

פרשת אמור פותחת במילים: "אמור אל הכהנים בני אהרן ואמרת אליהם..."רש"י מעלה שאלה ידועה: למה כפל הלשון "אמור... ואמרת"? והתשובה: להזהיר גדולים על הקטנים — ללמד את הבוגרים לקחת אחריות לא רק על מעשיהם, אלא גם על מי שנמצא תחת השפעתם הרגשית והחינוכית.
הרמב"ן מוסיף שהכהנים לא רק שומרים מצוות — הם מובילים רגשית ורוחנית, נדרשים לייצר מודעות עצמית ובחירה מתמדת בתוך עולם שיש בו חוקים אך גם פיתויים ותגובות רגשיות אוטומטיות.
מה זה אומר מבחינה פסיכולוגית?
כמו שהכהן צריך לקחת אחריות על הקטנים — כל אדם בוגר צריך לקחת אחריות על הילד הפנימי שבתוכו. הילד הזה עדיין "מדבר" דרכנו: הפחדים הישנים, תחושת חוסר הערך, הרצון לרַצות כדי לא להיענש, הנטייה להסתתר ולא לבלוט. זו הקריאה של פרשת אמור: הפסק להזדהות עם הילד המפוחד שבתוכך — הפוך לכהן שמוביל את עצמך.
מה הקשר בין הילדות לתקיעות בבגרות?
כשהיינו ילדים, חווינו חוויות שבהן יוזמה, חופש ביטוי או רצון לבלוט הסתיימו בכאב: לעג, נזיפה, דחייה או עונש. המוח למד ליצור מנגנון הגנה: "אל תנסה. אל תבלוט. תישאר בטוח." הבעיה? המנגנון הזה נשאר גם בבגרות — למרות שכבר איננו ילדים.
התגובות האוטומטיות (הימנעות, פרפקציוניזם, פחד יוזמה, דחיינות) לא נוצרו היום. הן תולדה של דפוסי ילדות עמוקים. וזה בדיוק מה שהתורה דורשת בפרשת אמור: להכיר בדפוסים הישנים, לא להדחיק אותם, אלא לקחת אחריות רגשית. לא לתת לפחדים להחליט במקומנו. "אמור אל הכהנים" — אמור לעצמך: הגיע הזמן שתנהיג את עצמך.
הילולת רבי שמעון בר יוחאי — מסר חזק על עמידה מול פחדים
רבי שמעון ברח למערה כי אמר אמת שלא התאימה לתקופתו. 13 שנים במערה. הפחד, השקט, חוויית הנטישה שאולי היתה שם. אבל שם, בתוך הסתר הפנים, התרחשה צמיחה שלא תיאמן. שם הוא גילה את תורת הסוד — את היכולת לראות את הטוב המסתתר בתוך הכאב.
Attachment Theory - תיאוריית ההתקשרות, היא אחת התיאוריות הפסיכולוגיות המשפיעות ביותר על הבנת דפוסים רגשיים. היא מסבירה שחוויות ילדות יוצרות דפוסי התקשרות:
הימנעותית: פחד מקרבה, הימנעות מאינטימיות, רצון להיות בלתי תלוי.
חרדתית: צורך לרצות, לחשוש מנטישה, לוותר על עצמי למען אחרים.
בטוחה: ביטחון בהבעת רגשות ובקבלת תמיכה.
הילד שלמד שיוזמה גוררת עונש — מפתח התקשרות הימנעותית או חרדתית. והדפוסים האלה ממשיכים לנהל אותו גם בבגרות. אבל כמו רבי שמעון, אדם יכול להפוך את ה"מערה" — את המקום שבו פחד — למעבדה של צמיחה.
סיפור מקרה אמיתי: אלי — האיש שלא האמין שמותר לו להצליח
אלי (שם בדוי), בן 34, הגיע אליי לאחר תחושה מתמשכת של "עמידה במקום". הוא רצה לפתוח עסק עצמאי, אבל שוב ושוב דחה את ההחלטה. הוא תיאר: "כל פעם שאני כמעט עושה את הצעד — אני מוצא סיבה למה לא עכשיו."
בניתוח כתב ידו ראיתי שילוב של חוסר ביטחון עם רצון עז לעצמאות — שילוב שמצביע על קונפליקט רגשי עמוק. בתהליך רגשי גילינו את המקור: בילדותו שמע משפט שחזר על עצמו בבית: "מי שמנסה לבלוט — מתרסק." המוח קישר בין הצלחה לבין סכנה רגשית.
מה עשינו? זיהינו את דפוס ההימנעות: זה לא חוסר מוטיבציה. זה פחד לא מודע. בנינו עוגנים שמחזקים חוויות הצלחה בטוחה. עבדנו עם תרגול של תיאוריית ACT: להכיר במחשבות כקיימות — אבל לא להזדהות איתן ויצרנו תרגולים שבועיים של יציאה מבוקרת מאזור הנוחות.
היום, אלי מנהל עסק מצליח, מציג יוזמות חדשות — ומבין שהמחשבות הפחדניות ילוו אותו תמיד, אבל הן כבר לא מנהלות אותו.
איך נוצרת התקיעות בתת-המודע? ואיך מתחילים לשחרר אותה?
התקיעות נוצרת כאשר מנגנוני ההגנה הישנים נתקעים במצב "פועל" גם כשהם כבר לא נחוצים. הם הופכים לקולות פנימיים שמייעצים לנו להימנע מיוזמה, שינוי, חשיפה או ביטוי.
תיאוריית טיפול: Acceptance & Commitment Therapy (ACT): גישה טיפולית זאת לא מנסה לבטל את המחשבות המפחדות. היא מלמדת אנשים לשהות איתן, לקבל את קיומן — ולפעול לפי הערכים שלהם למרות הפחד.
היא מתכתבת בדיוק עם דברי הרמב"ן: הקדושה אינה בניתוק מהעולם ומהתגובות הפנימיות — אלא ביכולת לבחור ערכים מודעים בתוך המציאות המורכבת.
5 צעדים מעשיים לפריצת דרך רגשית • פרשת אמור ול"ג בעומר
1. לזהות את הדפוס החוזר מהילדות - היכן אתה פועל באוטומט בדרך שמקורה בחוויות ילדות ישנות?
2. לזהות את קול הפחד ולתת לו שם, למשל: "אני פוחד להיכשל ולהתבזות כמו אז."
3. ניסוח קול פנימי חדש מבוסס ערכים - "אני בוחר לפעול לפי הערכים שלי — לא לפי הדפוסים הישנים."
4. פעולה שבועית מבוקרת מחוץ לאזור הנוחות - בחר התנהגות אחת שבועית שבה אתה שוברת את הדפוס בהדרגה.
5. תרגול קבלה רגשית - למד להכיר במחשבות המגבילות מבלי להאמין שהן האמת המוחלטת. המחשבה קיימת. הבחירה — שלך.
לסיום — הילדות מדברת, אבל אתה כבר יכול להשיב
"אמור אל הכהנים" אינה רק פנייה היסטורית. זו קריאה לאדם הבוגר שבתוכך: הפסק לתת לפחדי הילדות להחליט במקומך. הפוך להיות הכהן — זה שמוביל את עצמך גם כשיש פחד.
"הפחדים ימשיכו להתקיים. השאלה היא מי מחזיק בהגה — הם או אתה."
0 תגובות