חשוב

עקיצות, מכת חום וטביעות – מומחי 'טרם' מסבירים כיצד להתגונן מפני פגעי הקיץ

מה לעשות במקרה של עקיצת מדוזה? מהי מכת חום? ומה לעשות במקרה טביעה? רופאי רשת 'טרם' עם הטיפים וההמלצות החשובות לימי הקיץ (בריאות)

אילוסטרציה (צילום: באדיבות המצלם)

עם בוא הקיץ מזהים במיוני 'טרם' עליה של אירועי חירום רפואיים אופייניים לימי הקיץ בקרב ילדים.

בכל שנה מטפלים ברשת 'מיוני טרם' בכמיליון מבוטחי כל קופות החולים, רבים מהם ילדים, עם עליה משמעותית במספרם בחודשי הקיץ. ים, בריכה, טיולים בטבע ובפארקים טומנים בחובם הרבה שמחה והנאה, אך עלולים להוות סכנה לילדים.

26 סניפי טרם בכל רחבי הארץ, מהווים חדרי מיון קדמיים המאוישים ע"י רופאים ואנשי צוות רפואי מיומנים, העוברים הכשרות מתקדמות בתחום הרפואה הדחופה. המוקדים מצוידים במעבדות לביצוע בדיקות דם דחופות במקום, מכוני דימות, ואמצעי אבחון נוספים.

ד"ר זאב וימפהיימר, מנהל רפואי בכיר ב"טרם", מסביר מה הן הפגיעות השכיחות ביותר בקיץ, כיצד ניתן להימנע מהן, ומתי כדאי להגיע לבדיקת רופא.

עקיצות

עם הקיץ נצפית עליה בשכיחותן של עקיצות חרקים, מרביתן מהוות מטרד, אך מקצתן גורמות לאלרגיה חריפה ובמקרים של עקיצת עקרבים מסוימים גם למוות. השכיחות ביותר הן עקיצות דבורים וצריבת מדוזות. עקיצת דבורים מסתיימת במרבית המקרים בבכי ובנפיחות קלה וגרד, אך במקרים של אלרגיה לארס עלולים להתפתח תסמינים נוספים. מה לעשות? אם הילד מתלונן על סחרחורת, חולשה, הכרה מעורפלת או קוצר נשימה יש להביאו מייד למוקד.

מה לעשות במקרה של צריבת מדוזה? אין לשטוף את המקום במים מתוקים הגורמים להחמרת הצריבה אלא להסיר את חלקי המדוזה הנושאים את הארס בזהירות, בשטיפה במי ים. בניגוד לדעה הרווחת אין לשפוך חומץ או שתן על אזור הצריבה. יש להגיע לתחנת עזרה ראשונה בחוף הים או למוקד. בדרך כלל נוצרות שלפוחיות במקום הצריבה הנעלמות בתוך מספר ימים.

בארץ ישנם כ-20 סוגי עקרבים, ולמעט נפיחות מקומית וכאב עז אינם מהווים סכנה. מה לעשות? במקרה של עקיצת עקרב, חשוב מאוד לצלם את העקרב ולהראות את הצילום לרופא על מנת שיידע לזהות את מידת מסוכנותו. ילדים נמצאים בסכנה גדולה יותר ולכן יש לשים לב להופעת תסמינים כגון-עליה בחום הגוף, קוצר נשימה, אי שקט, הכרה מעורפלת ופרכוסים. אין לנסות להוציא את הארס, לא על ידי חתך המקום ולא על ידי מציצה ויש להגיע מיד למיון או למוקד.

מכת חום

למיוני טרם מגיעים בכל קיץ ילדים הסובלים ממכת חום קלה עד בינונית, הנובעת לא רק מטמפרטורה סביבתית גבוהה אלא גם מפעילות מאומצת העלולה לגרום לשיבוש במנגנון וויסות חום הגוף. התסמינים השכיחים של מכת חום הם ירידת בלחץ הדם, קצב לב מואץ, פרכוסים, חום גבוה מעל 40 מעלות וירידה במצב ההכרה. תסמינים אלה עלולים להופיע גם יום או יומיים לאחר החשיפה, והורים אינם תמיד קושרים זאת עם מכת חום. מה לעשות? יש לקרר את הגוף, להשקות את הילד למניעת התייבשות ולהגיע מהר ככל הניתן לבדיקת רופא.

שיכחת ילדים ברכב

מדובר בתופעה אשר קורית בכל ימות השנה, אך בטמפרטורות הקיצוניות של הקיץ, ילד עלול להימצא בסכנת חיים מיידית. מה לעשות? בכדי למנוע מצב זה, מומלץ להשאיר חפץ חשוב בספסל האחורי, דוגמת תיק, ארנק וכו', ו/או לקבע הרגל של בדיקת הספסל האחורי, לפני עזיבת ונעילת הרכב. במידה וקרה המקרה, מייד לאחר חילוץ הילד מהרכב, ועם קריאה לאמבולנס, יש להעביר את הילד למקום מוצל וקריר, להרטיב את שפתיו ולפעול לקירור הגוף באמצעות הנחת בד ספוג במים קרים על הגוף והזרמת אוויר קר עד להגעת צוותי רפואה למקום.

טביעה

את מרבית המקרים ניתן למנוע על ידי השגחה צמודה על ילדים. תינוקות ופעוטות עלולים לטבוע גם בבריכות ביתיות רדודות שעומקן נמדד בסנטימטרים בודדים. מה לעשות? לאחר ש-מושים את הילד מהמים, יש להזעיק אמבולנס ובמקביל להניח את הילד על הגב, לבדוק דופק ונשימה ולהתחיל בפעולות עיסוי לב, במידה ולא נמוש דופק, תוך מעקב אחר הנחיות מוקד החירום של מד"א.

‬‬

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר