ליארצייט של ה'אור החיים' הקדוש – ט"ו תמוז.
"הביאני אל בית היין" – הדרך המתוקה לגאולה!
הדרך לגאולה - עפ"י מתיקות תורתו של ה'אור החיים' הקדוש
ספרו הנפלא של ה'אור החיים' הקדוש נכתב ברוח קודשו, ומנוסח בצורה שאולי נראית כמובנת, אבל, באמת - לא ניתן להבין לאיזה דרגות תענוג, אהבה ויראה ניתן להגיע מלימוד תורתו הקדושה, עד "נפשי יצאה בדברו".
גם אנו נתענג על פירושו הנפלא על - גלות וגאולה.
בדור אחרון - החושך יהיה עמוק כמו התהום!
אומר ה'אור החיים' הקדוש שהדור לפני הגאולה - יחיה בחושך, ומסביר:
"וחושך על פני תהום": עם ישראל ישקע בגלות ארוכה שעמוקה, כמו:
"תהום" – שמביטים, ולא רואים את סופה!
ה'חושך' – של האדם יגרם מיצרו שימנע ממנו, ויחשיך את רצונו לעשות רצון ה'.
אבל, ה'אור החיים' הקדוש מביא את בשורת הנחמה והגאולה:
"קץ שם לחושך" – גם לחושך הסמיך של הגלות יהיה קץ - והאור יגיע!
'ויהי אור' – לא לאבד תקווה!
אורך הגלות מייסר ומייאש, עד שכמעט אבדה התקווה, אבל, ה'אור החיים' הקדוש מנחם אותנו, ואומר:
"לא כן הוא! אלא: "ויאמר אלהים יהי אור" והכוונה היא:
"אור הגאולה העתידה - המופלא".
אור הגאולה שיתגלה ויאיר בקרוב, יהיה אור עצום ונפלא:
ויאיר לכל אחד מעם ישראל ב'אור' אלוקי – מופלא ונשגב!
אלא, שכרגע, האור עדיין לא נגלה לעולם, ונותר כ'סוד' שטמון אצל מלך העולם, עד שיגיע רגע הגילוי - במהרה.
המשיח יתגלה בזכות - לימוד התורה
ה'אור החיים' הקדוש מזכיר פעמים רבות, שביאת המשיח תלוי בלימוד התורה, והראיה:
"ורוח אלהים" - רוחו של משיח 'מרחפת על פני המים':
"ואין מים אלא תורה" – ההתמדה בלימוד התורה תביא לגילוי המשיח, מכיון:
"שלא יגאלו ישראל, אלא - בזכות התורה שנמשלה למים" (בראשית מט' פס' יא).
שתי דרכים - איך לסחוט ענבים ליין?
ה'אור החיים' הקדוש אומר שהגאולה יכולה להגיע בשתי דרכים, והם:
הדרך הראשונה: "הביאני אל בית היין" - התורה נמשלה ליין.
בזכות שיעסקו בתורה, הקב"ה ינקה - 'יכבס' את ישראל ביינה של התורה.
וזה שכתוב:
"כיבס ביין" – ניקיון טהרת נשמות ישראל, יהיה ע"י לימוד התורה הקדושה:
והוא שיביא לגילוי המשיח.
הדרך השניה - "ובדם ענבים": אם יגיע זמן הגאולה, וישראל לא יעסקו בתורה - 'בבית היין', לא יהיה לישראל הזכות להיגאל, ולכן:
"יעמיד להם מלך קשה כהמן" – יהיו נסחטים ח"ו ע"י יסורין, ובדרך זאת יזדככו נפשות ישראל, ויתבררו ניצוצי הקדושה.
במה אתה בוחר? הבחירה חופשית!
הבחירה בידיך: באיזה דרך אתה בוחר לזרז את הגאולה:
'ברור' ע"י לימוד תורה: שזוהי - 'מלאכה' נאה, או:
ברור ע"י יסורין ח"ו: שזוהי – 'מלאכה' בלתי נאה.
הבחירה ביד כל אחד מאיתנו: "ראה נתתי לפניך היום... ובחרת בחיים", אבל, החכם יודע כי - "מוצאי – מצא חיים!
אם הגאולה תגיע ח"ו ע"י יסורין, הדבר דומה לבישול הענבים, שבגמר בישולם הם נהפכים לפרי הגפן.
אופן ביאת הגאולה משתנה בהתאם לשתי האפשרויות לעיל:
"יגלה בגילוי מלכות עליון" - זוהי גאולה מתוך עסק התורה.
"עני ורוכב על חמור" – זוהי גאולה ח"ו מתוך יסורין (זכריה ט', ט').
הגאולה תגיע מתוך – אוזלת יד!
"כי ידין ה' עמו" – אחרי שהקב"ה עושה 'דין' בכעסו, הוא מבטיח: 'לעולם לא יריב אותם' – הוא לא יכעס יותר על עם ישראל (דברים פ' לב פס' לו).
הקב"ה יראה את 'כוסות התרעלה' - הצרות והיסורין שעברו על הצדיקים, ובשביל צערם הצדיקים – "ועל עבדיו יתנחם".
אומר ה'אור החיים' הקדוש: "שבשביל הצדיקים שהתייסרו – יתנחם".
הצדיקים לוקחים על עצמם סבל ויסורין, בכך, מכפרים על כלל ישראל, ובעבורם הקב"ה: "יתנחם ויאמר - די לצרות הגלות".
האם לפני הגאולה יהיו - מנהיגי אמת?
יתכן שיגיע זמן הגאולה, והקב"ה יראה שאין לעם ישראל כח להציל את עצמם מהגלות, ונוסף על כך:
"וכח אין בצדיקים - לייסר בשבט מוסר למרגיזי אל".
גם לצדיקים - לא יהיה כח להוכיח את ישראל:
ולא יישארו: "אנשים גדולים, נביאים חוזים, בעלי רוח הקודש".
ה'אור החיים' הקדוש מגדיר את המצב לפני הגאולה:
"כי אזלת יד" – ייאוש טוטלי וחוסר אונים!
לא יהיה: "כח למדריכים בדרכי ה' - להדריכם" – ועם ישראל ישאר:
"אפס עצור" – אפס, אין מי שישפיע, והנפש תרגיש שהיא במצב:
"ועזוב" - נטושים ועזובים! ואין הנהגה בישראל...
אם כן, האם יש דרך ל'שבור' את הגלות - ולצאת לגאולה?
מה תהיה טענת עם ישראל - שתביא את הגאולה?
"איה אלוהימו צור חסיו בו" – הגויים יראו שעם ישראל בשפל המדרגה - וילעגו להם, ואז, יתעורר עם ישראל לטעון, ויאמר:
"איה אלוהימו" – אלוקים שלנו, איפה אתה?
אפילו שמעשינו אינם הגונים, עדיין:
'חסיו בו' – אנו בוטחים וחוסים אך ורק בך!
הרשענו, אבל עדיין – בוטחים רק בך!
כי אתה 'צורנו' – אפילו שהרשענו ועברנו על מצוותיך, עדיין:
"כל מחסיהם בה'" – אנו עמך! וחוסים אך ורק בך, ועל כן:
אנו סובלים דלות ושפלות - למען שמך וכבודך!!!
ואף, מוכנים להיהרג על - קדושת שמך!
ולכן, מבקשים אנו ממך - שתראה בעונינו, שהרי:
'מצפים אנו לך' – מתי כבר תבוא ותגאלנו???
ואומר ה'אור החיים' הקדוש:
והקב"ה - ירחמנו ויענה לבקשתנו ויושיענו...
מי יגאל את ישראל - בגלות האחרונה?
ארבע גלויות היו לישראל, וכל אחד מהם נגאלו בזכות מישהו אחד:
גלות הראשון - נגאלו בזכות אברהם אבינו ע"ה.
גלות שניה - נגאלו בזכות יצחק אבינו ע"ה.
גלות שלישית - נגאלו בזכות יעקב אבינו ע"ה.
והגלות הרביעית – תלויה בזכות משה רבנו.
לדברי 'האור החיים' הקדוש התנאי לגאולה:
"שיעסקו ישראל בתורה"! כי:
"אין משה חפץ - לגאול עם בטלנים מן התורה".
התורה משולה - לשמן זית זך
וזה שכתוב: "ויקחו אליך שמן זית זך" - רומז שהתורה נמשלה לשמן.
"מה שמן מאיר לעולם - כך התורה"!
ודקדק לומר 'זך' - שעסק התורה צריך להיות:
בלי 'שמרים' - בלי רצון ל'טפוח' להתגדל או לקנטר.
ועוד אמר 'כתית' – שצריכין לעסוק בתורה:
"ולכתת - גופם וכוחם"... עוד מאמץ – ונגאל!
המשיח – משול לאביון שרעב... להתגלות!
"כי יהיה בך אביון" - המשיח נקרא 'אביון' – הוא נמשל לאביון שרוצה להשביע רעבונו, שהוא – להתגלות לעם ישראל ברינה.
ואמר: "בך - פירוש בסיבתך"! "כי עונותינו - האריכו קיצנו".
משפט מלך המשיח - כיצד?
"ואומרו באחד שעריך" – הוא יהיה המיוחד שבסנהדרין, שאין מורה כמוהו:
"ושפט בצדק" – משפטו יהיה בצדק, והוא לא ישפוט - למראה עיניו, אלא:
"והריחו ביראת ה'" – מראה עיניים יכול להיות שיקרי, ולכן:
המשיח יריח את האדם, ועפ"י זה ישפוט:
האם יש בך יראת ה', אם לאו...?
מי רוצה למלא חשקו של – ה'אחד' המיוחד?
"ויצו ה' לכל איש ישראל, שלא יאמץ את לבבו" -
ברגעים אלו, מצוה הקב"ה על כל אחד מאיתנו:
להתאמץ בכל - עוז ותעצומות!
כדי להביא את המשיח במהרה, בעבור נזכה:
"למלאת חשק - האחד המיוחד"!
תענוג אמיתי! לקרוא את מילותיו המתוקות של ה'אור החיים' הקדוש:
תתאמץ בכל עוז ותעצומות, כדי:
למלא את חשקו של האחד ומיוחד - בורא עולם!
ומי לא רוצה למלא את חשקו של מלכו של עולם?
"הביאני אל בית היין" – ונזכה למשיח!
בהקדמה לספרו, ה'אור החיים' הקדוש מעיד שתורתו נכתבה מתוך גילויים עליונים - מעבר להשגת אנוש, כפי שכתב:
"נפתחו השמים ואראה מראות אלוקים..." והבן!
אור תורתו של ה'אור החיים' הקדוש מאירה!
מטהרת ומזככת את הנשמה, ומכינה את האדם - לקבל פני משיח!
ממש בבחינת:
"הביאני אל בית היין" – ואין יותר טוב מלהתכבס ביינה של התורה...
לע"נ רבי חיים בן עטר ה'אור החיים' הקדוש, זכותו תגן על כל ישראל, ונזכה לביאת משיח צדקנו, ולגאולה ברחמים, במהרה אמן!