סיפור למוצ״ש

מדוע הבעש"ט הקדוש חיפש מנין גנבים כדי להציל את חייו של ילד יהודי?

הבעל שם טוב הקדוש ראה ברוח קודשו כי מדובר במקרה קשה במיוחד, ושערי שמים היו נעולים לתפילתו | סיפור חסידי למוצאי שבת (חסידים)

ציון הבעל שם טוב הקדוש זכרו יגן עלינו (צילום: להגביה עוף)

מדוע הבעש"ט הקדוש חיפש מנין גנבים?

לבעל שם טוב הקדוש הגיע יהודי ממרר בבכי, "הרב חייב לעשות נס ולהציל את הבן שלי" בנו של היהודי היה חולה קשה, ושום רופא לא הצליח להביא לרפואתו.

הבעל שם טוב הקדוש ראה ברוח קודשו כי מדובר במקרה קשה במיוחד, ושערי שמים היו נעולים לתפילתו.

הבעל שם טוב הקדוש הבין שעליו לפעול בתחבולות, קרא מהר לעוזרו וביקש שיביא לו מניין של עשרה יהודים גנבים.

"גנבים?" תמה העוזר, הנהן הבעל שם טוב הקדוש בראשו  והאיץ בעוזר לבל יתמהמה, חיפש העוזר בעיירה אנה ואנה, מצא את מוישי הגנב, ושכנע גם את דוויד שגם טמן ידו מפעם לפעם, ובקושי רב הצליח לכנס לאחר מאמץ רב ושכנועים מנין של עשרה גנבים.

לאחר שיחה של הבעל שם טוב הקדוש עמדו הגנבים לתפילה מעומק הלב, והנה קרה נס בלתי ייאמן והילד החל להבריא, ותוך זמן קצר עמד על רגליו, ונדהמו כולם מהנס.

תמהו החסידים על הדבר, ושאלו את הבעל שם טוב הקדוש, מדוע ביקש עשרה גנבים ולא עשרה יהודים צדיקים או לפחות יהודים פשוטים וכשרים.הסביר הבעל שם טוב הקדוש שהילד היה במצב כה חמור ששערי השמים  היו נעולים בסוגר ובריחותפילותיו לא הועילו, ואמר, חשבתי לעצמי שרק גנבים המומחים ב'פריצה'  יהיו מסוגלים לפרוץשערי השמיים, ובמעשה זה, הבעל שם טוב הקדוש ריפא את הילד וגם את נשמותיהם היקרות הקדושות והטועות של הגנבים.

מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש 'צידה' לדרך לשבוע טוב ומבורך

הבעל שם טוב הקדוש לימד את הגנבים מה ערכם העצמי, ובמובן מסוים גם אנו כ'גנבים' בכך שאין אנו מתייחסים לעצמנו כערכנו האמיתי והיקר.

הבעל שם טוב הקדוש מלמד שערכו של כל יהודי גדול ורב, רק מצד מהותו העצמית ללא שום קשר לכשרונותיו ויכולותיו, כספו מעשיו חוכמתו ועוד.

חלקיק אלוקות - חלק אלוק ממעל: כל יהודי נושא בתוכו 'חלקיק אלוקות', כי נשמתו היא 'חלק' אלוקממעל, ומוסיף בעל התניא ואומר: 'חלק' אלוקממעל – ממש!

בכל יהודי יש ניצוץ אלוקי שמחובר ישירות לבורא עולם, ולכן:

תחושת הערך העצמי של כל יהודי, אינה תלויה במעשיו או בהצלחותיו.

אתה שווה! כי אתה חלק - מהמציאות האלוקית!

אל תזלזל בערכך וכבודך: הזהיר הבעל שם טוב הקדוש שאסור לאדם לזלזל בכבודו וערכו, מכיון:

אדם שמזלזל בערכו וכבודו, פוגע – בכבוד האלוקי!

כל עוד האדם חי בעולם הזה, הדבר מוכיח שהוא לא סיים את שליחותו בעולם, והוא נחוץ בעולם לצורך מילוי שליחות מסוימת שמיועדת רק לו, אז:

כיצד יכול אדם לזלזל בכבודו - להרגיש או לומר שהוא חסר ערך?

ענווה פסולה: ויש שהאדם נוהג בענווה פסולה בכך שחושב שערכו תלוי ביכולותיו או הצלחותיו, וגם זה אינו אמת, מכיון:

הערך של יהודי יציב לעולם, אינו תלוי בשום גורם, ואינו ניתן לשינוי או ערעור!

הערך שלך נובע מהמציאות שיש בך נשמה אלוקית.

חוסר הכרה בערכך מביא לייאוש: אדם שמרגיש שפל וחסר ערך מגיע לייאוש וחוסר מעשה. הוא מרגיש שחבל לפעול להתאמץ ולנסות, כי במילא אין למעשיו משמעות, ושאין בכוחו לפעול או להשתנות, ומי שמרגיש כך:

מנותק מהאמת הפנימית של עצמו - ומכבה אתאורו.

ענווה אמיתית – ערכך נובע מחשיבות נשמתךהאלוקית: שפלות נכונה וחיובית, שמבטאת: ענווה אמיתית שאינה נובעת מחוסר ערך, אלא: מההכרה שערך העצמי לא נובע ממעשך.

שפלות מול גדלות הבורא: שפלות אמיתית היא שהאדם מרגיש את קטנותו מול הקב"ה, ולכן, הוא חי מתוך תחושת שליחות ושמחת חיים, ומרגיש התבטלות לפני הקב"ה, ופועל מתוך ענווה ושמחה, ואדם כזה ניתן להכיר עפ"י סימן מובהק שמאפיין אותו:

ערכו היציב ואין לו צורך להקטין אנשים אחרים.

תחושת שליחות מתוך ענווה: הענווה מחזקת לאדם את הערך העצמי, ומביאה לתחושת אחריות לשליחות שעבורה הגיע לעולם, הוא משתמש בחוכמה במתנות שמים שקיבל.

לכל אדם - ערך העצמי בלתי מותנה: דווקא תחושת הערך הבלתי מותנה, מעניקה לאדם כחלעשות את שליחותו מתוך כוונה טהורה, ואין לוצורך להשוות להוכיח או להתחרות עם האחר על ערכו העצמו, או להקטין את השני, כי הוא חיי מתוך תחושת משמעות ושליחות אמיתית, והוא מבין שכל יהודי:

חשוב ונחוץ בעולם, כי בשליחותו הוא משלים חלק מהתוכנית האלוקית.

אומר הבעל שם טוב הקדוש שכל יהודי יקר אצל הקדוש ברוך הוא כבן יחיד שנולד להורים זקנים לעת זקנותם, ויותר יקר מזה (אגרות הריי"צ, ד', רכ').

הבעל שם טוב הקדוש מלמד ש"אהבת ישראל הוא אהבת המקום 'בנים אתם לה' אלוקיכם' אם אוהבים את האב - אוהבים את בניו".

כוחנו באחדותינו - ביחד ננצח.

שבוע טוב ומבורך לכלל ישראל רפואה ופרנסה, ברכה וישועה, אמן.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחסידים ואנ"ש: