"תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱלֹקֶיךָ"

הפרשה על פי רבי נחמן: להיות 'תמים' - זה טוב או רע?

כשהאדם מרגיש שלא הולך לו, ויש עליו דינים, הוא שוכח שהכל נעשה בהשגחה פרטית מדויקת, כפי שכתוב:"רַק שֶׁהַשְׁגָּחָה הִיא נִסְתֶּרֶת וְנֶעְלֶמֶת, בִּבְחִינַת הַסְתָּרָה - בִּבְחִינַת דִּין" | מאמר מיוחד מהפרשה על פי תורותו של רבי נחמן מברסלב זי"ע (חסידים)

ורד שאלתיאל | כיכר השבת |
הציון של רבי נחמן מברסלב זי"ע (להגביה עוף)

רבי נחמן – פרשת שופטים

להיות 'תמים' - זה טוב או רע?

התורה מצווה: "תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱלֹקֶיךָ"

אף מאברהם אבינו נדרש: "התהלך לפני והיה תמים".

– למה הקב"ה מבקש 'תמימות'?

אומר רבי נתן: כי אי אפשר להשיג שום דבר בשלמות ע"י החכמה.

כמו שכתוב: "אמרתי אחכמה - והיא רחוקה ממני". אם שלמה המלך החכם באדם אמר כך, מה אנו נאמר?

תמימות היא - להאמין שהקב"ה עושה הכל לטובה, ולהודות לו על כך.

איך אפשר להאמין תמיד - שהכל לטובה?

כשמשה רבנו אמר לקב"ה: "למה הרעות לעם..." ענה לו ה' יתברך:

"אני ה'" – מידת הרחמים. וזה הניסיון! אז דייקא להתחזק באמונה.

ידועים דברי מוהרנ"ת:

"כִּי בֶּאֱמֶת אִם הָיוּ הַכֹּל שׁוֹמְעִים לְקוֹל הַצַּדִּיקֵי אֱמֶת:

לֵילֵךְ בְּדֶרֶךְ זֶה, לְהַאֲמִין תָּמִיד בַּה' יִתְבָּרַךְ - שֶׁהַכֹּל לְטוֹבָה!

וְלִתֵּן שֶׁבַח וְהוֹדָיָה תָּמִיד לַה' יִתְבָּרַךְ - בֵּין בְּטוּבוֹ בֵּין בְּעָקוֹ!

כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "בַּה' אֲהַלֵּל דָּבָר בֵּאלֹקִים אֲהַלֵּל דָּבָר".

בְּוַדַּאי הָיוּ מִתְבַּטְּלִים - כָּל הַצָּרוֹת וְכָל הַגָּלֻיּוֹת לְגַמְרֵי!

וּכְבָר הָיְתָה גְּאֻלָּה שְׁלֵמָה".

מה שקורה הוא 'טבע' או השגחה?

כל מה שקורה בעולם בדרך ה'טבע', הוא בהשגחה פרטית מדויקת, רק שהקב"ה נמצא שם בהסתרה. אומר מוהרנ"ת:

"כִּי הַטֶּבַע הוּא הַסְתָּרַת הַשְׁגָּחָתוֹ יִתְבָּרַךְ... כִּי בֶּאֱמֶת, גַּם הַטֶּבַע הוּא מִתְנַהֵג עַ"י - הַשְׁגָּחָתוֹ יִתְבָּרַךְ" (ליקוטי הלכות יו"ד, הל' מעונן ומנחש, ב').

כשהאדם מרגיש שלא הולך לו, ויש עליו דינים, הוא שוכח שהכל נעשה בהשגחה פרטית מדויקת, כפי שכתוב:

"רַק שֶׁהַשְׁגָּחָה הִיא נִסְתֶּרֶת וְנֶעְלֶמֶת, בִּבְחִינַת הַסְתָּרָה - בִּבְחִינַת דִּין".

ובעתיד הוא יבין שהכל היה חסד ה', כי אז:

"וּכְשֶׁנִּתְגַּלֶּה הַהַשְׁגָּחָה אֲזַי הוּא כֻּלּוֹ טוֹב - כֻּלּוֹ חֶסֶד".

מה שקורה איתך קשור ליעוד שלשמו באת לעולם, כחלק מכללות הבריאה, והוא מרגיש ב'הסתרה שבתוך הסתרה'.

לאחר חטא אדם הראשון, התבטלה - ה'דעת' השלמה!

לפני שאדם הראשון חטא, דעתו היתה שלמה, והוא ידע שאין חילוק בין בדבר שנראה טוב, לדבר שנראה לא טוב, אין הבדל בין חסד לגבורה:

הוא האמין שהטוב והרע הם - אחד, שהחסד והדין הם - אחד!

לאחר החטא, האדם הראשון 'נפל' בדעתו, והתחיל לתפוס את המציאות כטוב ורע - שתי אפשרויות.

תמימות האמונה – הידיעה שהכל לטובה!

"תמים תהיה עם ה' אלוקיך" – כשאתה בוחר להאמין בקב"ה, אתה מבין:

שחסד וגבורה – הכל אחד, כי - ה' אחד ושמו אחד.

ידועים דברי הבעש"ט הקדוש שבזמן ניסיון לוקחים לאדם את הבטחון:

כי אם היה לאדם 'דעת' הניסיון לא היה ניסיון...

וקשה לאדם להאמין שהרע הוא טוב, והוא לא מבין, למה הקב"ה לא נותן לו 'לחיות' בשקט...

הניסיון מגיע בשביל לתת לאדם בחירה, ולחזק לו את האמונה, ולקרב אותו לה' יתברך, עד שיחדיר לליבו:

שגם מה שנראה רע, יש - טוב נסתר, כי – 'אין רע יורד מהשמים'.

מי שמצליח לחיות באמונה, חייו רגועים ושלווים, כפי שכותב רבי נחמן:

"מי שיודע שכל מאורעותיו הם לטובתו, זאת הבחירה - מעין עולם הבא" (ליקוטי מוהר"ן, סימן ד').

"וידום אהרן" – שירה שאין מלאכי השרת יודעים לשיר

אתמול בניחום אבלים, אמר ראש הישיבה רבי שאול אלתר מגור שליט"א דברי חיזוק והתעוררות מדהימים:

לריבונו של עולם יש בשמים מלאכים שאומרים שירה, והשירה כל כך מתוקה... וגם כשטוב לאדם הוא מודה ואומר שירה, אבל, כל מיליארדי המלאכים שיש בשמים, לא יודעים סוג של שיר אחד:

"וידום אהרן" – לשתוק, היופי של השתיקה, מבלי לומר שום דבר, הוא:

סוג של דיבור ושבח, שעושה לקדוש ברוך הוא - הכי הרבה נחת רוח!

והקב"ה אומר למלאכים, תראו את בניי: גם כשיש להם צער ועוגמת נפש, הם מקבלים את מה שאני עושה עימם:

הם שותקים ומקבלים את מעשיי בלי ברור, בלי מחשבה, בלי לשאול שאלות ובלי לעשות חשבונות, כמו אומרים: אתה אמת ומשפטיך אמת, והיופי של השתיקה הוא:

כשירה לפניו יתברך, והוא זכות עצומה, שעושה - הכי הרבה נחת לקב"ה.

.היכן מצוי המפתח לאמונה?

צדיקי הדור, הם בבחינת נביאי אמת, ורק הם יכולים להדריך את האדם איך להתנהג ברגעי ניסיון קשים, ואיך לא ליפול, והם גם מלמדים:

איך לקום הכי מהר אחרי ניסיון או 'נפילה' בלי - נזקים חבלות!

מי שמוכן לבטל דעתו ולשמוע בקול צדיקי האמת, הוא הולך בדרך הכי טובה ובטוחה, כפי שכתוב בפרשה: "כי יפלא ממך דבר למשפט...". תבוא לכהנים וללויים, או אל השופט שיהיה בימיך, והוא יגיד לך מה לעשות, ואתה: "ושמרת לעשות ככל אשר יורוך".

ובפסוק הבא: "לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל".

מי שזוכה להתקרב לצדיקי האמת, הם מורים לו את הדרך אשר ילך בה, ואת המעשה אשר יעשה, כפי שהיה בימי משה רבנו כך בכל דור ודור.

מבחן האמונה – האם אתה שמח ומאושר?

מי שמאמין באמת, שמח ומודה לקב"ה על כל מה שקורה אתו, אבל, אף כותבת המאמר, עדיין לא נמצאת שם, כי:

האמונה היא - עבודת חיים לכל החיים, שהלוואי שנזכה...

את הדברים מלמד האריז"ל בעבודת חודש אלול:

להיות בקי ב'רצוא' ובקי ב'שוב' – כך להתמודד עם העליות וירידות.

מבלי להיחלש באמונה, ובשביל זה צריך לזכור להרים עיניים לשמים:

"קווה אל השם, חזק ויאמץ ליבך, וקווה אל השם".

'חמש' דקות תפילה, הכי - שוות בחייך!

הקב"ה הוא "אב הרחמן" - האבא של הרחמים, ובשביל זה צריך – אמונה, כי האמונה היא יסוד כל התורה כולה, כמו שכתוב: "כל מצותיך אמונה".

האמונה מתבטאת בתפילה, כי יש רק כתובת אחת שיכולה לעזור, וממנה צריך: לבקש ולדבר - "כדבר איש אל רעהו".

אם היינו יודעים את ערך התפילה:

הבחירה - היתה מתבטלת! כי כל היום היינו - מתפללים!

אומר מוהרנ"ת על התפילה: אפילו רק 5 דקות ביום של תפילה, הם 'אוצר' אמיתי, וקורא ל 5 דקות:

"חמש דקות ארוכות"... והבן!

אותם 5 דקות, הופכות ל 5 דקות ארוכות, שאת תוצאותן אי אפשר לדמיין...

ריבונו של עולם אני בן שלך - זכני להחיות את עצמי ע"י האמונה הקדושה באמת, וכך לדבק בך ובתורתך, אמן!

חודש טוב ומבורך, כתיבה וחתימה טובה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר