אנמיה: איך מתמודדים איתה? המדריך

חיוורון, חולשה, עייפות, נשירת שיער וסחרחורת - אלה הסימפטומטים המזוהים עם מחלת האנמיה. ממה היא נובעת, ואיך מטפלים בה? מומחי קופת חולים "לאומית" משיבים

ד"ר אמיר קופרמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (פלאש 90)

מהי אנמיה?

אנמיה פירושה חוסר דם, והיא מוגדרת על ידי ערכי המוגלובין נמוכים בהתאם לגיל.

יילודים נמוך מ – 14

ילדים נמוך מ – 11

מתבגרות נמוך מ – 12

מתבגרים נמוך מ - 13

חסר ברזל

חסר ברזל הינו החסר התזונתי השכיח ביותר, והוא הגורם העיקרי לאנמיה בתקופת הילדות ובהריון. בארץ שכיחות האנמיה מחסר ברזל נעה בין 10%-20% באוכלוסיות השונות. אטום הברזל משתתף בתהליכים רבים וחשובים בגוף. הברזל הוא חלק ממולקולת ההמוגלובין שבדם, והוא מסייע בהעברת מולקולות חמצן מהריאות לכל תאי הגוף וכמובן גם למוח. כשני שליש מהברזל בגוף מצוי בהמוגלובין, ולכן איבוד דם גורם לחסר בברזל. כעשרה אחוזים מתחולת הברזל שבמזון נספגים לגוף. ברזל שמקורו בבשר ודגים נספג טוב יותר מברזל שמקורו במזונות מהצומח. ספיגת הברזל מושפעת גם מתכולת המזון במעי. כך למשל, מיץ תפוזים מגביר את ספיגת הברזל, ואילו תה – מפחית את ספיגתו. מזונות עשירים בברזל הם בשר, דגים, קטניות, אגוזים וירקות עליים, וכן מזונות מועשרים, כגון: דיסות ודגני בוקר. בחלב אם ריכוז הברזל אמנם נמוך, אך ספיגתו טובה יותר מאשר מחלב פרה.

הגורמים לחסר ברזל בילדים

הסיבה השכיחה ביותר לחסר ברזל מגיל 6 חודשים ועד גיל 3 שנים הוא חסר תזונתי. בגיל זה יש גדילה מואצת, וכאשר התזונה דלה בברזל נוצר מחסור. מחסור שכזה עלול להופיע גם בגיל ההתבגרות. מגיל 3 שנים ועד לגיל ההתבגרות הסיבה לאנמיה מחסר ברזל בדרך כלל אינה תזונתית, ויש לשלול מחלות בדרכי העיכול, הגורמות להפרעה בספיגת הברזל או לאיבוד דם כרוני מהמעי.

השפעות האנמיה מחסר ברזל

חשיבות הברזל בהתפתחות התקינה של התינוק והילד הינה מכרעת. חסר ברזל עלול לפגוע בהתפתחות המוטורית והשכלית של הילד, ובמקרים רבים הנזק אינו הפיך. במחקרים מקיפים בהם נבדק מספר גדול של תינוקות וילדים, נמצא כי חסר בברזל קשור ברמת משכל נמוכה יותר, וגם כאשר טופל החסר בברזל לא תוקנה באופן מלא היכולת המוטורית והשכלית של הילדים. ביטויים נוספים לאנמיה ולחסר בברזל הינם חיוורון, חולשה, עצבנות, הפרעה בגדילה, חוסר תיאבון, ירידה בריכוז ולעיתים גם דחף בלתי נשלט לאכילת חול או סיד.

כיצד למנוע חסר ברזל תזונתי?

מומלץ להיניק עד גיל 6 חודשים, בשל הזמינות הגבוהה של הברזל בחלב אם, למרות ריכוזו הנמוך. יש להימנע משימוש בחלב פרה בתינוקות, ולהשתמש בתחליפי חלב מועשרים בברזל. כאשר עוברים למזון מוצק, יש להקפיד על מזון עשיר בברזל, כגון: בשר, דגני בוקר מועשרים וכדומה. בנוסף, מומלץ לתת לכל התינוקות תוספת של תכשיר ברזל מגיל 4 חודשים ועד גיל שנה. בפגים מומלץ להתחיל את הטיפול בברזל כבר בגיל חודשיים, כיוון שאצלם האנמיה שכיחה יותר ומתחילה מוקדם יותר. בגיל שנה מומלץ לבצע ספירת דם שיגרתית לכל התינוקות, ועל סמך תוצאותיה להחליט האם להמשיך במתן תכשיר הברזל.

לסיכום: בשל חשיבותו הרבה של הברזל בהתפתחות התינוק והילד, יש להגביר את המודעות למתן תכשירי ברזל בשנה הראשונה. כאשר מתפתחת אנמיה מחסר ברזל יש חשיבות רבה לאבחנה מהירה, איתור הגורם וטיפול בבעיה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר