מגזין כיכר

מה קורה כששולי רנד שר שירים של אחרים?

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, האזין לאלבום החדש של שולי רנד ועמיר בניון - "שולי שר בניון" וחזר כדי לספר לכם האם שולי רנד מסתדר עם טקסטים זרים (מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: אילן בשור)

שולי רנד, הוא ללא ספק אחד הכותבים הטובים ביותר במוזיקה היהודית. הטקסטים שלו מושחזים, מעוררי עניין ובעלי משלב לשוני נהדר. אלבומיו הם שכיית חמדה וההגשה שלו היא לא פחות ממושלמת. דווקא לכן האלבום החדש שלו "שולי שר בניון", ששמו מספר עליו, שרנד מבצע שירים שכתב במיוחד עבורו עמיר בניון, מסקרן כל כך, לראות כיצד מצליח רנד לאמץ את המילים ולהפוך אותן ל"שלו".

עמיר בניון הוא אולי למעשה האדם לו חב שולי רנד את הקריירה המוזיקלית שלו. היו אלו ימים בהם העיסוק המרכזי שלו היה כשחקן, הוא לא ממש חשב על להיות זמר או יוצר ואז קיבל טלפון מפתיע מבניון שאמר לו "כתבתי לך אלבום". רנד לא הבין מהיכן "נופל" עליו היוצר הבאר שבעי הייחודי ושאל מהיכן שאב בניון את הרעיון כי הוא אמור לשיר בכלל. בניון השיב לו: "שמעתי אותך מתראיין וזה הספיק לי". לשמחת חובבי המוזיקה היהודית, השיחה המכוננת הזו הייתה חלק משמעותי בהחלטה של רנד להכניס את מימד המוזיקה המקצועי לחייו.

באותם ימים ניסו השניים להוציא את האלבום האמור, אך בעקבות וויכוחים בין ההנהלה של רנד באותם ימים לבין בניון האלבום נגנז למרות שכבר הוקלטו עבורו סקיצות אצל המפיק המוזיקלי שמוליק דניאל שלימים הפיק את אלבום הבכורה המצליח של רנד - נקודה טובה.

עם השינויים הדרסטיים שעבר רנד בשנים האחרונות בחייו הפרטיים והחיבור המבורך למנהליו החדשים, עלה שוב נושא האלבום הגנוז וקרם עור וגידים, כשהפעם הם מבצעים את השירים יחדיו בסוג של דואטים ייחודיים ומלאי הבעה. רנד בקולו הנמוך והעמוק נוגע במקומות הכי עמוקים בגוף (פיזית ונפשית), כשבניון מרחף מעליו בקולו הגבוה והייחודי בעל הסלסולים עם הגוון המזרחי, בקולות שניים מלטפים. הקונטרסט החד בין הקולות של השניים, הוא כל מה שצריך בדואט ווקאלי מעניין וכשיש לזה גם הצדקה טקסטואלית, זה לחלוטין הופך את החוויה למעניינת וטובה יותר.

הטקסטים של בניון נוגעים וייחודיים ומומלץ לכם להאזין לשירים כשהמילים מולכם. לא מדובר באלבום פופ "כיפי" וקליל. בניון הוא אמן שומר תורה ומצוות, אך כזה ששורשיו נטועים במוזיקה הישראלית, לכן אולי האלבום החדש משחק פעמים רבות במגרש של הדו משמעות. שירים בהם ניתן להבין אותם כשירי חיבור וזהות יהודית כשמאזינים להם באוזן כזו מתוך הידיעה מי כתב אותם, מי מבצע אותם ומה עולם הערכים שלו, ומצד שני אוזן חילונית יכולה לשמוע בהם משמעות אחרת.

שירים כאלו מאתגרים מעט את המחשבה, יותר משירי הפופ הממוצעים שאנו מקבלים בשנים האחרונות, שירים שנשמעים כאילו הכניסו כמות מילים דלה למכונת מילים שמציבה אותם כל פעם מחדש, כמעט באקראיות. אני יכול להבין שחלקם מאתגרים אף יותר מהרגיל ברפרטואר הרנדי ("חלל הזמן" הנפלא לדוגמא או "נשבע" את שניהם כתב בניון לצדו של אסף אטדגי), שלא בטוח שאכן תואמים כל קהל חרדי וסביר להניח שלא יזכו לפריים טיים החרדי.

העיבודים המעולים של האלבום הם כאמור של שמוליק דניאל בצירוף זיו קוז׳וקארו, כשחקן חיזוק כמעבד ומנצח לחלק מתזמורי המיתר העשירים של האלבום. באופן כללי, האלבום מאד אקוסטי ומלא בכלי מיתר שמרטיטים את הנפש. רוב רצועות האלבום הן שירים שקטים, מלבד אולי שיר אחד - "יהודי", שיר אהבת ישראל חביב ומחויך, אותו שר רנד ל"חילוני בתל אביב" ו"קום ישראל" המעט אפריקאי במקצבו.

אל תפספסו את "דוד מלכי" המרגש (אולי השיר היחיד שהכרתי כבר מלפני כעשור כאשר סקיצה שלו דלפה בטעות) ואת "כשאנחנו מנגנים" - שיר תפילה נפלא שמילותיו ולחנו מלאי כוונה ועומק.

איני יודע אם האלבום הזה הולך לחדור חזק לרפרטואר ההופעות של רנד, הוא שונה מהחומרים ה"רגילים" שלו, אבל עדיין הוא עמוס בקסם רנדי (ובניוני) מהסוג שגורם לנו לאהוב את הזמר הזה וכל מה שיוצא לו מהפה. חובבי שולי רנד חייבים להאזין לאלבום המשובח וליהנות מההגשה החד פעמית של היוצר הזה שכל טקסט שיוצא מפיו כאילו כתב אותו בעצמו.

השירים האהובים עליכם השבוע

את המקום הראשון והמפתיע כובש הזמר והיוצר הצעיר מארה"ב, מנדי טוורסקי עם הסינגל קליפ החדש שלו - "מיין נישט".

במקום השני, הזמר והיוצר אסף הרוש עם הסינגל החדש שלו - "אפ אנד דאון".

את המקום השלישי חולקים "הקריימר קרו" להקת האחים קריימר בהפקתו של הזמר והיוצר ארי גולדוואג - "עטרת זקנים", לצד הסינגל קליפ החדש של הזמר והיוצר החדש והמסקרן אברהם שלום - "סוף הדורות".

  • להערות, הארות והסברים כיצד "באמת" צריך לכתוב ביקורת מוזיקה: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר