יט' בניסן 

יארצייט רבי אהרן מקרלין: סוד 'קה אכסוף' מתגלה בשבי חמאס

לרגל יום פטירתו של הגה"ק רבי אהרן מקרלין זצוק"ל החל היום - י"ט בניסן, ורד שמולביץ במאמר מיוחד על "סוד 'קה אכסוף' מתגלה בשבי החמאס" | מתורתו של רבי נחמן מברסלב זי"ע (חסידים)

שרים קה אכסוף. ארכיון (צילום: שאטרסטוק)

הניגון המיוחד והמרטיט 'קה אכסוף' שמתנגן בשבת ברוב בתי ישראל חובר ע"י בעל היארצייט הגה"ק רבי אהרן הגדול מקרלין.

רבו של רבי אהרן היה מגיד ממעזריטש שאמר עליו:

כשרבי אהרן אומר את שיר השירים, נעשה רעש בפמליא של מעלה, ומשתתקים כל העולמות העליונים, להאזין לניגוני קודשו...

המגיד ממעזריטש הכיר בגדלות תלמידו, וביקש ממנו לחבר ניגון לכבוד שבת קודש, וכך, חיבר רבי אהרן מקרלין את הניגון 'קה אכסוף' שמלא דבקות וכיסופים ומרטיט כל לב, ואשר שורשו מעולם הסוד והקבלה, ושירתו אינה נפסקת לעולם, ומהחטופים נגלה את סוד הניגון...

מה האיר לחטופים בשבי החמאס?

סיפורי החטופים לא נתפסים בשכל אנוש, הגוף סבל את הלא יאומן ואת הבלתי אפשרי... וכמו שאומר השיר:

'לאבא שלי יש סולם' - כשהגוף מוותר בקלות – הנשמה מתעוררת...

הניצוץ הפנימי של הנשמה התעורר, והביא אותם לחיבור ולקשר עם בורא עולם, לתפילה ודיבור אמיתי... יותר קיום מצות, שמירת שבת ועוד, והמכנה המשותף לכל הסיפורים, הוא:

החטופים גילו את אור הנשמה - ונותנים לנו השראה!

בחיי החיים התקינים, האדם 'מזהה' את עצמו כ'גוף' עם 'נשמה', אבל, במצבים מיוחדים וגם בכניסת שבת הנשמה האלוקית מתגלה בטהרתה בבהירות, ומזכירה לגוף:

שיש בתוכו נשמה שהיא 'חלקיק' אלוקות - 'חלק אלוק ממעל' ממש!

מחפש לחיות בתענוג – מדוע?

"אז תתענג על ה'" – לא סתם כל אדם מחפש כל חייו להרגיש תענוג, כי זוהי מטרת בריאתו:

חיפוש עונג ותענוג, הוא - צורך בסיסי של האדם.

חיפוש התענוגות, הוא לא סתם רצון גשמי, זהו רצון הנשמה, רק שהגוף יוצא ל'מסע' חיפוש אחרי תענוגות, ולא יודע שזאת בקשת הנשמה...

במהלך השבוע, העשיה מביאה לאדם סיפוק ושמחה, והגוף מתפקד 'ראש קטן' ולא בודק אם מקור התענוג שהוא חש גשמי או רוחני, העיקר – שהוא מרגיש עונג ותענוג, אבל:

הגוף 'יודע' גם להרגיש תענוג רוחני בצורה חושית ומוחשית.

לנשמה יש 'שפה' אחרת, ההנאה שלה נובעת כשהיא מתבטלת בביטול מוחלט, והופכת:

לחסרת מציאות וממשות - 'אין' ממש!

כל כיסופה ורצונה של הנשמה לחזור למקום שממנו באה:

להתאחד ולהתחבר לבורא עולם - להתענג להתבטל ולהיכלל בבורא יתברך.

למה הניגון 'קה אכסוף' מענג?

לא כל אחד זוכה במהלך השבוע להרגיש את התענוג של הנשמה, אבל, כל אחד יכול להרגיש בשבת את:

נועם, אור וערבות השבת שהוא – אור ה' יתברך.

שירת 'קה אכסוף' מרומם את הנשמה של כל יהודי!

וברגעים אלו, הוא יכול לחוש נועם ונעימות, רצון וערגה רק להתבטל לבורא עולם, ולחוש קרבת אלוקים.

ויש רגעים ש'קה אכסוף' כל כך סוחף, עד שרוצים שלא יגמר לעולם...

מכיון שהתענוג הכי אמיתי שיש לנשמה זה, דווקא:

הרצון והכיסופין להרגיש ביטול 'עצמי' - ולהתאחד ולהידבק בה' יתברך.

כל אחד ששמע את הניגון 'קה אכסוף', טעם מעט תענוג מהנועם העליון של הניגון הזה, ואף נשמה שהרחיקה לכת, לא נשארת אדישה לניגון הזה.

"נשמה שנתת בי - טהורה היא"

ברכות השחר מעידים שהנשמה ירדה לעולם טהורה והיא נשארת טהורה...

אף לכלוך לא יקח ממנה את 'האלוקות' שבה! ולכן:

כל אחד יכול להרגיש בשבת את נועם הנשמה והתענוג האין סופי, שעוזר לבטל את הרצון העצמי, ומעורר רצון וכיסופין לדבוק במי שבאמת אחראי ומנהל את העולם – מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, זהו:

הסוד של  סיפורי הגבורה ששמענו ממי שחזר מהשבי...

התענוג העילאי - מחיבור הנשמה עם בורא עולם!

כי זה כמה נכסוף נכספתי לראות בתפארת עוזך...

סוד השבת – החיבור לשורש ה'אחד'

ברגע שדבקים ב'אור' הנשמה, מגלים את סוד השבת:

סוד האחדות – ויחוד ה', שמסתתר ומתגלה - ב'פנימיות' השבת.

הנשמה רוצה להתחבר ולהתאחד עם קודשא בריך הוא, ולהיות איתו – אחד, וזה נקרא - 'יחוד':

חיבור שני דברים שנראים כאילו - נפרדים, אך - שורשם אחד.

חיבור הנשמה לשורשה - בהיכל הנשמות

'השביתה' בשבת מחדשת את הקשר הפנימי והעמוק של הנשמה עם הקב"ה, והאדם מרגיש אחדות וחיבור ל'היכל הנשמות' לשורשו, למקור ששמנו נחצבה נשמתו, והיא מרגישה:

שמחה והתרוממות – תענוג אמיתי שמגיע מעולם החירות!

איחוד הנהגת ה'אלוקות' בשבת

הבעל שם טוב הקדוש מסביר את הדברים בצורה פשוטה:

קודשא בריך הוא נקרא - 'אלוקות', והוא - נעלם מהברואים,

ו'שכינתא' היא - 'אלוקות', והיא - שוכנת בתחתונים,

וההתקשרות של שניהם, הוא - ביום השבת (כתר שם טוב ח"ב כ').

כל הגורמים שעושים פירוד והסתר ל'אור' האלוקי במהלך השבוע, מסתלקים (ס"א וחילותיו), ובשבת:

הנשמה האלוקית מתגלה ומאירה, ומתייחדת עם - מלך העולם.

מתי הנשמה מתחברת למקורה?

הזוהר הקדוש אומר, שבתחילת ערבית של שבת ב'ברכו':

"כל ישראל מתעטרים בנשמות חדשות, שהם תוספת נפש רוח ונשמה הנמשכות מהארת השכינה".

ה'מאור ושמש' אומר שבקידוש:

"ויכל אלוקים" – בשעה שהקב"ה ברא את כל העולמות:

היה לו השתוקקות ותענוג, שכל הנבראים - ישתוקקו לקבל אלוקותו יתברך.

בקידוש של שבת, במילים: "ויכולו השמים והארץ וכל צבאם" זהו הזמן:

שכל העולמות משתוקקים וחוזרים להידבק בשורשם - וזוהי קדושת שבת...

שבת - חיבור הנשמה לעונג ותענוג האלוקי

ה'שפת אמת' מתאר את ענין השבת:

"להיות כל הרצונות וכוחות האדם דבוקין – בשורשם, שהוא נקודה הפנימיות חיות ה' יתברך, שיש בכל אדם כמ"ש 'ויפח באפיו וכו'".

ה'שפת אמת' מסביר שמטרת השביתה בשבת:

"שה'חלק אלוק ממעל' - דבוק ונכלל בשורשו".

וזה מה שגורם להרגיש - שהשבת 'נועם הנשמות'...

השכל לא יכול להשיג את הארת הנשמה, ומהי הרגשת 'מעין עולם הבא', אבל, ניתן לומר שזה מה שסיפרו החטופים, שחיזק אותם ברגעים הכי קשים...

השבת נועם הנשמות, והשביעי - עונג הרוחות...

'קה אכסוף'... "ויהיו רחמיך מתגוללים על עם קודשך..." במהרה...

לע"נ הגה"ק רבי אהרן הגדול מקרלין בן יעקב ופערל זצוק"ל, זכותו תגן על כל עם ישראל, ונזכה לגאולה במהרה בימינו, אמן.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (95%)

לא (5%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

2
אמן ואמן!
יהודית
1
אשריכם ישראל
נדב

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחסידים ואנ"ש:

שעה של קורת רוח

בבית מדרשו שבביתו נאווה קודש בבורו פארק, ערך האדמו"ר מצאנז קלויזנבורג, את השלחה"ט לרגל 'פסח שני' | החסידים שהסבו סביב השולחן זכו לשעה של קורת רוח בצילו של האדמו"ר שהרחיב במאמרים ובדברי חסידות ברום מעלת היום הגדול (חסידים)

|

אפיקומן לכל חסיד

האדמו"ר מקרעטשניף - קרית גת ערך השבוע את השולחן הטהור לרגל 'פסח שני' | האדמו"ר ערך את הסדר ואמר קטעים מ'הגדה של פסח', כמבין לבין מרחיב בדברי תורה ואגדה בענייני יציאת מצריים | החסידים זימרו ניגוני יו"ט, ולאחר הריקוד בסיום הטיש עברו כלל הציבור לקבל פיסת מצה אפיקומן מידי האדמו"ר, כסגולה לשמירה ברכה והצלחה (חסידים)  

|

לחיים לכל חסיד

האדמו"ר מבאבוב ששהה לנופש בעיירת מונסי, הגיע לתפילת שחרית ביום 'פסח שני', בהיכל ביהמ"ד הגדול של החסידות בעיר, אחר התפילה ערך הרבי טיש לחיים לבוש בבגדי שבת, כשהוא מרחיב ברום מעלת היום כפי המוזכר בספרי קדמונים | בסיום הטיש עברו כלל החסידים ובחורי החמד לקבל ברכת לחיים אישית מהאדמו"ר, טרם שובו למעונו בבורו פארק (חסידים)

|

ענבי הגפן

בסוד ישרים ועדה נחוגה שמחת אירוסי הכלה נכדת הגה"צ רבי דוב וייס גאב"ד קריית צאנז ירושלים, בת לבנו הרה"ג דוד, חתן הרה"ג שלמה למברגר רב ביהמ"ד מאקאווא אשדוד, עב"ג החתן בן הרב נחמן כהנא בן האדמו"ר מספינקא סוליצא וחתן האדמו"ר מדעעש אשר נתכבד בקריאת התנאים בשמחה הגדולה (חסידים) 

|

האירוע "לפי התקנות"

הכלה - נכדת האדמו"ר מבאבוב 45, בת לחתנו הרה"צ ר' חיים ברוך הלברשטאם | החתן -בן הרה"ג ר' יהושע פרץ הורוויץ, ר"מ בישיבת 'בית מאיר' | ע"פ תקנות הקהילה, נערכה השמחה בבית אבי הכלה ביוניאן סיטי | צפו בתיעוד (חסידים)

||
1
ש

ממוקד ומעשי

שיטת "שש הנקודות" היא הדרך המהפכנית שמאפשרת לרבנים להצליח בלימודי רבנות במהירות וביעילות | השיטה מציעה כלים מעשיים שמובילים לתוצאות מרשימות – גם למי שמתקשה להוציא תעודת רבנות בדרך המסורתית (חרדים)

כיכר בשיתוף מ.ל.מ|מקודם

בשיכון מעזריטש

מאות חסידי תולדות אברהם יצחק, השתתפו אמש (שני) בעריכת השולחן לכבוד פסח שני, שערך האדמו"ר בקריית החסידות 'שיכון מעזריטש- הר יונה' שם שוהה למנוחה בימים אלו | בטיש השתתף גם האורח הרם הגה"צ גאב"ד מאקווא שכובד בכבוד מלכים לשבת לצידו של האדמו"ר על כסא מפואר | צפו בתיעוד (חסידים)

|

וַאֲמַרְתֶּם זֶבַח פֶּסַח

בבית מדרשו בעיר הקודש ירושלים ערך האדמו"ר מקרעטשניף סיגעט את ליל סדר פסח שני, תוך שהוא אומר את סדר ההגדה מריישא ועד גמירא כנהוג. בסיום הטיש המרומם, עברו קהל החסידים לקבל פיסת מצה לשמירה ברכה והצלחה (חסידים)

|

במרכז החסידות בבני ברק

מאות חסידי ואוהדי בית נדבורנה התאספו אמש (שני) לעריכת השולחן הטהור שערך האדמו"ר במרכז החסידות בבני ברק, לרגל פסח שני | האדמו"ר אמר סדר ההגדה, שתה ארבע כוסות יין, ואכל כזית מצה | במהלך הטיש נשא הרבי אמרות קודש והרחיב בדברי אמונה ובטחון | צפו בתיעוד (חסידים)

||
4

כמסורת בית אבות

כנהוג בחצרות הקודש, ערך אמש (שני), האדמו"ר מקרעטשניף י-ם, את השולחן הטהור לכבוד פסח שני | הרבי ערך כעין טיש ליל הסדר, כשהוא מזמר מניגוני החג, ואומר את סדר ההגדה כנהוג, כשבניו וחתניו מסובים סביב השולחן | צפו בתיעוד (חסידים)

||
2

התכנסות חסידית

בבית הכנסת המרכזי 'בית מנחם', בכפר חב"ד, התכנסו חסידים ואנשי מעשה במוצאי שבת האחרון, לסעודת מלווה מלכה רבתי, וסעודת הילולא לזכר נשמתו של ר' ישראל אריה לייב שניאורסון ז"ל, אחיו של האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל | בהמשך פקדו את קברו בבית העלמין העתיק בצפת ת"ו (חסידים)

||
3

בָּרוּךְ הַבָּא בְּשֵׁם ה'

האדמו"ר מויז'ניץ, השוהה בארצות הברית מאז הניתוח שעבר, צפוי לחזור בקרוב למעונו בקריית ויז'ניץ בני ברק | האדמו"ר צפוי לערוך הדלקה רבתי לפני רבבות החסידים, ובהמשך לצאת למנוחה על יד הרי ירושלים (חסידים)

||
7

בשעה שיש מצה ומרור מונחים לפניך

האדמו"ר מויז'ניץ בית שמש, ששהה בשבוע האחרון לביקור ב'סאו פאלו' שבברזיל, ערך אמש (ראשון) טיש לכבוד פסח שני, בבית הרה"ג ר' משה יהודה פריד, ראש כולל 'מאור יהודה' בעיר | בטיש המיוחד השתתפו רבני העיר (חסידים)

||
1

בִּקְדֻשָּׁה שֶׁל מַעְלָה

הרה"צ רבי אלימלך בידרמן שהה השבת (אחרי קדושים), הנקראת בפי חסידים 'שבת אופריף של הרשב"י', בעיר אשדוד, וערך את התפילות והטישים בהיכל ישיבת 'צמח צדיק' ויז'ניץ, במרכז רובע ז' באשדוד | בצאת השבת מיהר הצלם יוסי לוי, תושב העיר, אל היכל הישיבה לתעד את הרגעים המרוממים של רעווא דרעווין, בצילו של המשפיע החסידי (חסידים)

|