בית הכנסת מציג: הקרב על הרב

בני ברק סוערת. האם הוכתר רב לבית הכנסת ´תפארת נחמן´ בניגוד לדעת גדולי ישראל, או שמא מיעוט הוציא במרמה תמיכה מהרבנים (חרדים)

חיים מן | כיכר השבת |
(אילוסטרציה: פלאש 90)

העיר בני ברק סוערת, והפעם על הפרק: הכתרת רב לבית הכנסת 'תפארת נחמן'. בתפריט: כתבי הכתרה סותרים, חתימות גדולי ישראל, מעמד הכתרה חד צדדי, פשקווילים (כמובן), ואפילו – הרמות ידיים.

הכל החל לפני כשבוע בלבד, עם פטירתו של הגאון ר' שמואל מאיר מילר זצ"ל. הרב מילר, שנחשב משך שנים רבות כרבו הבלתי מוכתר של בית הכנסת החשוב ברחוב אבן שפרוט, לא מונה אומנם מעולם באופן רשמי ל"רב בית הכנסת", אלא שעקב עובדת היותו "נכבד המתפללים", לא מינתה הקהילה רב אחר לתפקיד.

לדברי גבאי בית הכנסת, לא רק שהגרש"מ מילר זצ"ל סירב לתפקיד, אלא הוא אף הפציר בהם למנות אדם אחר למשרה הרמה. את מי? את הגאון ר' משה רוט, ממתפללי בית הכנסת, ומו"צ בבי"ד 'חניכי הישיבות' בראשות הגר"מ גרוס שליט"א. "יש בידנו הקלטות המעידות על כך", טוענים בתוקף אותם גבאים. כשלמולם הקבוצה האחרת, זו המכחישה כלל דבר שכזה, "לא היה ולא נברא. הגרמ"ש מילר היה המרא דאתרא של 'תפארת נחמן' לכל דבר ועניין" הם אומרים.

עם פטירתו של הגרמ"ש מילר, נותרה הקהילה ללא רב כלל, ומתפללי בית הכנסת נחלקו בשאלה, מי צריך להיות הרב הבא, כשהקרעים וחילוקי הדעות מתחת לפני השטח צפים ועולים. הקרב הגדול החל.

מחד, עמד כעת על הפרק מינויו של הגר"מ רוט שליט"א לתפקיד, מינוי נתמך בידי רוב המתפללים. מאידך, קבוצה נוספת שלא הסכימה למינוי, פעלה למינוי בנו של הנפטר לתפקיד, הלא הוא הגאון ר' דוד מילר, מראשי ישיבת פוניבז', למרות שהוא עצמו - סירב לקחת על עצמו את התפקיד, לפחות בשלב ההוא.

מה מאחורי המחלוקת – נוכל רק לרמוז: בית הדין חניכי הישיבות... וד"ל.

ןכך, בעוד הקבוצה הגדולה של תומכי הגר"מ רוט "עושה נפשות" ומחתימה את רובה של הקהילה על כתב ההכתרה של הגר"מ רוט, ארגנו נציגי הקבוצה השנייה משלחות לבתיהם של גדולי ישראל, הגרי"ש אלישיב, הגרמ"י לפקוביץ והגראי"ל שטינמן, והחתימו אותם על כתב הכתרה נכבד, בו הם מהללים את הגאון ר' דוד מילר, מכבירים בשבחים על גודל מעלתו והתאמתו לתפקיד תחת אביו, ומבקשים ממנו ליטול את התפקיד. ומשפנו גדולי ישראל בעניין, מה ערך יש לחתימות מתפללים...

לטענת תומכי הגר"מ רוט, תכננה הקבוצה השנייה לעשות מעשה, ולקיים ביום ה'שבעה' לפטירת האב, את הכתרת הבן לממלא מקום אביו, וזאת מדין ירושה.

בעקבות כך, מיהרו תומכי הגר"מ רוט, ומהלך בהול מיהרו לקיים את הכתרת הגר"מ רוט לרב ביהכנ"ס, עוד בתוך ימי השבעה. וכך, ביום שלישי האחרון, התקיים ברוב עם אירוע הכתרותו של הגאון ר' משה רוט שליט"א, לרב בית הכנסת תפארת נחמן.

אלא שבעוד המחנה האחד חוגג, לא ישב המחנה האחר בחיבוק ידיים. וכך, שעות מספר לאחר ההכתרה, נחו בתיבות הדואר של תושבי השכונה צילומים של כתב הכתרה סותר. האירוע לא נסתיים עד שאחד ממחלקי כתב ההכתרה הוכה נמרצות, כשהשכנים נעורים לצעקותיו, ו'תפארת נחמן' נבוכה...

בעקבות האירוע הזה, פוזרו מאות פשקווילים, בעד וכנגד, בשכונה השקטה והמנומנמת, שלפתע מתרגלת חיים חדשים של מאבקי כח ושליטה.

אמש בשעות הערב, הייתה אמורה להתקיים בבית הכנסת עצרת מספד והתעוררות במלאת ימי האבל, ובה היה אמור לישא דברים בין היתר הגר"ד לנדאו מראשי ישית סלבודקא אשר תומך במועמדותו של הר"ד מילר.

מאידך, לאחר שהגר"מ רוט הוכתר כרב, אף הוא אמור היה לישא דברי הספד. משראו כך המארגנים, נמנו וגמרו שני הצדדים כי מוטב לבטל את העצרת. ואכן, בשעות הצהרים נתלתה המודעה המבשרת על ביטול העצרת, עד להודעה חדשה.

האם זוהי הסנונית הראשונה של שינוי וביטול תכניות בביהכנ"ס, ימים יגידו. אולם כבר עתה אומר לנו אחד מהאברכים בשכונה, כי משהו במרקם המשפחתי של הקהילה פג ואיננו. ומן הסתם, זמן רב ייקח עד שזה ישוב לאיתנו.

מה יהיה הסוף? בעוד אחד מגבאי ביהכנ"ס עימו שוחחנו השבוע הצהיר בתוקף, כי אופציית ה'יחלוקו' היא המועדפת עליהם, ולפיה, יחולקו התפקידים ומינוי הכבוד בין שניהם, טען מנגד אחד המתנגדים, כי דבר כזה לא יחזיק. חייבים להחליט מי בראש, וכבר אמר משה ליהושע 'דבר אחד לדור ולא שני דברים לדור' .

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר