"הרגשתי עבריין בכיר"

צעיר על הרצף האוטיסטי נעצר, הואשם - ואז האישום בוטל

לפני כשנה וחצי, צעיר על הרצף האוטיסטי עוכב בליל שבת בבני ברק ושוחרר; יומיים חלפו והוא נעצר בביתו ושוחרר לאחר חקירה; הוגש נגדו כתב אישום ובביהמ"ש המשטרה חזרה בה מהאישום (חרדים)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
המעצר בבני ברק (צילום: מצלמת השוטרים)

ליל שבת, לפני כשנה וחצי, רחובות העיר בני ברק. שוטרי סיור של תחנת בני ברק עוצרים צעיר חרדי על הרצף האוטיסטי, בטענה שצעק. הצעיר, מסרב להזדהות ולעלות לניידת בגלל השבת הקדושה ובטענה שלא עשה כלום.

השוטרים בשטח מתעקשים ועוצרים את הצעיר אך כעבור זמן קצר משחררים אותו, במרחק כמה רחובות ממקום האירוע.

כיומיים לאחר מכן, ביום ראשון בבוקר, שוטרי תחנת בני ברק פושטים על ביתו של הצעיר ועוצרים אותו בחשד כי לאחר ששוחרר בליל שבת הפר את הסדר. לאחר שנעצר בביתו, הוא נחקר בתחנת משטרת בני ברק ושוחרר לאחר החקירה.

מספר חודשים לאחר האירוע יחידת התביעות של המשטרה הגישה כתב אישום נגד אותו צעיר חרדי בעבירה של "התנהגות פרועה במקום ציבורי".

לפני כשבועיים הגיעו הצדדים לבית משפט השלום בתל אביב לפתיחת ההליך המשפטי נגד הצעיר. בפתח הדיון הודיעו נציגי המשטרה לשופט שהם מודיעים על חזרה מכתב האישום ובתגובה החליט השופט למחוק את כתב האישום.

מעצר החשוד בביתו

וזה מה שד' מספר: "הייתי עם קבוצת בחורים, בשעה די מאוחרת בלילה, והגיעה ניידת משטרה לאזור שבו ישבנו. אחד הבחורים החליט להרים צעקה, אחרי הצעקה השוטר יצא מהניידת, ראה אותי ואמר לי 'בא לכאן'. באתי אליו והוא אומר לי 'למה צעקת?', אמרתי לו שלא אני זה שצעקתי. הוא אמר לי 'תביא לי תעודת זהות', מה שאין עליי בשבת כבחור דתי. לאחר ניסיונות מצידו להוציא ממני תעודת זהות, הוא החליט להכות אותי עם הטאבלט בגב ולהכניס אותי לניידת המשטרה, שם צעקתי ועמדתי על שלי שלא אני זה שצעקתי.

"לאחר מספר דקות הוא התקשר למפקד ושאל מה לעשות איתי, האם לעצור אותי לתחנה או לשחרר. ההוראה היתה לשחרר, לאחר ששוחררתי חזרתי למקום המעצר, והייתי עם אדרנלין ועצבים בכמות גבוהה. ראיתי ערימת קופסאות פלסטיק של חלב, וישר בלי חשיבה תפסתי אותם וזרקתי לכביש. לאחר מכן ראיתי פח פרטי של עסק כלשהו והשלכתי את תכולתו על הכביש.

"לאחר כשעה חזרתי הביתה והכל כרגיל, יומיים לאחר מכן מגיע השוטר אלי הביתה, ללא צו מעצר, מחרים לי את הטלפון ועוצר אותי עם אזיקים כאילו הייתי עבריין בכיר, לקחו אותי לתחנה ושם נחקרתי.

"התחושה שלי היתה שאני עבריין בכיר ושעשיתי דברים מחרידים כשבסך הכל הפכתי פחים. היום אני חושב שהשוטר היה צריך להגיע בצורה נוחה יותר ולהאמין לאדם שאותו הוא שואל, לא לבוא לקבוע עובדה שאני הוא זה שצעקתי".

עו"ד תומר אגזדה מהסניגוריה הציבורית שייצג את ד' אומר כי "ברור לכל שלא הייתה כל עילה לעכב את הצעיר בחשד להקמת רעש במקום ציבורי, ולגרום לצעיר חרדי לחלל שבת תוך הפעלת אלימות נגדו. יתרה מזו הגדילה המשטרה והגיעה לביתו, עצרה אותו ואף אזקה, וזאת ללא צורך תוך פגיעה בכבודו ומבלי שהתנגד לכך. מצופה ממשטרת ישראל להפעיל שיקול דעת במיוחד כאשר מגיעים לעצור אדם עם צרכים מיוחדים. אנו מברכים על החלטת התביעה המשטרתית שקיבלה את טענותינו והסכימה על ביטול כתב האישום".

מהמשטרה נמסר בתגובה כי "בעקבות דיווח שהתקבל במשטרה על גרימת רעש, בוצעה פעילות אכיפה שהסתיימה ברישום דו"ח בגין ביצוע העבירה. בניגוד לנטען, עיכובו בוצע רק לצורך זיהוי והשלמת האכיפה, ולאחר שזוהה כנדרש - שוחרר. בהמשך החשוד התפרע והפר את הסדר הציבורי ולכן נעצר לחקירה במשטרה בגין מעשיו הפליליים. המעצר בוצע כדין תוך שמירה מלאה על כבודו וזכויותיו. במסגרת ההליך הפלילי ומשהוצגו בפני התביעה המשטרתית פרטים אודות מצבו שלא היה ידועים קודם לכן - הוחלט לבטל את כתב האישום נגדו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר