים ורבנים כל אחד לפי דרגתו ומעלתו | צפו בתיעוד (חרדים) 

||
6

שבוע אחרי

מראות של הרס: שבוע אחרי השריפה בהרי ירושלים, הצלם ראובן סגרון חזר למקום השריפות, וחזר עם תיעודים מאלפי הדונמים שעלו באש בהרי ירושלים | השריפה הענקית שגרמה לנזק כבד לטבע, כאשר לפי ההערכות נשרפו בין 7,000 ל-10,000 דונם של שטחי יער | צפו בתיעוד (חדשות) 

||
1

הטור השבועי | פרשת אחרי מות קדושים

מדי שנה, אנו עוצרים בימים הללו, מורידים את קצב החיים, ונזכרים במחיר הכבד של שנאת חינם, ושואפים להיות טובים יותר זה לזה. המסר ברור: הסכנה הגדולה לעם שלנו לא מגיעה מבחוץ. השבר האמיתי מתחיל מבפנים, מחוסר הסובלנות, מהריחוק ומהשנאה (מאמרים)

||
2

עיכוב לא קל

קבוצה של 47 חרדים ארגנטינאים בדרך לישראל - כולל תינוקות וסטודנטים - מעוכבת זו היממה השניה בשדה התעופה באתיופיה בעקבות ביטולי הטיסות של החברות הבינלאומיות שנהבלו מהירי החות'י לנתב"ג (חרדים)

||
7
ש

מדהים: 

בלב שכונת רמות, על צלע הר שקט המשקיף אל נופי עמק הארזים, בונה קבוצת בית ירושלמי סטנדרט מגורים חדש בנוף העירוני. פרויקט רמות קאנטרי מציע מרחב חיים המשלב יופי, שלווה ואיכות חיים בירושלים המתחדשת (נדל"ן)

כיכר בשיתוף בית ירושלמי|מקודם

צפו בשיעור

בשיעורו על פרשת השבוע - פרשת אחרי מות - קדושים, מסביר הרב אברהם יוסף שוורץ, מהו המשל שהמשיל ר' אליהו לופיאן זצ"ל מבנייתו של מגדל שלום בתל אביב?וגם, "כַּמַיִם הַפָּנִים לַפָּנִים, כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם". מדוע לא נאמר "כְּמַרְאָה הַפָּנִים לַפָּנִים, כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם"? הרי רגילים להסתכל על הפנים במראה ולא במים?! (יהדות)

|

תלמיד חכם, ברגע!

אל תפספסו והצטרפו ליוזמה שבמסגרתה יתאפשר לסיים את הש״ס בתוך 14 חודשים בלבד | השיעור היומי נמסר על ידי הגאון הרב יעקב דוד סטפנסקי ונמשך כשלוש שעות | והיום: מסכת בבא קמא כ"ד-ל' | צפו בשיעור (יהדות)

|

בסיום הפגישה הדרמטית

ראש הממשלה נתניהו נפגש הערב בלשכתו עם יו"ר ועדת החוץ והביטחון חה"כ יולי אדלשטיין ויו"ר ש"ס אריה דרעי - כדי לנסות להשיג פריצת דרך במגעים לחקיקת חוק גיוס שיהיה מוסכם על החרדים | בסיום הודיע רה"מ על התקדמות חיובית במגעים (פוליטי)

||
28

מלחמת רוסיה-אוקראינה

תקרית ביטחונית חריגה נרשמה היום באומן, סמוך לציונו של רבי נחמן, שם שוהים בדרך קבע חסידי ברסלב ושאר מתפללים הבאים להשתטח במקום הקדוש | טיל מיירט שנורה כחלק מהמלחמה הניטשת בין אוקראינה לרוסיה נפל באזור וגרם לבהלה רבה | המרא דאתרא רבי יעקב ג'אן קרא לכל הבאים לעיר לשמור על זהירות ולהישמע להוראות הבטיחות (חרדים)    

|
ש

תורה וגדולה

מחזור נוסף של רבנים ודיינים יוצא לדרך • במכון 'תורת המשפט' מבית מל"מ פותחים קורסים חדשים עבור מי שרוצים לעבור את מבחני הרבנות בצורה יעילה ולמי שרוצים להצטרף ליושבים על מדין. גם מי שרוצים ללמוד מקצוע מתגמל במיוחד ולהישאר בעולמה של תורה, יוכלו לנצל את שיטת שש הנקודות שכבר הוכיחה את עצמה אצל אלפי בוגרי המכון בשנים האחרונות (לימודים)

כיכר בשיתוף מלמ|מקודם

אַשְׁרֵי הָעוֹמְדִים עַל סוֹדֶךָ

עשרה ימים להילולת הרשב"י, יצא צלם דוברות ההילולא דוב בער הכטמן לתעד את ההכנות האינטנסיביות לקראת הילולת הרשב"י בל״ג בעומר - וחזר עם גלריית תמונות מרהיבה מההכנות בשטח | צפו (חרדים)

||
3

איבד את ההכרה

כונני ההצלה והחירום הוזעקו למקרה חירום באחת הבריכות בבני ברק, שם גבר כבן 30 לא חש בטוב והתמוטט סמוך לשפת הבריכה | כעת מתבצעות פעולות החייאה מתקדמות על ידי הכוננים (חדשות חרדים)

||
16

מתוך ריקודים של שמחה

בירושלים נערך מעמד לחיים בכולל 'דרכי תורה' בחדרו של גאב״ד 'דרכי הוראה' הגאון רבי אשר וייס, בעל ה'מנחת אשר', מגדולי פוסקי הדור ומרביצי התורה, לרגל הוצאת ספרו 'מנחת אשר' חלק ל"ה | המעמד נערך בהשתתפות בכירי תלמידיו של הגאב"ד (חרדים)

||
2

בטקס לציון יום השחרור | צפו

הגרי"מ לאו השתתף בטקס שנערך בכנסת, לזכרון יום השחרור וההצלה מהנאצים ימ"ש, בדבריו בפני שרים וחכי"ם חיילי גדוד 'נצח יהודה', הוא תיאר התרגשות את נס הצלתו; "מיגור הנאצים הצליח רק בזכות עמידתו של כל העולם באחדות מולם. ועם ההודיה לבורא עולם עלינו להודות לשליחיו ובהם; ברית המועצות שהקריבה יותר מכולם ובהם כרבע מיליון יהודים שנלחמו בצבא האדום. אנגליה, ארה״ב ולכל מתנגדי הנאציזם" (חדשות)

||
1

לקראת ל"ג בעומר

לאחר חודשים רבים של הכנות, לפני זמן קצר התקיימה מסיבת עיתונאים, עם השר הממונה על ההילולה, מאיר פרוש, שהציג יחד עם המפקד את מתווה ההילולה השנה, שמבוסס על לקחי העבר ויישום ההמלצות של ועדת החקירה | זה המתווה המלא (חדשות חרדים)

||
5
ש

הגיוס הקרוב בפתח

ביחידות הלוחמים החרדיות תגלה ותביא את עצמך ואת היכולות שלך, במלוא עוצמתן • בוא להגשים את החלום ולהיות לוחם! •  ייעוץ אישי ודיסקרטי ללא מחויבות (חרדים)

בשיתוף אנשי"ם|מקודם
זמני היוםמזג אווירפנו אלינוקריירהמדיניות פרטיות