המדליף סנואודן: "המשימה הושלמה, אני ניצחתי"

איש הביון האמריקני לשעבר, אדוארד סנואודן, שחשף מידע סודי של הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב, מצהיר בראיון ל'וושינגטון פוסט': "המשימה שלי הושלמה, ניצחתי" (אקטואליה)

שושי מילר | כיכר השבת |
הפגנה למען סנואודן (צילום: EPA)

איש הביון האמריקני לשעבר, אדוארד סנואודן, שחשף מידע סודי של הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב, מצהיר בראיון ל'וושינגטון פוסט': "המשימה שלי הושלמה".

העיתונאי ברטון גלמן מעיתון ה'וושינגטון פוסט', השיג ראיון בלעדי עם מי שאחראי לאחת ההדלפות הגדולות בהיסטוריה, שגרמה ללא מעט תקריות דיפלומטיות בין ארה"ב למדינות בעולם, כמו משבר האמון בין ארה"ב לגרמניה, כאשר התגלה כי האמריקנים מצותתים לטלפון הסלולרי הפרטי של קנצלרית גרמניה, מרקל.

גלמן הוא העיתונאי הראשון שפגש את סנואודן, לאחר שעברו שישה חודשים מאז נמלט מארה"ב וקיבל מקלט מדיני במוסקבה.

"מבחינת הסיפוק האישי שלי, המשימה כבר הושלמה. אני כבר ניצחתי", הוא אמר, "לא ניסיתי לשנות חברה. רציתי לתת לה הזדמנות לקבוע אם היא רוצה לשנות את עצמה. כל מה שרציתי היה שהציבור יכול לקבוע איך הוא רוצה למשול. זוהי אבן יסוד שוויתרנו עליה לפני הרבה זמן".

לאורך הראיון, סנואודן מדגיש כי הוא נשאר נאמן לארצות הברית בלבד, וכי לא חתם על שום הסכם עם סין, רוסיה או כל מדינה אחרת. בדבריו, מנסה סנואודן לרמוז כי לא יגרום למבוכות נוספות לממשל בוושינגטון. לפי סנואודן, הוא פעל ממניעים אידאליסטים, במטרה לחשוף את המציאות בה סוכנות הביון משתלטת על המידע ומנהלת מעקב לא לגיטימי אחרי אזרחים.

סנואודן מאשים את הסוכנויות כי "פעלו מעבר למנדט שלהן" ועליהם לשפר את התנהלותן. את מעשיו הצדיק סנואודן בטענה, לפיה "השבועה שנשבעתי כעובד של חברה קבלנית שסיפקה שירותי טכנולוגיה ל-NSA היא שבועת אמונים ולא שבועה לשמירת סודיות. זוהי שבועה לחוקה שאני שמרתי, ואילו ראש הסוכנות הגנרל קית' אלכסנדר וראש המודיעין הלאומי ג'יימס קלאפר לא שמרו עליה".

סנואודן לא התייחס באופן ספציפי לסערות שנגרמות בעקבות ההדלפות, ביניהן החשיפה אודות יירוט תכתובות דואר אלקטרוני בין ראש ממשלת ישראל ושר הביטחון בשנים 2008-2009 על ידי ארה"ב.

סנואודן טוען כי גם עמיתיו לצוות הופתעו לגלות כמה מסועפת מערכת ההאזנות שמנהלת הסוכנות. סנואודן מעיד כי זה מה שהוביל אותו ליצור קשר עם עיתונאים.

יתכן כי סנואודן יהיה המנצח בפרשה, לאור הפסיקה הפדרלית שהתפרסמה לאחרונה וקובעת כי הציתות אכן מנוגד לחוקה האמריקנית. אולם, למרות הקולות הרבים הקוראים להעניק לסנואודן חנינה, מתנגדים לכך הנשיא אובמה ובכירים נוספים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר