מחקר אמריקאי: פלואוריד עלול לגרום להפרעות קשב

חוקרים גילו כי קיימים שישה חומרים מצטרפים לרשימה השחורה, וגורמים לתופעות כמו ליקויי למידה, הפרעות קשב ואף אוטיזם. בין החומרים החדשים: פלואוריד, הקיים במים לשתייה (בריאות)

שושי מילר | כיכר השבת |
מים לשתייה, מכילים פלואוריד (צילום: פלאש 90)

עם השנים, יותר ילדים נחשפים למספר הולך וגדל של חומרים רעילים הפוגעים בהתפתחותם התקנית וגורמים לתופעות כמו דיסלקציה, הפרעות קשב ואף אוטיזם. לפי הערכות מומחים, ישנה עלייה במספר החומרים הגורמים נזק התפתחותי מאז הבדיקה האחרונה שהתקיימה בנושא, לפני שמונה שנים.

בשבוע שעבר, פרסם המגזין הרפואי THE LANCET סקירה חדשה הנוגעת בחומרים הגורמים לבעיות בהתפתחות אצל ילדים. עורכי הסקירה הם שני המומחים המובילים בעולם בתחום זה, הפרופסורים פיליפ גרנדז'אן, מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת הארווארד, ופיליפ לנדריגן, מבית הספר לרפואה של בית החולים "מאונט סיני" בניו יורק.

שני החוקרים קבעו לפני שמונה שנים, במחקר לבית החולים "מאונט סיני", כי קיימים חומרים העלולים להביא לפגיעה של ממש בהתפתחות התקנית אצל ילדים. ביניהם, מתיל כספית, עופרת, טולואן וארסן. לאחרונה, גילו החוקרים כי קיימים שישה חומרים נוספים המצטרפים לרשימה השחורה ואלו גורמים לתופעות כמו ליקויי למידה, הפרעות קשב ואף אוטיזם.

ששת החומרים הנוספים כוללים את הפלואוריד, הקיים במי השתייה ותפקידו למנוע עששת, המתכת מנגן המשמשת לייצור פלדה, מצברים וסוללות, כלורופיריפוס - חומר הדברה שהוצא משימוש בחלק מהמדינות המפותחות, שני חומרים המשמשים כממיסים בניקוי יבש ובמוצרים להסרת צבע, וכן קבוצת חומרים מעכבי בעירה על בסיס ברום הנמצאים במוצרים אלקטרוניים.

חומרים אלו קיימים במגוון מקורות, לעתים בכאלו הנמצאים בשימוש יומיומי.

החוקרים מתבססים על מחקרים קודמים בצרפת המוכיחים קשר בין רמות גבוהות של חומרים מסיסים לעלייה בשיעור הסובלים מהיפראקטיביות והתנהגות תוקפנית.

באופן כללי, החוקרים מעריכים שכמות החומרים בעלי ההשפעות המזיקות על תפקוד המוח ומערכת העצבים אצל הילדים גדלה מ-201 חומרים ל-214.

לסיכום, ממליצים החוקרים להחמיר את תקנות ההגבלה על שימוש בחומרים רעילים על התעשיינים. לטענתם, על התעשיינים יצטרכו להוכיח כי החומרים החדשים אינם רעילים, בטרם יותר השימוש המסחרי בהם.

החוקרים מזכירים כי כבר בעבר, הטלת איסור השימוש בעופרת בדלק למכוניות, הביאה לירידה משמעותית באחוזי העופרת בדם של בני אדם.

הנתון המעניין שמציגים מדענים לאור העובדות המתפרסמות, הוא תוצאת לוואי חשובה במיוחד: ירידה בשיעור הפשיעה במדינות מפותחות בעשורים האחרונים שהטילו הגבלות שימוש על החומרים הגורמים להתנהגות אלימה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר