מחקר חושף: להיות שמן או רזה? העיקר שתעשו ספורט

הספר "פרדוקס השמנת היתר" מגלה שקו המשקל המזנק הוא בכלל בשורה שהחיים שלכם טובים יותר. כך, דווקא השמנים עשויים להיות בריאים וחסינים בפני מחלות יותר מאנשים רזים. אז מה הסוד? (ספורט)

חיה כהן | כיכר השבת |
עזבו את הדיאטה (צילום: פלאש 90)

הקיץ הישראלי כבר מחכה מעבר לפינה, ואי אפשר להסתתר יותר מאחורי ז'קטים וסריגי צמר עבים.

החדשות הרעות: דיאטה זה בערך הדבר האחרון שאפשר להתחיל איתו לפני פסח. החדשות הטובות: ספר חדש ומהפכני שיגרום לכם לחבב את אותם "תוספי שומן" שנואים.

לפי הספר שנקרא "פרדוקס השמנת היתר", קו המשקל המזנק הוא בכלל בשורה שהחיים שלכם טובים יותר והטיעונים המשכנעים שהוא מציג מצביעים על כך שדווקא אלו הסוחבים איתם מטען עודף, עשויים להיות בריאים וחסינים בפני מחלות יותר מאשר אנשים בעלי משקל תקין. יותר מכך, מבנה גוף של אדם רזה אינו מסוגל לתחזק בריאות לטווח הארוך.

למרות שהשמנת יתר נחשבת לגורם למחלות כמו סוכרת, סרטן, מחלות לב ושבץ, יותר מעישון או אלכוהול, מחבר הספר הקרדיולוג ד"ר קארל לאווי טוען כי אנחנו צריכים לחשוב מחדש על הגדרת המונחים "שמן" ו-"בריאות".

דעותיו של ד"ר לאווי מהמרכז לבריאות הלב "ג'ון אוקסנר" בניו אורלינס, מאתגרות את הדעות המקובלות בעולם הרפואה לגבי הקשר בין השמנה לבריאות. המתבססות, לדבריו, על מגמה זהה בהחלמת מטופליו מבעיות לב. הוא פרסם את ממצאיו המפתיעים ב-2003, בהם הוא חושף כי על כל אחוז שומן נוסף, האדם זוכה ללא פחות לעלייה של 13 אחוזים ביכולת ההישרדות שלו.

"המחקר שלי עורר תגובות רבות מצד קולגות" כתב לאווי, "למרבה הצער, המדע לא היה מוכן לקבל את זווית הראייה הזו בשנות האלפיים המוקדמות".

עם זאת, ניתן למצוא מחקרים נוספים שתומכים בלאווי, אולם החלק המסקרן ביותר חסר בהם: הם לא עונים בברור על השאלה מדוע השמנת יתר עשויה לתרום לבריאות.

זה לא המשקל, זה הכיסא

באופן כללי, כל תוספת של שומן בגוף מעלה את מסת השריר והחוזק הפיזי, מה שהכרחי בעת מאבק במחלות כרוניות ממושכות. בנקודה זו יש לערוך הפרדה ברורה בין "להיות שמן" לבין "להיות שמן ובריא".

בין משקל וחילוף חומרים בריא קיים מתאם מושלם. כך, רבע מאוכלוסיית בעלי המשקל סובלים מבעיות מטבוליות (הקשורות בחילוף חומרים), אך צריך לזכור כי אחוז זהה של אנשים בעלי משקל תקין, סובלים מבעיות דומות.

ד"ר לאווי מצטט שני מחקרים, אחד קנדי ואחד מארה"ב הטוענים באופן חד משמעי כי לא המשקל או הגיל יקבעו את תוחלת החיים שלכם, אלא אך ורק משך הזמן אותו אתם מבלים ברביצה, ולא עוסקים בפעילות גופנית.

מחקר אוסטרלי שהתפרסם לפני כחצי שנה מגבה את ממצאיו של ד"ר לאווי. החוקרים עקבו אחר קבוצה של 8,662 אנשים במשך למעלה מ-15 שנה, ומצאו כי פעילות גופנית מפחית באופן משמעותי את הסיכון למוות מוקדם, גם אצל כאלו שיש להם מותניים רחבות ורמות כולסטרול גבוהות.

"אנשים כבדי משקל ששומרים על שיגרת כושר קבועה, יכולים להיות בריאים הרבה יותר מאנשים רזים שיושבים כל היום" קבעו החוקרים.

שמן או רזה - מסתבר שהדבר הגרוע ביותר שאתם עושים זה להישאר על הכיסא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר