טור דעה

אדוני הנשיא. לא, תודה // מאיר ברגר

כנראה שכל כך קל להוציא מהרצוג הנשיא את הרצוג הפוליטיקאי. להרצוג הפוליטיקאי יש אג'נדה פוליטית עליה גדל ואודותיה התחנך. על רקע הלחצים האדירים מבית והחשש ששמו יוכתם בהיכלי השמאל, האג'נדה קפצה החוצה (דעה)

מאיר ברגר | כיכר השבת |
כותב השורות, מאיר ברגר (צילום: ללא קרדיט)

תפקידו המקורי של נשיא מדינת ישראל הוא להסמיך שגרירים מטעם המדינה, לקבל כתבי האמנתם של שגרירים ממדינות זרות, לחתום על אמנות בין ישראל לבין מדינות אחרות ולהציג את פניה היפות של מדינת ישראל. ברשימת המכולת הזו אין עשיית פשרות פוליטיות, אין יצירת היכלי וויכוח בין מחוקקים, הצגת מתווים העוסקים באירועים פוליטיים או התערבות באירועים שהכנסת, ורק הכנסת אחראית עליהם.

אבל כנראה שכל כך קל להוציא מהרצוג הנשיא את הרצוג הפוליטיקאי. להרצוג הפוליטיקאי יש אג'נדה פוליטית עליה גדל ואודותיה התחנך. על רקע הלחצים האדירים מבית והחשש ששמו יוכתם בהיכלי השמאל, האג'נדה קפצה החוצה. גלימת נשיאות המדינה, ממלכתית ככל שתהיה, לא הצליחה כנראה להסתיר אותה.

תחילה יישר קו עם נרטיב האופוזיציה שתיארה את הרפורמה המשפטית כקץ הדמוקרטיה. בראותו כי טוב הוא פתח חרך לטובת 'התדיינות' ו'שמיעת הקולות' של שני הצדדים. לאחר מכן הוא התגלגל למגרש הפשרות ועד שנחת על 'מתווה העם'. לאמור, זה לא אני שנדחפתי, זו המדינה שדחפה.

ובכן אדוני הנשיא, לא, תודה. המערכת הפוליטית בישראל שנבחרה לפני חודשים אחדים ברוב בהיר, נהיר וגדול מכלכלת היטב צעדיה ומעוניינת לקדם את האג'נדה בשמה היא נבחרה. בענייני ממשל רבים, גם בסוגיית מעמד הרשות השופטת. והיא יודעת לעשות זאת ללא עזרים חיצוניים כשכל מוסד עושה תפקידו נאמנה. הרשות השופטת, גם מוסד נשיא המדינה.

צלילה לנבכי המתווה שהציג הנשיא מלמדת עד כמה ההתערבות עקומה. הרפורמה המשפטית שהשיקה הקואליציה מבקשת בראש ובראשונה לאפשר לקואליציה להשפיע על מינויי השופטים שעד עתה נבחרו בשיטת 'המשפחה' וה'חבר מביא חבר'. הקואליציה הנוכחית מבקשת לבטל את ההסדר הזה. מתווה נשיא המדינה מעקר את הרצון הזה לחלוטין.
הקואליציה הנוכחית מבקשת לצמצם את תופעת שלטון הפקידים ולאפשר בחירת יועצים משפטיים – לא סנדלרים אלא יועצים משפטיים – אך כמינויים אישיים. מתווה הרצוג מפקיע רצון זה.

הקואליציה הנוכחית מוצאת עצמה כלואה עם יועמ"שית הפועלת שוב ושוב ושוב ברוחה של הממשלה הקודמת. מתווה הרצוג לוכד אותה ומצניח את מעמדה.

הקואליציה הנוכחית מבקשת להסדיר את סוגיית הגיוס וכדי למצוא פיתרון לשבר הפוליטי הפוקד את המדינה מזה למעלה מעשור. מתווה הרצוג יוצק מילים ערטילאיות נטולי הגדרה ברורה שרק יעמיק את הערפל סביב סוגיה אקוטית זו.

הקואליציה הנוכחית מבקשת לחוקק פסקת התגברות שסוף סוף זוכה לקונצנזוס בקרב רוב חלקי העם כשהמחלוקת היא על הפרטים. מתווה הרצוג מתעלם ממנה לחלוטין. מתווה הרצוג אף מבקש להקפיא את החוק המבקש למנוע מבג"ץ מלהתערב במינויי שרים. בשם מי? מדוע הוא מתעלם מקרוב ל-400 אלף איש שבחרו בו לכהן כשר בממשלה? הלזה ייקרה מתווה העם?

אדוני הנשיא, לא, תודה.

  • הכותב הוא הפרשן הפוליטי של עיתון המבשר. הטור פורסם הבוקר בעיתון

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר