איגוד רופאי הילדים ממליץ: לא להשתמש במכשירי אדים בחדרי ילדים

איגוד רופאי הילדים בישראל קורא להפסיק את השימוש במכשירי אדים חמים או קרים בחדרים בהם נמצאים ילדים. זאת לאחר מקרים בהם נדבקו ילדים בחיידק הליגיונלה בשל השימוש במכשיר (משפחה, בריאות)

שושי מילר | כיכר השבת |
מכשיר אדים, מסוכן לשימוש (צילום: shutterstock)

איגוד רופאי הילדים בישראל יוצא בהמלצה גורפת וחד משמעית להפסיק לחלוטין את השימוש במכשירי אדים חמים וקרים בחדרי ילדים. בנייר העמדה שפורסם, קוראים חברי האיגוד שמכשירי האדים נרשמים על ידי רופאי הילדים כטיפול נגד בעיות נשימה שונות, אך למעשה אין לשימוש בהם כל ביסוס מדעי ותופעות הלוואי כתוצאה מהטיפול חמורות מאוד ועלולות להגיע עד כדי מוות.

השימוש במכשירי אדים, חמים או קרים, נפוץ מאוד כטיפול שמטרתו להקל על מקרים כמו צינון, שיעול ואף מחלת הברונכוליטיס ורופאי ילדים רבים ממליצים עליו. אולם לפני כחודשיים התעורר חשדו של ד"ר טומי שיינפלד, מומחה למחלות ריאה בילדים במרכז שניידר לרפואת ילדים. למחלקתו הובא תינוק בן שלושה חודשים במצב קשה עד אנוש. הבדיקות העלו כי התינוק נדבק בחיידק הליגיונלה בגלל מכשיר האדים שהיה בביתו.

חיידק הליגיונלה, או בשם העממי יותר - "מחלת הלגיונרים", היא מחלה זיהומית הנגרמת כתוצאה מחיידק הנמצא באזורים לחים ומתרבה במים עומדים חמים או פושרים, כמו ג'קוזי, מגדלי קירור, מערכות צנרת גדולות או מערכות מיזוג אוויר. ההדבקה מתרחשת כתוצאה משאיפת האוויר באזור שנמצא החיידק, אך לא משתיית המים. הסימפטומים של המחלה דומים לשפעת או דלקת ריאות, מה שעלול להביא לאבחון מטעה.

הטיפול בתינוק שנדבק בחיידק, היה אינטנסיבי וממושך עד שלבסוף הצליחו הרופאים להציל את חייו. אך שנה קודם לכן, תינוק בן שנה וחצי נפטר מחיידק הליגיונלה וסיבת ההידבקות אז הייתה גם היא בגלל מכשיר האדים. ואם זה לא מספיק, בבית החולים "איכילוב" התגלה מקרה נוסף בו תינוק בן פחות משנה נדבק בחיידק ממכשיר האדים והיה במצב אנוש, אך חייו ניצלו.

ד"ר שיינפלד קשר בין שלושת המקרים ופנה איתם להסתדרות הרפואית כדי שאלו יכנסו ועדה שתבדוק את הנושא. הבקשה אושרה וד"ר שיינפלד מונה ליו"ר הוועדה. דיונים נרחבים שעסקו בנושא הביאו את חברי הוועדה לכלל החלטה להמליץ על הפסקה מוחלטת של השימוש במכשירי האדים - הן החמים והן הקרים.

בסיכום ההחלטה שפורסמה בנייר עמדה מטעם איגוד רופאי הילדים בישראל נכתב כי "לא הוכחה שום יעילות טיפולית במכשיר אדים בכל מצבי התחלואה השכיחים בדרכי הנשימה העליונות והתחתונות. לאור זאת ובנוכחות סכנה משמעותית, גם אם נדירה, להדבקה במחלת הליגיונרים איננו ממליצים להשתמש במכשירי אדים למיניהם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר