מגזין 'כיכר'

"הגלה נא": האם הוותק המוזיקלי עוזר? // ביקורת אלבום

הרוקר לשעבר, הזמר והיוצר יוני גנוט, הופך עכשיו לרך ומרגש יותר ויותר באלבומו החדש | מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, האזין לאלבום וחזר כדי לספר מה דעתו (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
יוני גנוט (צילום: יח"צ)

היתרון של הגיל, מלבד השערות הלבנות בזקן והרגעים בהם אני נזכר שיש לי ילדה בת 18 ונבהל כל פעם מחדש... היא העובדה שזכיתי לגדול יחד עם המוזיקה היהודית המקורית והחסידית. כך אני מכיר אמנים ויוצרים רבים עוד מימיהם הראשונים כיוצרים. גדלתי כילד קטן על אלבומיו הראשונים של אברהם פריד, האזנתי מתחת לשמיכה בישיבה קטנה ל'אויף שימחעס', האזנתי לאלבומיו הראשונים של אהרן רזאל לבוש השרוואל הלבן המתנופף ושמעתי בווקמן בישיבה את הקסטה הוורודה של עדי רן, עוד טרם יצא האלבום הרשמי - "האחרון שבעם".

>> למגזין המלא <<

אחד מאלו שעקבתי אחריהם עוד בתחילת ימיה של המוזיקה היהודית המקורית שאז עוד כונתה "אלטרנטיבית", היה הזמר והיוצר יוני גנוט. הוא היה סולנה של להקת "בין השמשות", להקת רוק חביבה במיוחד, שגנוט כתב והלחין את רוב שירי שני האלבומים שלה, הראשון הקליל יותר והשני שהיה כבד במיוחד, כשמו "שתיקת האדמה". מאוחר יותר הוא התחתן ויצא לדרך עצמאית כזמר חתונות עם להקת "נושאי הכלים" ועוד יותר מאוחר עם שני אלבומים מקוריים שכעת מצטרף אליהם אלבום חדש ויפיפיה - "הגלה נא".

גנוט אהב מידי פעם להתהדר בתואר ה"רוקיסט", למרות שבדרך כלל הוא יושב בצד הרך של הרוק. האלבום החדש שלו מאושש את ההגדרה הזו כשגנוט מלטף את המאזין בלחנים מלודיים יפיפיים בסגנונות מוזיקליים שונים ונעימים. הפעם פנה גנוט גם יותר אל המקורות כטקסטים להלחנה או השראה, בניגוד לאלבום הקודם שהיה יותר אלבום של שירה ומשוררים.

האלבום החדש נפתח בשיר הנושא המעולה שלו "הגלה נא", שיר בסגנוון פולק אמריקאי, המשלב בין מילים מקוריות של גנוט לבין הפזמון הסוחף מהמקורות. ההפקה המוזיקלית המשובחת באדיבותו של אייל מזיג שעשה עבודה נהדרת שמעבירה את התפילה, התקווה והקלילות בצורה מושלמת.

בשיר השני של האלבום, גנוט עושה משהו שלא עשה בעבר, כשהוא מבצע את השיר המרגש "עוד ישמע קולי", שיר פופי קסום, שכתבו והלחינו הזמרת לירון בן שמעון וחן מצגר אדר, שגם אחראי לעיבוד וההפקה המוזיקלית. גנוט בדרך כלל כותב או מלחין את שיריו מהמקורות בעצמו, אבל השיר באמת יפה ומתאים במיוחד לגנוט.

עוד ישמע קולי

באלבום מבצע גנוט כמה דואטים, בהם הוא מארח את מיטב היוצרים, הדואט המסורתי שמלווה את אלבומיו של גנוט הוא עם הזמר הישראלי אריק סיני שביצע איתו בעבר את "קל אדון" שהפך ללהיט, ובאלבום השני את "נר לרגלי" טייק אוף משובח במיוחד של גנוט על שירו המרגש של ר' חיים בנט, גם הוא הפך ללהיט גדול. הפעם מתארח סיני בצורה מעט יותר מינורית לשיר המרגש "אולי ירחם", לחן חדש של גנוט לפיוט הסליחות העתיק. לצדו של גנוט מבצע את שיר בנו בכורו, לביא, בעל הקול הזך והמתוק שמתארח בשיר נוסף באלבום (מזמור לדוד). על ההפקה המוזיקלית הופקד מאור שושן המצוין.

אולי ירחם

באלבום מתארחים גם יהושע לימוני, ראובן (רועי) אדרי ואילן דמרי לשיר "אין אדם שאין לו נר", מילים המיוחסות לרב קוק והזמר והיוצר הייחודי יגל הרוש, שמתארח כזמר סולו לשיר "מרחבים" ויחד עם להקתו "ניגון ירושלמי" לשיר "מי שענה", אף הוא טקסט מתוך הסליחות. באופן כללי, באלבום החדש מגיעים מעט יותר גוונים אתניים מבאלבומי העבר של גנוט באדיבותם של המעבדים מאור שושן, ינקל'ה סגל וצח דרורי שעיבד את "מי שענה".

אילן דמרי מתארח באלבום בשיר נוסף לצדה של מקהלת הישיבה לצעירים של מרכז הרב - "ישמח ליבי" פיוט מוצאי השבת שכתב הרב קוק. הלחן החדש של גנוט הפך ללהיט של ממש והושמע רבות בכלי התקשורת. העיבוד וההפקה המוזיקלית האוורירית אך הסוחפת, של שמוליק דניאל.

אחד השירים הכי מרגשים באלבום הוא "וטהר ליבנו" בהפקה המוזיקלית המעולה של ערן קליין ובעיבודו של גנוט עצמו. הלחן העממי מרטיט את הלב, במיוחד עם הפתיחה בקולו של רבו של גנוט, הרב יהודה עמיטל ז"ל, שפשוט מתחנן את המילים המרגשות. גנוט הופך את החצי לחן, חצי נוסח והופך אותו לשיר פולק/רגאיי נעים ונוגע עד למעמקי הלב.

וטהר ליבנו

גנוט כפי שמשתקף מהאלבום החדש הוא זמר ויוצר רגיש ומלא ברגש וחום יהודי עמוק. הגישה שלו לשירים מהמקורות והשירים המקוריים שלו לצידם נוגעת ומהנה מאד. האלבום החדש מושקע ומופק ברמה הגבוהה ביותר על ידי טובי המפיקים המוזיקליים בישראל, תמהיל שיוצר לנו את אחד האלבומים המקוריים הטובים יותר ששמענו בתקופה האחרונה. שווה האזנה.

ולפינת השירים האהובים עליכם הגולשים

אנחנו עדיין לצערי בעיצומה של עונת המלפפונים של המוזיקה היהודית וכמות השירים החדשים שיוצאים נמוכה מאד. אלו השירים שהכי האזנתם להם באתר 'כיכר השבת':

- במקום הראשון: רחוק מכולם הראפר המצליח ניסים בלאק, עם הסינגל-קליפ החדש שלו - "רחוק מפה".

- במקום השני: ירון בר עם החידוש המלהיב שלו ל"תשמח" של יוסף קרדונר.

- במקום השלישי: הזמר משה טישלר, שהשיק את אלבומו החדש - "יוניטי" עם הקליפ מתוכו לשיר "אחדות".

  • להערות, הארות ומתכונים לקובה חמוסטה, ממולא בשר, פרווה: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר