26 שנה לפטירתו

כוכב הזמר החסידי המצליח שנפטר לפתע

לייבל'ה השל, היה אחד מהזמרים המוכרים ביותר במוזיקה החסידי, שיריו היו ללהיטי ענק ביניהם "מה אשיב" שהפך לנכס צאן ברזל המושר עד היום, עד שנפטר לפתע בגיל 37 (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המשפחה)

הזמר יהודה אריה לייב השל ז"ל, היה מגדולי הזמר החסידיים של שנות ה-80, הוא הוציא שלושה אלבומים יחד עם המלחין והמעבד משה לאופר מהם בלטו להיטים רבים חלקם נותרו עימנו עד היום הזה, אם כי אני בטוח שהצעירים שבקוראים לא בהכרח מודעים למקורם של השירים שהיו הרבה לפני עידן היוטיוב והרשתות.

הוא נולד בארגנטינה למשפחה חרדית שהיגרה מהונגריה לאחר השואה. בשנת 72 כשהוא בן 14 עלה עם משפחתו לישראל והתגורר בבני ברק. בצעירותו השתתף בלהקת הילדים "שדה חמד" של אלי טייטלבוים, שם החל את הקריירה המוזיקלית שלו.

כשבגר נבחר על ידי חיים בנט לשמש כסולן באלבום של להקת "רננו חסידים", שכמה משיריו הפכו להיטים, ובהם "הנה אנוכי שולח לכם", "כה אמר ה'" ו"אבינו אב הרחמן" הידוע בו השל היה הסולן. במהלך השנים שימש כסולן באלבומים שונים, ובהם אלבום של חסידות פיטסבורג שכלל לחנים של האדמו"ר מפיטסבורג, ובהם "ישמחו השמים", "והיה מדי חודש בחודשו".

השל שהיגר לארה"ב בתחילת שנות ה-80 עם פרוץ הקריירה המוזיקלית האישית שלו, שם שימש כחזן ובעל תפילה בקהילת 'ישורון' ובריבר דייל. הוא היה מראשוני הזמרים החסידיים שהפיקו אלבומי סולו לצדם של גדולי הזמר החסידי מרדכי בן-דוד ואברהם פריד ונחשב לזמר מוכר מאד באותם ימים.

לייבלה עם ר' שלמה קרליבך (באדיבות המשפחה)

הוא הוציא שלושה אלבומים משלו, בכולם שיתף פעולה עם משה לאופר שגם היה אחראי לחלק גדול מהלחנים כשבאלבום. באלבומו הראשון שיצא בשנת 1980 - "מה אשיב" שיתף השל פעולה עם המלחין הרב אביעזר וולפסון שעומד מאחורי שיר הנושא המצליח של האלבום, שיר שהפך לנכס צאן ברזל שמושר בעולם היהודי בכל העולם בתפילת ההלל. מהאלבום בלטו גם השירים "למען אחי" אף הוא בלחנו של וולפסון שיר שהוקלט במקור על ידי פרחי לונדון ו"אלוקים שיר חדש" שהלחין לאופר.

בשנת 1982 הוציא השל את אלבומו השני "ברכה עד בלי די", שכמעט כולו, מלבד הלהיט "זרעא חיא" של הרב מנחם קליין, מורכב מלחנים של לאופר. מהאלבום בלטו הלהיטים "כיצד מרקדים" המוכר, שעד היום מושר בכל החתונות. "וידע כל פעול" ושיר הנושא "ברכה עד בלי די".

אלבומו השלישי והאחרון של השל יצא בשנת 1987 - "מטל השמים ומשמני הארץ" גם הוא כולו היה מלחניו של משה לאופר כשהפעם הצטרף משה מונה רוזנבלום כמעבד הקולי של האלבום. מהאלבום בלטו הלהיטים "אלוקיי" שבוצע מאוחר יותר גם על ידי דודו פישר ואברהם פריד ו"חיים" בו אירח לראשונה השל את הזמר החסידי דדי גראוכר לקטע סולו. גראוכר היה אחד מחברי המקהלה של מונה לצדו של עקיבא מרגליות ואחיו של השל, יעקב. השיר 'חיים' פורסם כמה שנים קודם לכן בשנת 1980 באלבום הקדם ראשון של אברהם פריד "החתונה הגדולה", אלבום מחרוזות חתונה בהפקתם של סוקי ודינג ובהתארחותו של פריד כזמר אורח.

השל הספיק להופיע פעם אחת במופע "האסק" השני (1989), שם ביצע את הלהיט של אברהם פריד - "אברהם יגל" כסולן מקהלת 101 קולות בניצוחו של מונה רוזנבלום.

בכה' שבט תשנ"ה, בגיל 37 בלבד, נפטר לייבלה השל במפתיע לאחר שלקה בליבו. הוא הותיר אחריו שני ילדים ומורשת מוזיקלית מפוארת ששירים מתוכה ילוו אותנו עוד שנים ארוכות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר