כיתה חדשה: פחדים וקליטה מוצלחת

מדי שנה הרבה מאוד ילדים מחליפים בית ספר, ונאלצים להתמודד עם כניסה לכיתה חדשה ומגובשת. כיצד עושים זאת בהצלחה? • דינה פלר עם מדריך חובה להורים (משפחה, הורים)

דינה פלר | כיכר השבת |
שלום כיתה א': פחדים וחששות (צילום: shutterstock)

בתחילת שנת הלימודים כל הילדים מתרגשים ותוהים כיצד להתמודד עם האתגר. הילדים שעומדים להתחיל את שנת הלימודים בבית ספר חדש, חוששים אפילו יותר מבני גילם, ומרגישים כי האתגר שלהם גדול עוד יותר.

לפני הכניסה למקום חדש, הילד זקוק להכנה פיזית ונפשית. הכנה פיזית זו הכרות עם המקום החדש. בשונה מילדים שמתחילים לימודים במקום חדש כקבוצה וזוכים להדרכה מסודרת, ובשונה מהילדים הוותיקים שמכירים כל פינה בבית הספר, הילד החדש צריך עוד ללמוד על מיקום המזכירות, השירותים, אולם הספורט, הספרייה וכו'. ילדים עדינים וביישנים במקרים רבים לא יודעים כיצד לברר את כל הדברים האלה ומאבדים את הביטחון העצמי שלהם בזמן שהם משוטטים במסדרונות בניסיון למצוא עמדת שתיה למשל. מומלץ מאוד לערוך לילד הכרות מקדימה עם בית הספר, ובמידת האפשר גם עם המחנכת ואולי חלק מהילדים. זה יעזור לילד להרגיש בטוח יותר בימים הראשונים.

ההכנה הנפשית זו השיחה המקדימה. חשוב לתת לילד להביע לא רק את הרגשות והחששות שלו, אלא גם לתת לו חיזוקים חיוביים לקראת האתגר הצפוי. דברו עם הילד על הלימודים שלו בבית הספר הקודם, ובעיקר על היחסים שלו עם הילדים האחרים. עברו על הצדדים החלשים שלו והדגישו את הצדדים החזקים.

הילד צריך להיות מודע למה שהפריע לו גם בכיתה הקודמת, לדוגמה בכיינות, נטייה לא למלא הבטחות וכו'. יתכן ובית הספר החדש יהווה הזדמנות נפלאה לתקן את הדברים האלה. מאידך, הילד צריך להרגיש שיש לו מספיק דברים טובים שמשכו אליו חברים בעבר, ובטוח ימשכו אליו חברים גם במקום החדש. עברו על התכונות הטובות והצדדים החזקים של הילד, תיזכרו בתגובות החיוביות שהוא קיבל מהחברים, בהתמודדויות שלו עם המצבים הקשים. זה יעזור לילד להתגבר על הפחדים שלו ולפתוח דף חדש בבית הספר בחיוך כנה ואמתי.

כדאי מאוד גם לעבור עם הילד על הכללים הבסיסיים שיעזרו לו בקליטה במקום החדש.

· הילד לא צריך לצפות לקליטה מידית. גם כיתה צריכה זמן כדי להסתגל לתלמיד החדש.

· כשמגיעים למקום חדש, קודם לומדים את החוקים של המקום הזה ולא מנסים לכפות עליו את מה שהיה מקובל במקום אחר.

· הפיתוי להשוויץ כדי למשוך תשומת לב הוא אכן חזק, אבל כדאי להתגבר אליו, כי התועלת בטווח הקצר לא משתלמת בטווח הארוך. האסטרטגיה הנכונה היא דווקא להיות קצת שקט בימים הראשונים, להסתכל וללמוד ולא למשוך יותר מדי תשומת לב. דברו על זה עם הילד והסבירו לו את היתרונות של הגישה הזאת.

· בימים הראשונים במקום החדש כל האנשים מרגישם קצת בודדים ועצובים, תכינו את הילד לאפשרות הזאת, ועזרו לו להתמודד עם הרגשות הקשים האלה. תעבירו לו את המסר כי ההרגשה הזאת היא טבעית, אך מה שחשוב באמת היא שזו הרגשה חולפת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר