תושבי אלעד? זה מה שאתם עומדים לחטוף

כך מתעמרים בתושבי אלעד: עיריית אלעד מתכננת להחליף בקרוב את חברת הגבייה העירונית, בחברה המבקשת מחירי הפסד תמורת פעילותה. מניין יושלם הפער? מהליכי גבייה חסרי תקדים המקובלים רק במגזר הערבי. חברי מועצת העיר כבר מאיימים להתנגד למהלך. הגזבר מיתמם, ואם מישהו יודע איפה ראש העיר, שירים את ידו (חרדים)

ברכה וייס | כיכר השבת |
ראש העיר יצחק עידן (ישראל ברדוגו)

אין גבול להתעמרות בתושבי העיר החרדית אלעד. כך לפחות סבורים כנראה בעיריית אלעד, המבקשת להחליף את חברת הגבייה העירונית בחברה הדורשת מחירי הפסד תמורת פעילותה, ומודה בגלוי, כי תשלים את רווחיה, בעזרת צעדי אכיפה חסרי תקדים, המקובלים רק במגזר הערבי.

וזהו סיפור המעשה - אותו חשף השבוע העיתון המקומי 'קוראים אלעד': במשך 11 חודשים (!) התחבטו חברי ועדת המכרזים העירונית באלעד, בשאלה האם להחליף את חברת "מילגם", המפעילה בחמש השנים האחרונות את מחלקת הגביה - בחברה המתחרה שקדמה לה - "מ.ג.ע.ר".

שתי החברות התחרו במכרז שפרסמה העירייה ועם פתיחת המעטפות עלה יתרון קל ל"מ.ג.ע.ר". חברי מועצת העיר שלא שכחו לחברה זו את יחסה הלא אוהד במיוחד לתושבי העיר בגלגול הקודם, דאגו להזכיר 'נשכחות' והביאו למינוי יועץ חיצוני ובלתי תלוי - כלכלן בשם בני צימרמן, כדי "לבדוק לעומק" את שתי ההצעות ולעזור להם להחליט.

הממצא המעניין ביותר עליו הצביע צימרמן בדו"ח שהניח על שולחן הועדה: אחוזי הגביה הנמוכים שביקשו שתי חברות הגביה תמורת ניהול בפועל של מחלקת הגביה (2.38% מילגם ו-2.08 אחוז מגער) הם למעשה... מחירי הפסד.

"פניתי לחברות המתחרות וביקשתי לקבל את התחשיב. מילגם הודתה שהולכים פה להפסיד ואילו מגער שלחה בעצם מבוא לעתירה מנהלית וראשית ושחקה את רמת ההוצאות ומנגד הגדילה מעבר לפוטנציאל את רמות הגביה ל-96% (!) ואף הוסיפו הוצאות רבות על עיקולים ויצרו פוטנציאל הכנסה דורסני ביותר, הצופה כ-470,000 שקלים מפעולות אכיפה" אמר צימרמן לחברי הועדה המתחבטים ו...הגדיל את מבוכתם.

"96 אחוזי גביה אינם קיימים באף רשות מקומית ואלפיים עיקולים בשנה הם פי ארבע מהמספר המתבצע כיום" טען חבר המועצה שי נתן.

"כל חברה שתיבחר תחפש איך לצמצם את ההפסדים - על חשבון השרות או אכיפה דרסטית ביותר - על גבם של התושבים ובעיקר החלשים שבהם" הוסיף יו"ר הועדה, עו"ד ר' שמואל גרוסמן.

היועץ המשפטי של העירייה, עו"ד ניסים לוי טען כי הפסד ידוע מראש איננו מהווה עילה מספקת לפסילת מכרז וחברי הועדה הרב אליהו פדידה והר' אשר נהרי הביעו חשש מפני... תוצאה דומה גם במכרז חוזר.

כמעט פה אחד, החליטו חברי ועדת המכרזים לפסול את שתי החברות ולהמליץ על... פרסום מכרז חדש, עם פרמטרים שלא נכללו במכרז הקודם, כמו מספר עמדות השרות וכדומה.

הרווח הגדול – מהכבדת העול

שלושה חודשים אחרי ההמלצה, שפורסמה ההמלצה מעל דפי העיתון המקומי "קוראים אלעד", הופתעו חברי הועדה לקרוא השבוע בעיתון, כי המלצתם לא נתקבלה ובמקום מכרז פומבי העדיף גזבר העירייה, רו"ח אמנון מקסימוב, "לחסוך" מהם דיונים והתלבטויות נוספות וביקש מחברות העוסקות בגביה הצעות מחודשות באמצעות "החברה למשק וכלכלה במרכז השלטון המקומי" המכונה בעגה המקצועית- משכ"ל.

ההצעה הזולה ביותר - פחות מ-2% מסכום הגביה בפועל - הוגשה על ידי חברת "ביצורית", הפעילה ברשויות המקומיות במגזר הערבי, נראתה על פניה כ"חשודה" אפילו בעירייה, לאור דבריו החד-משמעיים של המומחה צימרמן, והגזבר דרש מהחברה את התחשיב המצביע על "מקורות הרווח" שלה אם וכאשר תפעל באלעד.

התחשיב המבוקש לא אחר להגיע, אבל במקום להדליק הרבה "נורות אדומות", מתברר השבוע, כי הוא דווקא "הרגיע" את אלו העומדים בראש המערכת העירונית.

התושבים ישלמו ביוקר

מהמסמך עולה, כי את "הרווח הגדול" עליו בונה חברת "ביצורית" הן...פעולות אכיפה אגרסיביות במיוחד (יחסית למה שהיה מקובל בעיר עד כה) אותם היא מתעתדת לעשות.

ע"פ התוכנית הכלכלית שהגישה למשכ"ל היא תבצע משלוח התראות לכחמישים אחוז (!) מבתי האב בעיר והיא אף נוקבת במספר - 3,750, ארבע פעמים בשנה.

כל מכתב שכזה צפוי לעלות לסרבן התשלום 39 ₪. להערכת כלכלני החברה, רובם המכריע של מקבלי ההתראות בעיר לא ישעו אל מכתבי ההתראה ויהיה צורך להטיל עיקולים על חשבונות הבנק שלהם, קצבאות הביטוח הלאומי ומקורות הכנסה נוספים, כדי לגבות מהם את דמי הארנונה.

גם עיקולים אלו יעלו לתושב הסרבן בקנסות וצפי ההכנסות של החברה יגדל בעוד כ-350,000 ₪, לשנה. להערכתם, גם לאחר נקיטת צעדים לא נעימים אלו עדיין ישארו 525 בתי אב (7%) "סרבנים במיוחד" נגדם יהיה צורך להפעיל נוהל של "הוצאת מטלטלין, בפועל, בסיוע של שוטרים בשכר.

הקנס 'למעכב המיסים' מפעולות אלו- 125 ₪. כל פעולות האכיפה הללו, בכמות ובעוצמה כמותה לא נראו בעיר מעולם, אמורות להכניס לקופת החברה יותר ממיליון ושש מאות אלף שקלים - טבין ותקילין, פי 2.5 מההכנסות שהיא מקבלת מ"הגביה השוטפת" מהמחצית השנייה של בתי האב, אלו המשלמים מיסיהם במועד...

הגזבר לא נבהל

מקסימוב, כאמור, לא נבהל מה"תחזית השחורה" וההזויה הזו. השבוע הוא הודיע לחברת "מילגם" כי עליה להתארגן לקראת עזיבת מחלקת הגביה אותה ניהלה בחמש השנים האחרונות, עד סוף החודש, כדי לאפשר את כניסתה של "ביצורית" תחתיה.

גזבר העירייה רו"ח אמנון מקסימוב אמר ל"קוראים אלעד", כי "החלפת החברה נכפתה עלינו. היינו שבעי רצון משיתוף הפעולה וביצועי מילג"ם. את חברת ביצורית לא הכרנו קודם "ולמדנו אותה" במשך חודשיים עד שראש העיר ואנוכי השתכנענו, שזו חברה אמינה וניתן לעבוד איתה.

"אנחנו מכירים את החשש שהעלו חברי המועצה אך הוראות משרד הפנים מחייבות כל חברת גביה לקבל את אישור הגורמים המתאימים בעירייה לפני כל פעולת גביה".

מקסימוב מוסיף כי "בתקופה הקרובה יתקיימו ישיבות עם הנהלת ביצורית לגיבוש נהלי עבודה מפורטים וכוונת העירייה לכלול בנהלים אלו שיפורים ותוספות בכל הקשור בשירות לתושב".

השיירה עוברת...

ובכל זאת, מסמך העקרונות אותו הגישה החברה מדבר בעד עצמו. חברי ועדת מכרזים עמם שוחח העיתון - תמהים על המהלך: "הרי ועדת המכרזים פסלה את החברות הקודמות בגלל שאחוז העמלה היה נמוך והרווח התבסס על אכיפה. עכשיו לקחו הצעה נמוכה עוד יותר ואכיפה דורסנית פי שניים וזאת ע"י עקיפת הוועדה בפניה למשכ״ל".

לא מן הנמנע כי בישיבת מועצת העיר האמורה להתקיים מחר (שני) הקרוב, יעלה נושא "הכבדת העול" על תושבי העיר, דווקא בפתחה של "שנת הבר-מצווה" לאיכלוסה. מספר חברי מועצה כבר הבטיחו שיהיו גם ניסיונות לשנות את "רוע הגזירה"...

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר