הרוצח המסתורי של המעשנים

אוהבים לעשן? יש לכם תשובתו לכל ההטפות? אומרים לכם שיש סיכוי שתחלו במחלות לב, אתם עונים שזה רק בגלאים מבוגרים. מסבירים לכם שמעשנים חולים יותר בסרטן ראות, אתם שולפים את הסיפור על ההוא שהסרטן שלו מת מזקנה. על הרוצח השקט, זה שגורם לכם להשתעל ולהתנשף במדרגות, בטח לא ספרו לכם...

שושי מילר | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

אתם לא אוהבים את הזקנים שמטפים לכם מוסר בטבורו של השטיבלאך, הם גם לא שומעים טוב אז הם צועקים, אויש כמה הם צועקים. אתם לא אוהבים את מה שאתם שומעים אז יש לכם תירוצים כמו: לא הוכח חד משמעית שסרטן הורג, במבחינה סטטיסטית הסיכוי למות בתאונה גבוה יותר, רק אתמוול שמענו על ההוא שמת כאשר ארגזי סגריות נפלו על ראשו. אז זהו הקץ לתירוצים, כשתשמעו על המחלה השקטה שמלווה את המעשנים, התירוצים כולם יתגמדו להם.

הקשר הגורדי בין סרטן הריאות (ועוד יותר בין אלו שמתו ממנו) לבין עישון הוא ברור ומוכח, התירוצים למיניהם חלקם לא רציניים, וגם אלו שיש בהם מקצת מן האמת, אין בכוחם לבטל את הסכנה שבעישון. אך לא בשביל זה התכנסנו.

המחלה השקטה של המעשנים היא COPD, או בעברית - "מחלת ראות כרונית חסימתית", רופאים טוענים שעד 2020, COPD תהיה גורם המוות השלישי במעלה! אבל גורם המוות הוא העניין השולי שבמחלה זו.

מהי מחלת ריאות כרונית

כ- 20% מן המעשנים חולים במחלת ראות כרונית! כאן נקודת התורפה של מחלה זו, החולים במחלה גם אם אינם בסיכון למות ממנה בסופו של דבר, יסבלו למשך שארית חייהם ממחלה שתשבש כל יכולת לנהל אורח חיים תקין.

COPD היא מחלת ריאות המתאפינת בחסימה קבועה של זרימת אוויר בסימפונות, המחלה באה לידי ביטוי בעיקר בשיעול, בליחה ובקוצר נשימה שהולכים ומחמירים במשך הזמן. המחלה מלווה באירועים תכופים של החרפות - עקב זיהום תקופתי בדרכי הנשימה.

אז גם אם אתם מזלזלים בגורמי המוות האחרים - סרטן ומחלות לב. דברים שהם בתאוריה קל יותר לדחות, את מחלת הריאות הכרונית אתם יכולים לחוש, אם אתם משתעלים באופן כרוני וחשים קוצר נשימה בעת מאמץ, מכייחים, הרופא מגלה אצלכם לעיתים קרובות זיהום בדרכי הנשימה העליונות וחירחורים מלוים את נשימתכם, חשד סביר כי מתחילה לקנן בגופכם COPD.

המחלה הולכת ומחמירה עם הזמן, הפסקת עישון לא מונעת את המחלה לחלוטין אך מאיטה את התקדמותה מאוד. בבדיקה גופנית ניתן לגלות תסמינים של המחלה כמו - אורך הזמן של נשיפת אוויר מהריאות, נשימה קולנית המלווה בחירחור (ציפצוף) ובית חזה מוגדל (חזה דמוי חבית).

כש-COPD מצויה בשלבים מתקדמים יותר, נוטים הסובלים ממנה לנשום בכיווץ שפתיים ולכוונן את גופם לתנוחה בה קל יותר לנשום.

הטיפול ב-COPD

הבעייה של מעשנים רבים שהם מתייחסים לתסמיני המחלה כאל דבר טבעי, כלומר - טבעי שעישון גורם לשיעול ולליחה. ישנם החווים את התסמינים כהתקררות, אלרגיה ואת קוצר הנשימה במעלה המדרגות כאל ירידה בכושר.

הסימנים האמורים מחייבים פנייה לרופא (כמובן בלי היפוכנדריות מוגברת) בפרט אם הסימנים כוללים הופעה של חום פיתאומי עם ליחה מוגברת.

אם ח"ו אובחנתם כחולים ב-COPD הטיפול במחלה נעשה בדרכים הבאות:

טיפול במשאפים הכוללים סטרואידים להפחתת דלקות בדרכי הנשימה, וכן חומרים להרחבת דרכי האוויר.

• חיסונים נגד שפעות ודלקת ריאות על פי המלצת הרופא.

• במקרים קשיים יש צורך בשיקום הריאות.


COPD היא מחלה שהולכת ומחמירה עם הזמן, ומאופיינת בהתקפים. בעת התלקחות המחלה עלולים להיות סיבוכים הכוללים דלקות ולעיתים נדירות אי-ספיקה ראיתית שמחייבית הנשמה.

הנחמה: המחלה אומנם אינה ניתנת לריפוי מלא, אך אבחון מוקדם ושמירה על אורח חיים בריא תוך טיפול רפואי רצוף, מאפשרים לקיים אורח חיים איכותי ותקין, וכמובן למנוע את המשך הדרדרות המחלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר