רבע מהמבקשים להתגייר - נכשלו

דו"ח המבקר 2013: מערך הגיור לא עמד ביעד שנקבע

דו"ח מבקר המדינה 2013 שהוגש הבוקר ליו"ר הכנסת מכיל ביקורת נוקבת על תחומים שונים בחברה הישראלית. בין היתר עוסק המבקר גם בנושא שירותי הדת בישראל, כאשר הוא מציג שורת כשלים שהתגלו בבדיקתו: מערך הגיור לא עמד ביעדים; רבע מהמבקשים להתגייר - נכשלו, ורשימת 'מעוכבי הנישואין' גדלה (בארץ)

יוסף פאר | כיכר השבת |
הדו"ח מוגש ליו"ר הכנסת (צילום: פלאש 90)

דו"ח מבקר המדינה לשנת 2013 שהוגש בשעות הבוקר ליו"ר הכנסת, ומתפרסם בשעות הצהריים, מותח ביקורת על שורת כשלים בכל תחומי החברה בישראל, ובין השאר נמתחת ביקורת גם על שירותי הדת בישראל.

במהלך החלק העוסק בנושא שירותי הדת בישראל ממליץ מבקר המדינה שלא לאפשר לשכות רישום נישואים פרטיים מבלי לתאם ולעגן את ההסדרים בצורה משפטית.

מהדו"ח עולה, כי רבע מהאזרחים המוגדרים כ"לא יהודים", שביקשו לעבור הליך גיור - נכשלו במהלכו. בנוסף עולה מהדו"ח, כי בניגוד להנחיות שניתנו על ידי היועץ המשפטי לממשלה רשימת "מעוכבי הנישואין" גדלה, ושמות של אזרחים שכלל לא פנו לקבל את השירות - הוכנסו לרשימת המעוכבים.

בהחלטת הממשלה שהתקבלה בשנת 2008, נקבע יעד של מתגיירים לשנים הקרובות, מדו"ח המבקר עולה, כי למרות המשאבים הרבים שהושקעו, היעד שנקבע - לא הושג.

המבקר מגיש את הדו"ח ליו"ר הכנסת, היום (צילום: פלאש 90)

בדו"ח שהגיש קובע המבקר, כי יש לקיים בחינה של הגורמים שהביאו לאי עמידה ביעדים שהוצבו למערך הגיור, את הבדיקה ממליץ המבקר לערוך בשיתוף של גופים העוסקים בגיור, המבקר קובע בנוסף, כי על משרד המשפטים ליטול חלק בתיקון הכללי, וכל להגיש הצעה עם פרטי התיקון המומלצים לרב הראשי לישראל.

בנוסף קורא מבקר המדינה לאגף הגיור לבצע פעולות שיסייעו ויקלו על הליך הגיור, בין היתר ממליץ מבקר המדינה לקיים הבטחה של טיפול סדיר, סיוע למשפחות המלוות את המתגיירים בתהליך, קיצור אורך זמן ההמתנה לקבלת תעודת ההמרה הסופית המאשרת את תהליך הגיור, וכן קיצור זמן ההמתנה לטבילה במקווה.

רישום הנישואין

מחלק מדו"ח המבקר העוסק בנושא רישום הנישואין במועצות הדתיות עולה, כי בין השנים 2008 ו-2010, נישאו בכל שנה 37,000 זוגות באמצעות המועצות הדתיות.

מהדו"ח עולה כי לא בכלל המועצות אכן הקפידה ליישם את ההוראות העוסקות ברישום נישואין, המבקר קובע כי: "במצב זה קיים חשש שתהיה פגיעה בתקינות ההליך, בתוקף הנישואין ובעקרון השוויון בין הנרשמים לנישואין במועצות הדתיות השונות".

המבקר מתייחס בדו"ח גם לנושא הדרכת כלות ורשמי נישואין, ואומר, כי יש לקבוע את ההנחיות שיבטיחו התנהלות סדירה בכל הקשור לרשמי נישואין ומדריכי כלות, כאשר בנוסף, מביע מבקר המדינה ביקורת על לשכות רישום הנישואין הפרטיים "מן הראוי שהמשרד לא יאפשר פעילות של לשכות פרטיות לרישום נישואין, בלא שיעגן באופן חוקי את מכלול ההסדרים המינהליים והמשפטיים עמן".

בנוסף, קורא המבקר לערוך בדיקות לגבי כל הקשור לגביית תשלומים במקומות בהן אין מועצות דתיות, וכן לקדם ולנקוט פעולות שיבטיחו אספקת שירותי דת מלאים עבור בני הקהילה האתיופית.

כאמור בתחילת הכתבה, במהלך הבדיקה שערך, גילה המבקר כי בניגוד לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, לפיו שמותיהם של אזרחים שלא הגישו פניה ללשכת רישום הנישואין, הוכנסו לרשימת 'מעוכבי הנישואין'. בנוסף קבל המבקר על כך שקרובי משפחותיהם של מעוכבי הנישואין הוכנסו גם הם לרשימה. "על היועץ המשפטי לממשלה לתת דעתו על כך שהנחיותיו בנוגע לניהול רשימת מעוכבי הנישואין אינן נשמרות במלואן" אומר מבקר המדינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר