ברזל בתזונה שלכם? לא בטוח שזה בריא

חסר לך ברזל? תאכל כבד! אתה עייף ואין לך כוח? תבדוק את הברזל - כולנו מכירים את המשפטים האלה, אבל האם אנחנו באמת יודעים מהו הברזל ולמה הוא מיועד? אמרתם ברזל, אמרתם כבד. אך תפקידו של הכבד בגופנו וגם בגוף הפרה והתרנגול הוא לסנן את הרעלים כדי שהם לא יגיעו לזרם הדם. אם נצרוך אותו, הוא גם יגיע אלינו

שרה בר אשר | כיכר השבת |
(פלאש 90)

חסר לך ברזל? תאכל כבד! אתה עייף ואין לך כוח? תבדוק את הברזל. מכירים את האקסיומות האלה? מכירים. אז זהו שבאתי היום כדי לנער את האבק מעל משפטי המחץ האלה. בעבר היו שמים מסמרי ברזל בתוך תפוח עץ ואחרי זמן מה, היו אוכלים את התפוח. היום קיימים המון תוספי תזונה של ברזל, אך האם בכל מקרה כדאי ליטול ברזל? הסכיתו ושמעו:

לא כל חולשה נובעת מחוסר ברזל. תתפלאו! יש ים של סיבות. רוצים לדעת את הסיבה? תבדקו! בקשו מהרופא את הבדיקות האלה: IRON שזה ברזל, Transferrin שזה חלבון שמעביר ברזל מהדם למוח העצם ליצירת תאי דם חדשים. ו- Ferritin שזה תרכובת של ברזל ושל חלבון, ותפקידו להיות מאגר הברזל בגוף. בשביל מה כל השלוש? כיוון שיכול להיות שהברזל עצמו עדיין תקין, אך המאגרים שלו הולכים ומתרוקנים. רק כך תוכלו לראות את העתיד. תשאלו בשביל מה כל התסבוכת הזאת? לא פשוט יותר לבדוק את ההמוגלובין וזהו? אז זהו שההמוגלובין מושפע גם מויטמין B12 וגם מחומצה פולית. ויתכן גם שאתם מאבדים יותר מידי דם. לכן, מי שרוצה לדעת אודות הברזל שלו, שיבדוק את הברזל שלו ולא יסתפק רק בבדיקת ההמוגלובין.

אמרתם ברזל, אמרתם כבד. זה נכון. הכבד מלא בברזל. ובכלל כדאי לדעת שככל שנתח הבשר אדום יותר, כך הוא עשיר יותר בברזל שנותן לו את צבעו האדום. אך תפקידו של הכבד בגופנו וגם בגוף הפרה והתרנגול הוא לסנן את הרעלים כדי שהם לא יגיעו לזרם הדם. לכן, כשאוכלים כבד מקבלים ברזל ואת כל הרעלים שבעל החיים חסך מעצמו. עכשיו תנו לכבד שלכם לסנן אותם.

תוספי תזונה של ברזל: מן המפורסמות הוא, שתוספים אלה גורמים לצואה שחורה (שככל הנראה מעידה על כך שמה שנכנס גם יצא וכנראה לא ספגתם אותו), אך גרוע מכך התוסף עלול לגרום לעצירות. כלומר, אולי פתרתם בעיה אחת, אך יצרתם בעיה אחרת. לכן עדיף לבחור תוסף תזונה נוזלי. כך, הספיגה תהיה יותר טובה. ערכי בדיקות הדם יצביעו על זה. וגם לא תסבלו מעצירות.

רוצים לבדוק אם תוסף הברזל השפיע? הפסיקו את נטילת הברזל כשבוע לפני בדיקת הדם. אחרת, התוצאה תראה את מצב תוסף הברזל (שהוא ככל הנראה מעולה) ולא את המצב האמיתי בדם.

מי שלא צריך לקחת ברזל שלא ייקח. אל תחשבו שאם זה טבעי, אז זה בסדר. עודף ברזל בדם הוא מחמצן. לכן, אם אתם לוקחים מולטיויטמין תבדקו אם יש בו, או אם אין בו, ברזל.

בסובין חיטה ישנה חומצה פיטית שמפריעה לספיגת הברזל. לכן, הימנעו ממנה לחלוטין. שימו לב שעל אריזות במזון לא מופיעות צמד המילים 'סובין חיטה'.

אוהב לא אוהב: ברזל מפריע בספיגת ויטמין E, אז אם אתם נוטלים גם ויטמין E, תחכו 10 שעות בין זה לבין זה. לעומת זאת, ויטמין C עוזר בספיגת הברזל, אז תיטלו אותם ביחד. או שתאכלו משהו שעשיר בויטמין C.

הברזל נמצא כאמור, בעיקר בבשר בקר. אך כדאי להכיר מקור נוסף לברזל: קוראים לזה 'מולסה' שזה הקליפה של הסוכר. זה מה שמסירים כשרוצים סוכר לבן. "הפסולת" הזאת עשירה בברזל מעולה. ניתן למרוח את זה כמו ריבה על הלחם.

שרה בר אשר, מומחית לרפואה משלימה ולשיטת "אכול נכון לפי סוג הדם שלך". מטפלת באמצעות המייל, הסקייפ או הטלפון. ובעלת קליניקה באלקנה. Barasher@zahav.net.IL

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר