צפו בווידאו המלא

נאום אפליית המזרחיים של ח"כ יגאל גואטה

על בן גוריון: "ראה בתרבות המזרחית תרבות פרימיטיבית ולא רלבנטית" • על עיתון 'הארץ': "היה עורך ראשי מזרחי אחד, למשך שלוש שנים בלבד" • "אנשים לומדים לשנוא" • צפו (חדשות, פוליטי)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות ערוץ הכנסת; תמונה: Issac Harari/Flash90)

נאום האפלייה המלא: הכנסת ציינה אמש (שלישי) את היום הבינלאומי למלחמה בגזענות. ח"כ יגאל גואטה מש"ס עלה לדוכן הנואמים והתמקד באפליית המזרחיים במדינת ישראל. גואטה תקף את בן גוריון, עיתון הארץ, ראשי הממשלה ועוד.

נאומו המלא של ח"כ יגאל גואטה:

גברתי היושבת-ראש, מכובדי שר הבריאות הרב ליצמן, כבוד סגן השר, הרב פרוש, חברי חברי הכנסת. היום מציינים את יום המאבק הבינלאומי בגזענות, ואין עדות יותר כואבת ומדממת מהידיעות שמגיעות אלינו מבריסל ולפני יומיים מטורקיה. בהזדמנות זו אני רוצה לשלוח תנחומים למשפחות ההרוגים ואיחולי החלמה לפצועים.

אנו עדים בשנים האחרונות לתופעת הגזענות וההקצנה בחברה הישראלית. יחס של שנאה, אפלייה, נידוי והכפשה של קבוצות בחברה בשל צבע עור, עדה או מוצא, תופעה שלעתים רבות מלווה גם בגילויי אלימות קשים.

אבל אני לא רוצה לדבר כאן על הגזענות במובן הרגיל שלה, או במילים אחרות, במובן הביולוגי שלה. אני רוצה לדבר על סוג אחר של גזענות, שלפי דעתי היא לא פחות מגונה ולא פחות מסוכנת. אני רוצה לדבר על גזענות אחרת שנמצאת במיינסטרים של החברה הישראלית, מבלי שאף אחד יודה בה או יכיר בקיומה.

חברים, לא כולם שווים, ואי-אפשר שכולם יהיו שווים. הגמרא בספר ברכות אומרת: "כשם שפרצופיהם שונים, כך דעותיהם שונות". אי-אפשר לומר: כולנו שווים. אנחנו עם שבא מקיבוץ גלויות, עם תרבויות שונות ומנהגים שונים, וככאלה עלינו כחברה לקבל ולהכיל את האחר מבלי לעקור ממנו את תרבותו.

וכאן באה לידי ביטוי הגזענות הפחות גלויה, אבל מסוכנת מאוד. אני רוצה לצטט קטע מדבריו של ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, דוד בן-גוריון, שלדעתי משקף עד היום את הגזענות השקופה שקיימת בחברה הישראלית כלפי המזרחיים. אני מצטט: "אנחנו מעלים לארץ עם יחיד במינו, מפוזר בכל קצוות תבל, המדבר בלשונות רבות, חניך תרבויות זרות, נפרד לעדות ושבטים שונים בישראל. את כל הציבור הרב והמנומר הזה מוטל עלינו להתיך מחדש, לצקת אותו בדפוס של אומה מחודשת". וכאן, חברים, שימו לב לתפיסה הפטרונית והלא מכילה: "עלינו לעקור את המחיצות הגיאוגרפיות, התרבותיות והלשוניות המפרידות בין החלקים השונים, ולהנחיל להם לשון אחת, תרבות אחת, אזרחות אחת".

במילים אחרות, בן-גוריון רצה להתיך את התרבויות והמנהגים השונים שהביאו אתם העולים, וליצוק תבנית אחידה של הצבר הישראלי החילוני, שיהיה בעל ערכים ציוניים ומערביים מודרניים, שהיו זרים ושונים לערכים של התרבות המזרחית. בן-גוריון, וכמוהו רוב מנהיגי הציונות ראו בתרבות המזרחית תרבות פרימיטיבית ולא רלבנטית. אני אומר זאת בכאב, אבל גזענות מבית כואבת יותר מגזענות שבאה מבחוץ. זה בא לידי ביטוי בניסיון להנהיג חינוך אחיד במחנות העולים, וגזיזת הפאות לעולי תימן. הגזענות השקופה הזאת נמשכת עד היום רק באופן מתוחכם יותר. בהזדמנות זו אני רוצה לאחל ברכת ברוכים הבאים לשארית הפליטה של יהודי תימן שהגיעה ארצה אמש. אני תקווה שבמהלך התאקלמותם בארץ, בארץ הקודש, לא ידעו ולא יבינו על מה אני מדבר.

בן-גוריון ושאר מנהיגי הציונות לכאורה לא נהגו באפליה או בגזענות, אלא הם הכתיבו נורמות וכללים "מודרניים ועכשוויים", שעל פיהם היו המזרחיים צריכים לנהוג כדי שיוכלו לומר שגם הם "צברים" או ישראלים. או, במילים אחרות, בן-גוריון אומר: בואו תשתלבו בחברה, אבל אנחנו ננהל אתכם.

הנה כמה דוגמאות: באקדמיה בישראל היו 61 נשיאי אוניברסיטאות, מהם אחד מזרחי; רק 9% מהסגל האקדמי באוניברסיטאות ובמכללות הם מזרחים; ב"ידיעות אחרונות", העיתון שקורא לעצמו "העיתון של המדינה", מעולם לא היה עורך ראשי מזרחי; ב-90 שנות קיומו של עיתון "הארץ" היה עורך ראשי מזרחי אחד, למשך שלוש שנים בלבד; ועל שטרות הכסף שדובר בהן רבות של מדינת היהודים, מעולם לא התנוססה דמות של מזרחי, לא בן ימינו ולא שלא בן ימינו; מעולם לא היה ראש ממשלה מזרחי; אבל הקולות של המזרחיים – כולם רודפים אחריהם בתקופת הבחירות. שמונה נגידים היו לבנק ישראל – כולם אשכנזים; עשרה פרקליטי מדינה – כולם אשכנזים.

שלי יחימוביץ: אבל זה לא רק עיתון "הארץ".

יגאל גואטה: נתתי דוגמה. את רוצה שאני אתן עכשיו אלף דוגמאות?

שלי יחימוביץ: כל האליטה הכלכלית, המשפטית, האקדמית, התרבותית.

יגאל גואטה: את צודקת. אמרתי במפורש – דוגמאות. אמרתי במפורש שאלה רק דוגמאות, כי אם אני אצטרך לתת באמת את כל הדוגמאות, אני אצטרך פה לשבת עד..

"עשרה פרקליטי מדינה, כולם אשכנזים – אני חושב שאלה דוגמאות מספיקות לגזענות שקופה, שאף אחד לא מוכן להודות בקיומה.

שלי יחימוביץ: ראשי ממשלה.

מיכל בירן: יו"רים של מפלגת הליכוד.

יגאל גואטה: אמרתי. אמרתי. ראש ממשלה לא היה פה, מזרחי, אבל לרדוף אחרי הקולות שלהם? זה פנטסטי.

מיכל בירן: לנו היה. מזרחי אחד. לא היה לליכוד יו"ר אחד שאינו אשכנזי.

יגאל גואטה: אני חושב שאלה דוגמאות מספיקות לגזענות שקופה שאף אחד לא מוכן להודות ולהכיר בה וזה בסופו של יום יהיה בעוכרנו.

הגיע הזמן שהחברה בישראל וממשלת ישראל תפעל למעבר ממדיניות של כור היתוך למדיניות של רב תרבותיות, שתכיר ותכיל את האחר, ולא תנסה לייצר דגם של הישראלי האחיד, שמי שאינו נכנס לתבנית המוגדרת שלו, נתקל בתקרת זכוכית.

גברתי היושבת ראש, חז"ל אמרו: "תורה בגויים אל תאמין, אבל חכמה בגויים תאמין", אז בואו ננסה ללמוד חכמה מהגויים. אני אסיים בציטוט מדבריו של נלסון מנדלה, ממנהיגי המאבק בגזענות: "איש אינו נולד לשנוא, אנשים לומדים לשנוא". ואני הקטן מוסיף ואומר: רבותי, בואו לא נלמד את בנינו לא לשנוא, זה לא חכמה, גם. בואו נלמד את בנינו לאהוב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר