מחקר ישראלי: אשכנזים חולים פחות בפרקינסון

האם לאשכנזים חסינות מפני המחלה בה חלה רנ"צ פינקל זצ"ל? מחקר ישראלי חדש שפורסם בעיתון היוקרתי Archives of Neurology העלה ממצאים מפתיעים שיש בהם תקווה לחולי פרקינסון ממוצא אשכנזי • וגם, מדוע קיימות בדיקות גנטיות המונעות מחלות - לאשכנזים יותר מלספרדים? (בריאות)

ניסים בן-חיים | כיכר השבת |
(צילום אילוסטציה: פלאש 90)

המיתוס: כל ספרדי שלמד בישיבות אשכנזיות "יודע" שלאשכנזים יש יותר מחלות גנטיות. הבדיקות של "דור ישרים" שנאלצים הבחורים האשכנזים לעבור לפני סגירת "ווארט", מעידות כמאה עדים על קיומן של מגוון מחלות גנטיות אצל בני עדות אשכנז.

עכשיו, תשכחו מכל מה שידעתם עד כה. מחקר חדש שהתפרסם ביום שני שעבר בעיתון היוקרתי Archives of Neurology מצא, כי באוכלוסייה אשכנזית ישנם גורמים גנטיים אשר דווקא מונעים מחלות גנטיות, פרקינסון (רטטת), למשל.

המחקר בוצע במכון הגנטי של המרכז הרפואי תל אביב, בראשות פרופ' אבי אור-אורטרגר, על ידי זיו גן-אור בשיתוף עם פרופ' ניר גלעדי מנהל המחלקה הנוירולוגית.

תוצאות המחקר הראו כי בקרב אחד מכל ארבעה אשכנזים ישנו שינוי גנטי המקטין את הסיכון לחלות בפרקינסון פי 1.5, ובקרב אחד מכל כ-70 אשכנזים קיימת קומבינציה של שינויים גנטיים שמקטינה את הסיכון לחלות בפרקינסון עד פי 10.

התועלת של מחקר מסוג זה אינה רק בכדי לספר לנו שאשכנזים חולים פחות, אלא בעיקר בשביל לזהות את הגורמים הגנטיים שמעניקים את ההגנה הגבוהה מפני מחלת הפרקינסון.

לא הכל לבן

לעומת זאת, במחקר נוסף שערכו פרופ' אבי אור-אורטרגר וד"ר ניר גלעדי האמורים נמצא, כי חלק מחולי הפרקינסון היהודים ממוצא אשכנזי נושאים מוטציה גנטית ספציפית אשר תורמת להתפתחות מחלתם.

מחקר זה חיזק מחקר נוסף בעל תוצאות דומות שנערך במרכז הרפואי "בית ישראל" בניו יורק (שתוצאותיו פורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine).

כלומר, למרות שבקרב יוצא אירופה ישנה הגנה בקרב מחלת הפרקינסון, ישנם בודדים מקרב יוצא אשכנז המצויים בשכיחות גבוהה ביותר לחלות במחלה.

אבל, מחלת הפרקינסון היא רק דוגמה. מה לגבי שאר המחלות הגנטיות? האם המיתוס שלאשכנזים יש סיכוי גבוה לחלות במגוון מחלות גנטיות, נכון?

כולם שווים

האמת, אין כמעט מחקרים רציניים שמאפשרים לקבוע האם ישנה שכיחות יתר של מחלות גנטיות בקרב אשכנזים או בקרב ספרדים.

מדוע אם כן יש מגוון בדיקות גנטיות כה רחב המומלצות ליוצאי אירופה?

פרופסור יובל רון, מומחה בגנטיקה רפואית אומר באופן שאינו משתמע לשני פנים: "אין יותר מחלות גנטיות בקרב אשכנזים. הסיבה בשלה ישנם יותר בדיקות גנטיות ליוצא מדינות אירופה היא בשל העובדה הפשוטה שנערכו יותר מחקרים ולכן אותרו יותר מוטציות המאפיינות את האוכלוסייה האשכנזית. דבר זה מאפשר ליצור בדיקות מותאמות למניעת הורשה של המחלות".

במילים אחרות אומר פרופ' רון, ליוצאי אירופה ישנה דווקא חסינות יתר מפני הורשת מחלות גנטיות. לספרדים יש מחלות גנטיות לא פחות, אך אין פשוט מספיק בדיקות.

מדוע נערכו יותר מחקרים בקרב אשכנזים? לשד העדתי הפתרונים. שוב, בניגוד לדעה הרווחת, כולנו שווים - בפני מחלה או בפני ועדת קבלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר