אושר בטרומית: היתום החרדי לא יופלה לרעה

מליאת הכנסת אישרה אתמול בקריאה טרומית את הצעת חוק הביטוח הלאומי של ח"כ ניסים זאב ודב חנין שעיקרה הפסקת אפליית היתומים החרדים מקבלת קצבת שארים (חדשות, בארץ)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
ח"כ ניסים זאב (צילום ארכיון: פלאש 90)

היתום החרדי לא יופלה עוד לרעה: מליאת הכנסת אישרה אתמול (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק הביטוח הלאומי שהגיש חבר הכנסת נסים זאב (ש"ס) יחד עם קבוצת חברי הכנסת. להצעה זו הוצמדה הצעה דומה של ח"כ דב חנין (חד"ש).

ההצעה נועדה לקבוע כי לעניין קצבת שארים המשולמת לשאריו של מבוטח שנפטר, יראו כילדיו של מבוטח גם את מי שלא מלאו לו 20 שנים, ובלבד שעיקר זמנו מוקדש ללימודים במוסד חינוכי, לרבות לימודים תורניים, לימודים אקדמיים ולימודי הכשרה מקצועית.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "לאחר חקיקת חוק הביטוח הלאומי, נוספו מקרים המגדירים את חוסר היכולת לפרנס, כגון סיום לימודים על-יסודיים, או שירות סדיר ושירות לאומי, עתודה אקדמית ושירות לאומי לבנים".

הצעת החוק נועדה לקבוע כי הגדרת ילד תשונה כך שתכלול גם ילד שטרם מלאו לו 20, הלומד במוסד חינוכי, לדוגמה לימודים במוסדות תורניים, סמינרים, במוסדות אקדמאים, או במוסדות ללימוד מקצוע. באופן זה תשולם תוספת שארים גם עבור ילדים אלו".

ח"כ ניסים זאב אמר כי "ההצעה באה לתקן עוול שנמשך עשות שנים, כדי למנוע את האיפה ואיפה שהייתה עד היום. כאשר אנחנו רואים בני 18 ו19 שלומדים, הם עדיין היו אמורים להיות סמוכים על שולחן אביהם. אני רוצה להודות לשר מאיר כהן שבלעדיו החוק הזה לא היה עובר".

ח"כ דב חנין אמר כי "אין שום היגיון והצדקה שילידים יתומים לא יקבלו קצבאות רק בגלל שהם לא לומדים במקום הנכון. מה זה משנה איפה הילד לומד לעניין קצבאות? ילד הוא ילד וטוב שהכנסת מאשרת את הצעת החוק הזו"

שר הרווחה, מאיר כהן אמר כי "מקרה זה הינו מקרה סוציאלי מהמדרגה הראשונה. תפקידי הוא להילחם למען האוכלוסיות הללו ללא קשר למקום ממנו הם מגיעים והיכן הם לומדים"

הצעת חוק באה לאחר סדרת כתבות באתר "כיכר השבת" בהם חשף יוסף סגל, יתום חרדי, כי כבר שנים שקיימת אפליה במדינת ישראל, כאשר יתומים מעל גיל 18 ביניהם אלו הלומדים בישיבות, אינם מקבלים קצבת שארים מביטוח לאומי לעומת יתר המגזרים, בתוכם גם ערבים שאינם משרתים בצה"ל ובכל זאת מקבלים קצבה עד גיל 20.

על פי החוק הנוכחי, יתום זכאי לקצבה רק עד גיל 18, לאחר גיל 18 זכאי לקצבה רק מי שמשרת בצבא או בשירות לאומי עד גיל 24 וערבים הזכאים עד גיל 20 .

כ-240 יתומים הלומדים בישיבות ואינם יכולים לעבוד עד גיל 21 מכוח החוק, ביקשו כבר לפני חודשים משר הרווחה להמשיך את קצבתם עד גיל 21, כאשר מגיל זה ואילך יוכלו לעבוד ולהתפרנס בכבוד. אלא שעד עתה לא שונה החוק בכדי לאפשר להם להמשיך ולקבל את הקצבה.

בהצעת החוק של ח"כ זאב תמכו 39 ללא מתנגדים, בהצעת החוק של ח"כ דב חנין תמכו 42 ללא מתנגדים. ההצעות יועברו לוועדת העבודה רווחה והבריאות להכנתן לקריאה ראשונה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר