42 בעד 38 נגד

חוק המקוואות-עוקף בג"צ של גפני אושר בקריאה טרומית

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק המקוואות של ח"כ משה גפני, שנועד לעקוף את החלטת בג"ץ לאפשר למתגיירים רפורמים לטבול במקוואות המועצות הדתיות (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
מליאת הכנסת (צילום: מרים אלסטר / FLASH90)

מליאת הכנסת אישרה בצהריים (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק המקוואות של חבר הכנסת משה גפני. חוק שיעקוף את החלטת בג"ץ לאפשר למתגיירים רפורמים לטבול במקווה של המועצות הדתיות.

בהצעת החוק מוצע: "לקבוע כי שימוש במקווה טהרה בבעלות ציבורית שמיועד לטבילה לצורכי טהרה או גיור יתאפשר רק לצורך טבילה הלכתית לקיום ההלכה והמנהג היהודיים לפי פסקי השולחן ערוך ובהתאם להוראות מועצת הרבנות הראשית לישראל. עוד מוצע לקבוע כי הוראות חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א–2000 לא יחולו על שימוש או מניעת שימוש כאמור לעיל".

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "במדינת ישראל, מאז ומעולם, משמשות המקוואות לצרכי מסורת הלכה ומנהג ולשם כך ניתן מימון ציבורי לבניית ותחזוק המקוואות. בעקבות עתירת גופים שמטרתם לקעקע את יסודות היהדות המקובלת במשך אלפי שנים. פסק בית המשפט העליון, כי יש לאפשר לכתות שונות, לעשות שימוש במקוואות טהרה, לצורך טקסים שונים, שנערכים על ידם.

"לאור האמור מוצע לקבוע בחוק, כי ייעוד השימוש במקוואות טהרה ציבוריים שבאחריות גופים ממשלתיים, דוגמת רשויות מקומיות, מועצות דתיות וכדומה, יהיה לצורך טבילה הלכתית בלבד. עוד מוצע לקבוע כי הסמכות להגדיר את ייעוד השימושים שיותרו במקוואות תהיה בידי מועצת הרבנות הראשית לישראל בדומה לשירותים שונים שבהם קבע המחוקק רגולטור שמוסמך לתת אישורים, כגון תרופות ואישורי תקן למוצרים שניתנים לפי החוק רק על ידי הגורם המוסמך".

ח"כ משה גפני אמר במליאה כי "הצעת החוק הזו לא באה למנוע מרפורמים וקונסרבטיביים לטבול במקווה. להפך, אנחנו מזמינים את כולם. יש החלטה של בג"ץ שאני לא מבין למה השופטים פסקו את הפסיקה הזו, ואנחנו רוצים לתקן טעות שלפי דעתנו פסק בית המשפט.

"יש במדינה הזו יותר מקוואות פרטיות שאף אחד לא מתערב בהם אבל מקוואות ציבוריות של המדינה הם עבור טבילה הלכתית. דבר וחצי דבר לא ישתנה מהחוק הזה, מה שהיה הוא שיהיה. אני מודיע ומתחייב כאן במליאה שאנחנו ננסח את זה בוועדה באופן שיהיה ברור שלא יהיה שינוי במעמד הטובלות".

לדבריו: "אנחנו רוצים להשאיר את המצב כמו שהוא ולא רוצים להביא למתח מיותר. מה שמדובר פה זה שרוצים לעשות גיור במקווה כשזו לא מטרת המקווה. מקווה זה נושא הלכתי זה לא בית מרחץ ולא חמאם טורקי.

השר לשירותי דת דוד אזולאי אמר "מי שאינו מקבל את סמכותה של התורה ורומס את מצוותיה ברגל גסה אינו יכול לטעון שהוא מייצג דת בישראל. התנועות האלה שרויות בנסיגה והמספרים שהם מציגות מנופחים. זכותם לנהל טקסים וכל פולקלור שהם ירצו אבל היהדות היא לא תיאטרון שבאים אליו באוטו בשביל ליהנות.

"הגופים הללו שמבקשים לשנות את התורה וההלכה הם אינם זרמים בדת ישראל. כמו שלא ניתן לרופא להתקרב לבית חולים באמצעות כישוף ולא נקרא לו רופא, כך לא ניתן לגופים האלה להתקרב לתורת ישראל. מאז קום המדינה הקפידו כולם על שמירת הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה. יש כאם מהלך שלא בר בידיים נקיות. עם כל הכבוד לציונות ולתמיכה שלהם במדינת ישראל, לא ניתן להם לנהל אותנו בשלט רחוק ולפגוע בצביונה היהודי של המדינה".

השר אזולאי הכריז: "אני מודיע לכם שכל ניסיון להתערב ולשנות כללים שלא על פי ההלכה לא יהיה".

ח"כ זהבה גלאון נאמה גם היא ואמרה כי "על זה נאמר טובל ושרץ בידו. מה אתם מבלבלים את המוח, אתם מביאים פה חוק עוקף בג"ץ. לא מעניין אתכם המקוואות, מה שמעניין אתכם זו דריסת הרגל. אתם מפחדים שתיפרץ כאן פירצה. אתם מנהלים קרב ביריוני סחטני על קיומה של הממשלה נגד "האנשים האלה" יש להם שם – רפורמים וקונסרבטיבים. מי שם אתכם שיהיה לכם מונופול על היהדות?".

ח"כ עליזה לביא אמרה כי "הנושא בדמינו תרתי משמע. המקוואות שייכים לציבור, הם לא האתר שעליו צריך לנהל את המלחמה הלא ראויה. מעולם בהיסטוריה היהודית לא התערבו במנהג של נשים ושל עם ישראל לטבול במקווה. החוק הולך לפגוע בנשים במדינת ישראל".

42 חברי כנסת תמכו בהצעת החוק ו-38 התנגדו. ההצעה תועבר לוועדת הפנים והגנת הסביבה. יצוין כי יו"ר 'יש עתיד' ח"כ יאיר לפיד הצביע בטעות בעד החוק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר