מלחמה ב'פטורים': "שמים שם פריצות כדי להחטיא את הבחורים"

לאורך שנים ארוכות נהגו בעדה החרדית להוציא פטורים משירות צבאי, אך כעת, כחלק מהמאבק בהתייצבות - גם אופציה זו נאסרת. הסיבה, לפי הגאב"ד: פריצות והשחתה בבקו"ם (אקטואליה)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הגאב"ד הגרי"ט וייס (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

המאבק בחוק הגיוס: בעוד ראשי בד"צ הערה החרדית הורו לפני למעלה משנה כי אין להתייצב כלל בלשכות הגיוס, היו בתוך העדה לא מעט שהמשיכו 'להוציא פטורים' ועל ידי כך לפטור את עצמם מחובת הגיוס.

'לעשות פטורים' הינה שיטה ידועה אצל רבים שאינם רוצים לשרת בצבא, ולאו דווקא מהציבור החרדי, המבקשים מהצבא לפטור אותם מגיוס, עקב סעיפים כאלו ואחרים. שיטה זו נהוגה בעדה החרדית מזה עשרות שנים, עוד מאז ימי האדמו"ר מתולדות אהרן בעל הדברי אמונה זצ"ל.

עם זאת, לאחר גזירת הגיוס, ההתייצבות למטרת דיחוי נאסרה בכל החומרה, אך בנושא ה'פטורים' לא היה נוהל ברור בתוך העדה החרדית. רבים מהבחורים שלא התקרבו כלל ללשכת הגיוס קיבלו צווי מעצר, והיו כאלו שטענו שלקבלת 'פטור' משירות בצבא מסעיפים בריאותיים כפי שהיה נהוג בעדה כל השנים, אין כל שייכות עם גזירת הגיוס, ואין לה קשר עם התייצבות בלשכת הגיוס לבקשת דיחוי או פטור במסגרת גזירת הגיוס.

למעשה, באופן רשמי לא היה היתר לכך, אולם היו מתוך 'העדה' שהמשיכו להשתמש בשיטת ה'פטור' הישן. בנוסף, חסרה היתה התייחסות מפורשת לסוגיית ההתייצבות לשם קבלת הפטור המאושר ע"י הצבא לגילאי 22 ומעלה.

בכינוס התמיכה באי התייצבות שנערך בשבוע שעבר באולמי תמיר, הפתיע גאב"ד העדה החרדית רבי יצחק טוביה וייס את הנוכחים, ויצא בהתבטאות פומבית נחרצת נגד כל הימצאות של חרדים בלשכת הגיוס, גם אם היא לא למטרת התייצבות אלא למטרת פטור מכל סוג שהוא.

הוא סיפר לרבנים כי בחורי ישיבות רבים באו אליו וסיפרו לו שלמטרת ה'פטור' הם נאלצו לשהות בלשכת הגיוס במשך שש או שבע שעות, תוך "פריצות וטומאה" כהגדרתם. הגאב"ד הכריז כי לכן, גם הוצאת 'פטור' אסורה, כמו כל התייצבות רגילה.

דברי הגאב"ד הפכו לשיחת היום בחוגי העדה החרדית בירושלים ובבית שמש. גורמים המקורבים לגאב"ד סיפרו כי מזה זמן הוא רצה לדבר כנגד ה'פטורים', וכי ניצל את ההזדמנות של הכינוס בו נכחו ראשי הישיבות של העדה החרדית ורבני העדה החרדית.

דבריו המלאים של הגאב"ד (בתרגום מיידיש): "הבית דין וכל גדולי ישראל פסקו שאסור ללכת כלל לצבא, ולא רק זה, ישבו הבי"ד ועוד גדולי ישראל ופסקו שאסור גם 'זיך שטעלן', להתייצב בצבא.

"אבל ללכת לעשות 'פטור' (צו פאטערן) גם אסור! שמעתי כבר מהרבה בחורי ישיבות שהלכו לשם, אפילו שהם יצאו עם פטור, אבל הפריצות וההשחתה שעשו להם, בשעות האלו, בשש - שבע שעות שהם בילו שם, כמה טומאה ופריצות שהכניסו להם. והם (הצבא) עושים את זה בכוונה, להחטיא את הבחורים".

בהמשך דיבר הגאב"ד על התייצבות האברכים מעל גיל 22 ב'מדור בני הישיבות' בתל השומר לשם קבלת פטור, ואמר: "עוד יותר מזה, אפילו מי שעל פי חוק פטור מהצבא, צריך קודם לבוא אליהם. למה הוא צריך בכלל לבוא? כי הם רוצים לשכנע אותו, שלא ילמד תורה, שילך להשתלם ('שטודירן'), או ללכת לכל מיני מקומות, העיקר שלא ילמד את התורה הקדושה. ועל זה צריכים אנו ללכת עם מסירות נפש".

הגאב"ד סיים את דבריו, "התאספנו כאן להציל את התורה הקדושה, ב"ה נמצאים כאן כ"כ הרבה רבנים ומרביצי תורה, וכולם יורו לתלמידיהם שלא להתייצב כלל בלשכות הגיוס, ובזה נקיים ונחזק את הישיבות ומוסדות התורה, ונזכה לביאת גואל במהרה בימינו אמן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר