35 שנים אחרי

בחזרה לאסון הגדול שברית המועצות ניסתה להסתיר

35 שנים אחרי אחד מהאסונות הגריעיניים הגדולים ביותר שהיו אי פעם, חזרנו לפיצוץ בצ'רנוביל שגבה קרובנות כה רבים, עבר ניסיונות הסתרה, אלא שאסון כל כך גדול- קשה להסתיר (היסטוריה)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
האסון בצ'רנוביל (צילום: shutterstock)

שלוות שבת שגרתית למדי בברית-המועצות נעצרת בפיצוץ עז שהרעיד את כל איזור צ'רנוביל שבאוקראינה. שריפה שפרצה בעקבות הפיצוץ, עוררה את סקרנות תושבי האיזור, שרצו לצפות במחזה של שריפה שנראית קצת משונה.

ב-26 באפריל 1986, בדיוק היום לפני 35 שנים, ארע האסון האקולוגי הגדול ביותר במאה האחרונה. האסון קרה לאחר רשלנות והתעקשות לבצע ניסוי בכור הגרעיני, למרות שתנאי הכור עדיין לא היו בשלים לביצוע הניסוי. מטרת הניסוי הייתה לבדוק איך הכור יוכל לפעול מעל דקה ללא חשמל, למקרה ותהיה הפסקת חשמל ויהיה צורך בהפעלת הגנרטור.

הכור בצ'רנוביל (shutterstock)

לפני כיבוי החשמל, פעילות הכור ירדה משמעותית, מה שגרם לירידה בתפוקת הכור, והפכה את הניסוי למסוכן הרבה יותר. אלא שמפעילי הכור החליטו שהניסוי ייצא לפועל- ויהי מה. בשביל להגביר את פעילות הכור נעשו מספר צעדים שהאיצו יותר מדי את הכור, ובכדי להאט את הפעילות בחזרה, לחצו על כפתור בשם "AZ-5", מעיין בלם. אלא שאותו "בלם" נשרף, והכור הגיע לפעילות של פי עשרה, מה שהוביל לפיצוץ אדיר.

חדר הבקרה בצ''רנוביל (shutterstock)

ברית המועצות הקומוניסטית הייתה ידועה בחוסר שביעות רצונה לשתף את אזרחיה במה שקורה במעצמה, ובוודאי את העולם כולו. לכן, דאגה בריה"מ לנתק את כל כלי התקשורת באיזור האסון, וסירבה לתת לאזרחים להתרחק מהאיזור, שהיה מלא בקרינה, ולימים גרם לתושבים לנזקים בלתי הפיכים.

בעיתונים ברחבי העולם לא היה ניתן למצוא שום אזכור לאסון בימים שאחרי הפיצוץ.

עיתון מעריב, יום אחרי האסון ללא שום אזכור לאסון- בגלל הסתרת בריה"מ. רק אחרי ימים נחשף אירוע הפיצוץ (אוסף הספרייה הלאומית)

אלא שאסון בקנה מידה גדול כל כך, קשה להסתיר. העולם התחיל לשמוע על האסון כשבשוודיה נמדדו רמות קרינה גבוהות במיוחד, לאחר שרוחות העבירו קרינה ואפר מהכור.

הדיווח הראשוני על האסון קרה רק שלשה ימים אחרי הפיצוץ, בעיתון קומוניסטי בו נאמר כי "תאונה אירעה בתחנת הכוח צ'רנוביל ואחד הכורים הגרעיניים ניזוק. צעדים ננקטים על מנת למזער את השלכות התאונה. אלו שנפגעו ממנה מקבלים עזרה. וועדה ממשלתית הוקמה".

רק שלשה ימים מתחילים לצוץ דיווחים על גודל האסון- מתוך העיתון "חדשות" (אוסף הספריה הלאומית)
דיווחים ראשוניים- מתוך עיתון 'מעריב' (הספרייה הלאומית)

רק שלשה ימים לאחר האסון, כשהבינה המעצמה הקומוניסטית כי הסוד ה"קטן" שלה מתחיל להתגלות בשבדיה, הועילה בטובה לפנות את הניצולים באוטובוסים מהאיזור.

שבוע לאחר האסון, חוקרים בבריה"מ מבינים כי לבה שנוצרה מהפיצוץ עשויה לגרום לפיצוצי משנה, וכן לחדור אל המים. לכן, החליטו לפתוח במבצע חסר תקדים לחפירת תעלות ניקוז למי הכור.

הכל נשאר כשהיה- לונה פארק בצ'רנוביל (shutterstock)

עובדים וחיילים נשלחו למשימה, כמובן כשאינם מודעים לגודל הסיכון- רמת קרינה של קרוב לפי עשרה מהכמות שמוגדרת כ-"קטלנית לבני אדם". אבל בריה"מ הגיעה למסקנה שעדיף להקריב את אותם פועלים וחיילים- בשביל להציל את שאר המדינה ואת כבודה של המדינה.

עד היום, לא ניתן לקבוע את כמות הנפגעים הגבוהה כתוצאה מהקרינה, הן בשל היות ברית המועצות מדינה קומוניסטית, והן בשל העובדה שרבים ממי שגרו באיזור וצפו בשריפות, והחיילים והפועלים- מצאו את עצמם חולים במחלות מסתוריות. כיום, לא ניתן לשהות במקום זמן רב, ואיזור צ'רנוביל קפא ונשאר אותו הדבר- כמעט כמו שהאוטובוסים נמלטו מהאיזור- לפני 35 שנה.

בית קפה בעיר (shutterstock)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר