אריאל אטיאס פרש

האיש שהפחיד את אלי ישי וכמעט הפך ליו"ר • פרופיל

אריאל אטיאס, החבר הקרוב של הרב משה יוסף, זה שהביא את 'בית יוסף' להישגים רבים, סלל את דרכו אט אט והפך לדמות הכמעט הכי חזקה בתנועת ש"ס. השיא היה לפני הבחירות לכנסת ה-19, כשהגר"ע יוסף הציע לו לשמש כיו"ר ש"ס • ישי כהן משרטט פרופיל על הפרק הפוליטי הראשון בחיי אריאל אטיאס (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: מאיר אלפסי)

פרישתו של ח"כ אריאל אטיאס: ייקח זמן רב עד שכולם יתרגלו להזכיר את שמו של אריאל אטיאס ללא התואר חבר כנסת אותו נשא במשך קרוב לעשור בו שימש בתפקידים שונים.

כולם ידעו על כוונתו של אטיאס לפרוש מהכנסת, כבר כשלשה חודשים שהוא מדבר על כך בגלוי עם עיתונאים ובכירים בתנועה, הוא רק לא ידע מתי זה יסתיים, מתי זה יקרה בפועל. אחד הדברים השנואים על אטיאס זה שמועות. אתמול, הוא עוד הכחיש את כוונתו לפרוש השבוע מהתנועה, אך גל שמועות נוסף שהחל לרוץ ברשת גרם לו לקחת צעד קדימה ולהודיע למועצת החכמים שזהו - עכשיו אני פורש.

בחודשים האחרונים, יו"ר ש"ס דרעי ניסה ללא הפסקה ללחוץ על אטיאס שלא לפרוש כרגע מהתנועה, פעם בעקבות חוק הגיוס, ופעם בגלל החשש מכותרות על זעזוע נוסף בתנועה הספרדית - דבר ממנו דרעי חושש מאוד. אטיאס המתין והמתין עד צהרי יום חמישי.

פרישה סתם ככה בש"ס - היא לא דבר מובן מאליו. חברי הכנסת המבוגרים לא רגילים לראות ח"כ מהתנועה שפורש ביום בהיר, הם התרגלו שמכורסאות העור של המליאה יוצאים או אל בית המשפט ומשם לכלא מעשיהו, או להבדיל למושב זקנים (היחיד שפרש היה הגאון רבי יעקב יוסף זצוק"ל).

בש"ס התרגלו לפרישה לכלא, פרישת אטיאס היא חידוש מרענן בתנועה. בתמונה: השר לשעבר שלמה בניזרי נכנס לכלא לאחר הרשעתו (פלאש 90)

לאטיאס היה כוח בש"ס יותר מכל ח"כ אחר, הוא היה הח"כ הקרוב ביותר למרן פוסק הדור רבי עובדיה יוסף זצוק"ל, הוא הראשון שידע על התפנית בדעתו של הרב עובדיה להשיב את דרעי לשורות המפלגה. בזמן שאלי ישי התראיין בביטחון וטען שאין כל שינוי, אטיאס היה מסתובב במסדרונות הכנסת, שומע את הפרשנויות ומחייך בלבו, הוא ידע את דעתו של המנהיג הרוחני.

מאיפה הכל התחיל?

אריאל אטיאס היה אחד החברים הקרובים של הרב משה יוסף, בן הזקונים של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל והאיש הלוחש לאוזנו, אטיאס - בוגר ישיבת 'כנסת חזקיהו' - החל בגיל 30 לעבוד לצד הרב יוסף בבד"צ בית יוסף והצליח להביא את מערכת הכשרות להישגים כספיים יוצא דופן. כך, אט אט, סלל אטיאס את דרכו והפך לאחד האנשים הקרובים ביותר למרן הגר"ע יוסף, האיש שמקבל ממנו הוראות ישירות כיצד לפעול בנושאים רבים - בניגוד לכל שאר חברי הכנסת והמקורבים.

בכנסת ה-17, לאחר שמיצה את עצמו ב'בית יוסף', החליט אטיאס להיכנס לפוליטיקה, יש שאמרו כי הרב ביקש ממנו זאת. בניגוד לכל תקדים אחר, אטיאס - הבחור האלמוני מ'בית יוסף' שלא הייתה לו דריכת רגל בפוליטיקה הישראלית - נכנס למקום החמישי בתנועה הספרדית.

אטיאס בתקופתו כשר השיכון (צילום: ששון טירם)

מיד לאחר הבחירות בהן זכה אהוד אולמרט בראשות ממשלת ישראל, מונה אטיאס לתפקיד שר התקשורת, שם ביצע מספר מהפכות לא מבוטלות כדוגמת הקמת תחנת הרדיו החרדית 'קול ברמה'. בכנסת ה-18 הפך אטיאס לאיש חזק בש"ס עם הצבתו כמספר 2 ברשימה. לאחר הבחירות הוא מונה לכהן כשר הבינוי והשיכון בממשלת נתניהו השנייה.

מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל לאטיאס: "תהיה יו"ר ש"ס"

במהלך השנים הללו, בעוד הוא מכהן כיו"ר התנועה, הרגיש ח"כ אלי ישי כי אטיאס 'מפריע לו' בשליטה הבלעדית בתנועה. בין השניים תמיד שררו מתחים. אטיאס מצידו, לא הבין ממה חושש ישי. אלי ישי עצמו, ככל הנראה ידע היטב מדוע הוא חושש. לקראת הבחירות האחרונות, הודיע אריה דרעי כי בכוונתו לחזור לחיים הפוליטיים - או בש"ס או במפלגה חדשה שחשב להקים, והתחושה הייתה כי ש"ס תחטוף מכה קשה במידה ודרעי ירוץ במפלגה עצמאית.

ידע ממה הוא חושש. ח"כ אלי ישי (צילום: פלאש 90)

מרן הגר"ע יוסף קרא לאטיאס לשיחה ברחוב הקבלן 45, המתין שכל הנוכחים יצאו מהחדר - כולל היו"ר דאז אלי ישי - ואז שאל את דעתו של אטיאס באשר לחזרת דרעי, כשבסיום השיחה בין השניים הרב לא השיב. ימים לאחר מכן, הוא אמר לאטיאס "אני מחזיר את אריה דרעי".

תקופה קודם הבחירות, החליט מרן הגר"ע יוסף לצרף בחזרה את דרעי לשורות ש"ס, ובמתכונת שלא צלחה למנות את אטיאס, דרעי וישי לשלישיית ההנהגה של התנועה. לא רבים יודעים כי הגר"ע יוסף זצ"ל ביקש מאטיאס להיות יו"ר התנועה, הצעה לה הוא סירב.

לאחר תקופת הניסיון, ניגש אטיאס לגר"ע יוסף ואמר לו כי השלישייה לא מתפקדת כראוי, שהוא הפך להיות בורר בריב המזכיר לו סכסוך בין ילדים קטנים. בסיוע חבר המועצת (שלימים מונה לנשיא) הגאון רבי שלום כהן, מונה דרעי ליו"ר התנועה, עד עצם היום הזה. דרעי יודע שהוא חייב לאטיאס על אותו מינוי.

אטיאס עם הגר"ע יוסף (צילום: יעקב כהן)

אני פורש

לאחר הבחירות האחרונות אטיאס קיווה שש"ס תכנס לקואליציה, אך זה לא קרה. אטיאס החל להתנהל כיו"ר הסיעה וכח"כ מן המניין, ללא תפקיד בכיר. אטיאס - הצעיר מבין החכי"ם בש"ס, הרגיש שהוא מבזבז זמן, שאין לו באמת מה לעשות בכנסת מלבד לנהל את ישיבות הסיעה ולצפות מהצד במריבות שטותיות דוגמת מי ישב במרכז השולחן - דרעי או ישי.

בשלב זה, החליט אטיאס לפרוש, אבל על כתפיו היו מונחות המשימות של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל באשר לחוק הגיוס החדש ועולם התורה הנמצא בסכנה. אטיאס נכנס לוועדת שקד, שם הוא ניהל מאבק לא פשוט מול ח"כ עופר שלח והיועצים המשפטיים. רבים מההישגים שלו בוועדה לא ידועים לציבור, ואטיאס גם לא מעוניין שיידעו מהם.

אטיאס עם דרעי וישי, בכנסת הנוכחית (צילום: פלאש 90)

כאשר ועדת שקד סיימה את פעילותה, אטיאס הודיע לדרעי 'עד כאן - אני הולך'. מאז החל הוויכוח סביב השאלה מתי הפרישה תתבצע. דרעי ביקש להמתין בכדי שש"ס תתייצב לאחר פטירת מנהיגה הרוחני, אטיאס המתין והמתין, והצהריים הודיע באופו סופי על פרישתו. מיום ראשון הקרוב, אטיאס יחזור להיות עסקן בשוק הפרטי.

עוד נראה את אטיאס בשורות ש"ס, ככל הנראה כבר בכנסת הבאה, לאחר שיסיים פרויקט פרטי עליו הוא חולם הרבה זמן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר