סוף טוב: מועצת עיריית בית שמש מתכנסת

לאחר מאבקים קשים, שני סבבי בחירות והתעניינות ארצית בנעשה בעיר בית שמש, מועצת עיריית בית שמש תתכנס לראשונה • מי קיבל את התכנון והבנייה? כל הפרטים (חרדים)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
עיריית בית שמש (צילום: פלאש 90)

הרגע שהחרדים ייחלו לו חודשים רבים הגיע, הערב (חמישי) בשעה 18:00 יתכנסו חברי מועצת עיריית בית שמש במליאת המועצה בבניין החדש של העירייה ויפתחו שמפניות. הצדדים יחתמו על ההסכמים הקואליציונים והקואליצייה השנייה של משה אבוטבול תצא לדרך.

המחנה החילוני-דתי המונה תשעה אצבעות לא יהיו חלק מהקואליציה. מלבד מאיר בלעיש שיומנה לסגן ראש העיר בשכר, חברי הקואליציה נמנים על האוכלוסייה החרדית.

סיעת 'חן' תקבל את תפקיד סגן ראש העיר בשכר, עבור שמואל גרינברג שכיהן בתפקיד זה בקדנציה האחרונה. כך גם משה מונטג, חבר מועצת העיר יישאר בתפקידו כיו"ר הוועדה לתכנון ובנייה.

ישעיהו ארנרייך, חבר מועצת העיר מטעם סיעת אגודת ישראל, יהיה חבר בוועדה המחוזית, כמו כן יקבל לידיו את תיק החינוך כולו המאגד בתוכו את הפיקוח על החינוך החרדי והחילוני-דתי. סיעת 'כח' שהכפילה את כוחה, תקבל לידיה את תיק שפ"ע.

המחנה הציוני בחוץ בגלל פערים תהומיים שנפערו בין הצדדים שהלכו והעמיקו גם לאחר הבחירות עת שישבו האחד מול השני הגורמים הבכירים בשתי הצדדים: משה אבוטבול ראש העיר מצד אחד ואלי כהן ראש המחנה הציוני מאידך.

לאור זאת, הם שלחו אתמול (רביעי) מכתב מפורט אל ראש העיר ממנו ניתן לקבוע עד כמה הצדדים רחוקים מלשבת באותה קואליציה ובאותו חדר. דרישותיהם לא יוכלו להיענות בקואליציה חרדית "הם דורשים מחצית מהתיקים" אמר בכיר חרדי. אבל לא רק תיקים, הם דורשים אף למפות את העיר כולה לפי אוכלוסיות.

במכתב שזה עתה מתפרסם לראשונה, עליו חתומים כל תשעת חברי המועצה החילונים, נכתב כי הגיע הזמן להבטיח כבוד הדדי בין האוכלוסיות שעד עתה ספגו האחת מהשנייה ביקורת נוקבת שלעיתים גבתה בהסתה: "בהמשך לשיחה האישית שהתקיימה בביתו של אלי כהן ולאחר פגישה של פורום התשיעייה הציוני ולאחר שנה של מאבקים לקביעת צביונה העתידי של העיר בית שמש, בין שתי תפיסות עולם, בית שמש עיר של כולם רב תרבותית או עיר חרדית. אנו ניצבים היום לאחר מסע ארוך של מאבקים ומתחים בחיפוש אחר עתיד טוב יותר לבית שמש, עתיד שיבטיח כבוד הדדי בין כול האוכלוסיות בעיר".

חברי המחנה כותבים עוד כי המאבק שניהלו נגד החרדים ובעיקר נגד ראש העיר בעודו מועמד לתפקיד לא נבע על רקע אישי אלא מקצועי: "בניגוד למצג שמילא את הרחובות בחודשים האחרונים המוטיבציה בקרב המחנה הציוני להחלפת ההנהגה בעיר לא נבעה על רקע אישי, הרצון היה אחד, לקבוע סדר יום חדש בעיר, המשרת את כול התושבים ולא רק סקטור אחד".

"הבחירות החוזרות התקיימו על פי כללי הדמוקרטיה ועל כך כולנו מברכים, אנו מכבדים את כללי המשחק הדמוקרטיים ומכבדים את התוצאה ואת בחירתך לראשות העיר", הם שבים וחוזרים על הצהרת ראש המחנה עם היוודע תוצאות הבחירות, "אתה נבחרת לראשות העיר ובידך ההחלטה האם להיות ראש עיר של כ ו ל התושבים גם של ה49% שלא בחרו בך, וזאת מעמדת כוח של מנצח, או ראש העיר של החרדים בלבד".

חברי המועצה החילונים שספגו תבוסה עם הפסדו של אלי כהן - מועמדם - שהפסיד את הבחירות פעמיים ברציפות מעלים על הכתב את פילוחי ההצבעות ומזהירים מהתרחיש שעומד להתממש עת הקמת קואליציה חרדית: "לצד זאת, תוצאות הבחירות משקפות עיר נוכחית חצויה בשאיפותיה, תוצאות הבחירות לראשות העיר הם, 49% לאלי כהן מול 51% שהצביעו עבורך, כאשר בשכונות הציוניות מיעוט הצביע עבורך ובשכונות החרדיות מיעוט הצביע לאלי כהן, מנתונים אלו לא ניתן להתעלם, ומצב שבו מחצית מהאוכלוסייה לא זוכה ליחס שווה לא יכול להתקבל באף עיר בישראל, וגורמת דאגה אמיתית אצל מחצית מתושבי העיר לגבי עתידם בבית שמש".

"מועצת העיר חצויה", נכתב עוד, "על תשעת חברי המועצה נציגי המפלגות הציוניות למול תשעה חברי המועצה נציגי המפלגות החרדיות, צועקת את הצורך באחדות. אולם השאלה המרכזית תלויה ועומדת כיצד תנצל את עמדת הכוח וההשפעה אליה הגעת?".

במכתב הארוך הם מפרטים עוד כי פניהם לאחדות ולא לפירוד, לשלום ולא למלחמה. בסיום ההקדמה הם העלו את דרישותיהם החד משמעיות שללא יישומם - הם יישארו בספסלי האופוזיציה: "להלן העקרונות המוצעים כיסוד לשיתוף פעולה בינינו", נכתב בפתח רשימת סעיפי הדרישות, "בנית חזון משותף המדגיש את המאחד של כול הקהילות בעיר".

הדרישה השנייה ואולי המרכזית שבהם היא רצונם לתכנן את העיר מחדש ובמילים פחות מכובסות למפות את העיר לפי חרדים וחילונים: "תכנון מחדש של העיר בהסכמה ובאופן מחייב בתאום עם ממשלת ישראל כך שתהיה בניה שוויונית לכול המגזרים ובהם בני המקום לבנות את ביתם ושיובטח כי כול מגזר יוכל לחיות באופן התואם את תפיסת עולמו תוך שמירה על צביונה היהודי מסורתי של העיר".

בדרישה הנוספת קובלים החילונים על כך שבשנים האחרונות עצר ראש העיר את נושא התרבות בעיר ולאור זאת הם דורשים שינוי מהותי ומיידי: "השלמת בנית הצרכים התרבותיים שנעצרו בעיר הוותיקה, בית התרבות, מגרש ספורט, ספריה עירונית, קונסרבטוריון, מועדוני נוער ותנועות נוער ותקצוב מוסדות אלו באופן הולם ומוסכם".

"הקמת מנהלות שכונתיות עם סמכויות מובנות ומתוקצבות באופן שיויוני. (האחריות למנהלת העיר הוותיקה תופקד בידי נציג הפורום הציוני) וניהול משותף של העיר בהתאם לתוצאות הבחירות". הם דרושים בסעיפים האחרונים.

בסייפא של מכתב הדרישות מסכמים נציגי הציבור כי לראש העיר ניתנת ההזמדנות להקים קואליציה מקיר אל קיר: "אדוני ראש העיר, ניצבת בפניך הזדמנות ייחודית לבנות בבית שמש מודל של חיים משותפים בין חרדים לכלל ישראל, אנו נכונים להיות שותפים למהלך "נחשוני" שיהפוך את המתח הבין תרבותי ודתי ל "הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר