צפו בתיעוד

חוששים ממתקפה: מאפיית המצות באוקראינה מגבירה קצב

לקראת חג הפסח, במאפיית המצות הגדולה באוקראינה חוששים ממתקפה רוסית שתשבית את המאפייה - ולכן החליטו לעבור למתכונת של 24 שעות עבודה | תיעוד (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה)

באוקראינה נערכים לאפשרות של מתקפה רוסית נרחבת, כך גם במאפיית המצות הוותיקה בקייב הבירה, שמחשש למתקפה רוסית נרחבת - עברו לעבוד שעות נוספות.

עם נפילת הקומוניזם החלה המאפיה המיתולוגית לפעול במלוא המרץ - הפעם בגלוי ללא מורא ובשלשת העשורים האחרונים הפכה הפדרציה לקניין העיקרי שלה, תוך שהיא מפיצה את המצות לכל יהודי אוקראינה.

עד המלחמה, יכולות היצור של המאפיה עמדו על 2 טון מצות ביום, ובסף הכול 250 טון בחודשי השנה שבהם פעלה. בשנה שעברה הספיקה המאפיה לאפות 16 טון של מצות, אך לרוע המזל היא נסגרה מיד עם פרוץ המלחמה, בשל עובדים שגויסו או שהתגוררו באזורים שנכבשו על ידי הרוסים.

במהלך המלחמה בשנה האחרונה, המאפיה נפגעה בין היתר גם בשל בעיות בחשמל ולכן היה צורך לייבא מצות מבריטניה ומישראל.

השנה ככל הנראה לא יהיה צורך בייבוא משום שהקהילה רכשה גנרטור חזק שמאפשר לה להמשיך באפיה.

מנהל המאפייה אמר: "אנחנו מעסיקים כאן עשרות עובדים ומלבד הטריות של מצות שאינן צריכות להיטלטל מעבר לים - העלויות זולות יותר והייצור המקומי שלנו גם מסייע לפרנס עשרות משפחות מקומיות ובכלל זה משפחות יהודיות", לדבריו, "גם הממשלה בקייב משבחת את פתיחתו המחודשת של מפעל המצות, כמעשה פטריוטי שתומך בכלכלה של אוקראינה".

כעת עמלים עובדיה לייצר עד חג הפסח כ-100 טון מצות שיחולקו על ידי ''פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה'' לעשרות אלפי בתי אב בישראל, בשיתוף פעולה הדוק עם רבני הערים שלוחי חב"ד.

אך אם בעבר היו המצות מחולקות בחינם לנזקקים ולתושבי העיירות והערים הקטנות ונמכרות בעלות סמלית, השנה יחולקו כל המצות לכלל היהודים חינם אין כסף במרכזי 180 הקהילות היהודיות שמפעילה 'פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה', נוכח המצב הכלכלי הקשה השורר במדינה.

שליח חב"ד הרב מאיר סטמבלר העומד בראש "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה" אומר: "למרות הקושי, ''הפדרציה'' משתדלת לייצר בתוך אוקראינה את המוצרים השונים הנדרשים לחגי ישראל, בין היתר משום שהדבר מקצר את זמני הייצור וההפצה וחוסך בכסף של ייבוא."

עוד אמר כי בשנה שעברה "המאפיה בקייב נסגרה ולכן לא נותרה לנו ברירה אלא לייבא מצות מחוץ לאוקראינה, אבל הפעם אחרי שהמאפיה חזרה לעבוד, היא תספק את המצות ליהודי אוקראינה. אני רוצה להודות גם ל'ג'וינט' שכבכל שנה בשנים האחרונות הזמינה כמויות גדולות של מצות כדי לחלקן במרכזי החסד שלה לקשישים וניצולי שואה - כמו בכל שנה. הדבר הזה מסייע לפרנסה של המקומיים בתקופה קשה ומטלטלת זו. על רקע הדיבורים על מתקפה נוספת שאולי תפתח בימים הקרובים במלאות שנה למלחמה, אנו עושים את המירב כדי שנוכל ליצר כמה שיותר מצות מבעוד מועד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר