סערה בקרב אנשי הרב ברלנד

חוות דעת קובעת: חסידות 'שובו בנים ברסלב' - 'כת'

האם חסידות שובו בנים תוגדר על ידי הרשויות ככת? מחוות דעת שהגיש ד"ר גבי זוהר, על ידי עו"ד דוד הלפר שעותר כנגד החסידות, עולה: ישנם קווי דמיון בין התנהלות גורמים בחסידות להתנהלותה של כת. בשובו בנים מגיבים: "דברים שאין בהם אחוז אמת, מוסדות שובו בנים מתנהלים ככל הקהילות החרדיות בעולם"

ישי כהן | כיכר השבת |
ד"ר גבי זוהר בחקירת תלמידי 'שובו בנים'. (צילום בלעדי: כיכר השבת)

סערה: בית-המשפט צפוי להכריע האם מוסדות "שובו בנים", בראשותו של הגאון הצדיק הרב אליעזר ברלנד, יוגדרו ככת.

הדיון מתקיים במסגרת תביעה נגד המוסדות, שהגיש אחד מחברי הקהילה לשעבר.

במהלך הדיונים הגיש פרקליטו של התובע, עו"ד דוד הלפר חוות דעת של ד"ר גבי זוהר, עובד סוציאלי מוסמך ומומחה בנושא כתות המשמש יועץ למרכז הישראלי לנפגעי כתות. לדעתו של זוהר, 'שובו בנים' נחשבת לכת.

זוהר מדגיש כי חוות הדעת שגיבש מבוססת על התנהלותם של נחמן ברלנד, בנו של הרב, ואשתו תהילה, מבלי שלרב עצמו יהיה קשר לכך.

זוהר בחן את הקהילה וקיבל עדויות קשות מתלמידים המשתייכים אליה.

לידי 'כיכר השבת' הגיע קטע מתוך חוות הדעת שהוגשה לבית המשפט: "בבואי לבחון את התנהלות קהילת מוסדות ברסלב נחמת ציון, המוכרת כקהילת שובו בנים, אין לי ספק כי יש יותר מקווי דמיון בין ההתנהלות של ראשי הקהילה בעיקר נחמן ברלנד ואמו הרבנית".

"מתוך העדויות הקשות שהגיעו לכותב חוות דעת זו עולה, כי האם תומכת בכל מעשי הבן נחמן, והשניים עושים כיד אחת להשתלט על הקהילה ולהשליט בה את מרותם ורצונם. הבן, כך עולה מתוך העדויות הוא הנבחר, היורש, המוציא והמביא והאם מספקת לו תמיכה מוסרית וגיבוי ערכי".

בהמשך מסקנות החוות הדעת כותב זוהר: "אין ספק שהרב אליעזר ברלנד הינו רב גדול בתורה ובעל אישיות תורנית שאין מתפקידה של חוות דעת זו לנתח, מתוך כמה עדויות שהגיעו אלי - כבוד הרב אינו מסכים עם המתרחש בתחומי הקהילה, אולם הוא נאלץ מטעמים שונים- לשתף פעולה באופן מוחלט עם בנו ועם רעייתו הרבנית.

"השניים (נחמן ואמו י.כ) אינם בוחלים בניצול מניפולטיבי, כך עולה מתוך העדויות, לקרב או להרחיק את חברי הקהילה מהרב בפעילות רוחנית, הדתית והקהילתית, ואין בקרה אמיתית האם ההנחיות של נחמן והרבנית לחברי הקהילה מגיעות אמנם מגרונו של כבוד הרב או על פי החלטתם של שני אלה".

כאן מציין ד"ר זוהר כי הקהילה דומה להתנהלות של כת: "מתוך השוואה למתרחש בקהילה זו לבין הגדרות הכת שהובאו בפרק הפתיחה של חוות דעת זו עולה, כי יש הקבלה כמעט מוחלטת בין הגדרות מהי כת לבין המתרחש בקהילת שובו בנים".

עוד כותב זוהר: "ניתוח הקריטריונים בהגדרת הכת מלמדות על הדימיון הברור שיש בקהילת שובו בנים לכת".

עורך הדין דוד הלפר מסר בתגובה ל'כיכר השבת': "בהתאם לחוות דעת מומחה שהוגשה לבית המשפט, מיוחסת שליטה חמורה, ההולמת מאפיינים של ׳כת׳, מצד אי אילו מהנהגת קהילת שובו בנים לשעבר, אשר סבבו את הצדיק הרב אליעזר ברלנד, בבני הקהילה. אין ספק כי בית המשפט יבחן לעומק טענות אלו ויוציא הצדק לאור".

מקהילת נחמת ציון - שובו בנים נמסר בתגובה: "דברים שאין בהם אחוז אמת, מוסדות שובו בנים מתנהלים ככל הקהילות החרדיות בעולם. דו"ח שהוזמן על ידי צד שתובע בערכאות מובן שיפרסם דבר כזה, גם אם זה לא מתקרב למציאות וגם אם זה גורם לחילול השם. לעניין התביעה - האמת תצא בבית המשפט".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר