נשיא צרפת פרנסואה הולנד נאם בכנסת: "נמנע איראן גרעינית"

נשיא צרפת פרנסואה הולנד נאם במשכן הכנסת והצהיר כי ארצו תמשיך לעמוד לצדה של ישראל "הידידות בינינו אמיצה, הרבה מעבר למנהיגים שמתחלפים, נמנע איראן גרעינית" (אקטואליה)

ישי כהן | כיכר השבת |
נשיא המדינה, יו"ר הכנסת ונשיא צרפת, הערב (צילום: פלאש 90. וידאו: ערוץ הכנסת)

נשיא צרפת במשכן הכנסת: נשיא צרפת פרנסואה הולנד המבקר בימים אלו בישראל, הגיע הערב (שני) למשכן הכנסת וזכה לכבוד גדול מחברי הכנסת וראשי המדינה, במהלך נאומו החם הבטיח הולנד כי ארצו "תמנע גרעין איראני".

ראשון הדוברים היה יו"ר הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין שאמר: "תקוות השלום משותפת לכולנו, אולם, הדרך הראויה להגשמתו - שנויה במחלוקת. שלום אמת לא יכול להיבנות כל עוד מתנהלת, גם בימים אלו, מערכת של הסתה ב'רשות הפלסטינית".

"שלום אמת לא ייכון כל עוד גופים שונים מנסים להשפיע על תוצאות המשא ומתן תוך סחיטה מדינית ואיומים ב'חרם' על ישראל" אמר אדלשטיין והוסיף: "רק הכרה כנה ועמוקה בזכותה של ישראל להתקיים כמדינה יהודית ודמוקרטית, תוכל לשקם אמון שנסדק ותפתח פתח לשיתוף פעולה עתידי ולתקוות שלום".

באשר לסוגיה האיראנית אמר יו"ר הכנסת: "75 שנים אחרי מאורעות "ליל הבדולח", אנו נאלצים למצוא את עצמנו מתמודדים שוב על זכותנו הבסיסית לחיות כעם ריבוני, חופשי מאיומי השמדה ונאומי שטנה. בעמדתך הבלתי מתפשרת אל מול איראן, אדוני הנשיא, אתה מגלה מנהיגות אמיצה ומוסריות גבוהה".

"אני מאמין שאתה עושה זאת, כיוון שאתה יודע בדיוק כמונו, שאם אירן תתחמש בנשק להשמדה המונית תהיה זו סכנה לא רק לישראל, אלא לאנושות כולה. אתה מבטא עמדה פרו-אנושית, עמדה מוסרית, עמדה שעולה בקנה אחד עם ערכיה של צרפת ועם האינטרסים שלה. ברוח ערכי המהפכה הצרפתית, עמדתך מגינה על חיי-אדם באשר הוא אדם".

אחריו נאם ראש הממשלה בנימין נתניהו שאמר לנשיא צרפת: "ידידי, ברוך בואך לירושלים, ברוך בואך לבירת העם היהודי מזה 3000 שנה. מדינת ישראל כולה מלווה את הגעתך אלינו ברגשי אהדה וידידות כנים. אנו מודים לך על תמיכתך האיתנה במאמצינו לבצר את ביטחון ישראל ולקיים שלום אמת עם שכנינו. אנו מוקירים את עמדתך שנשק גרעיני לאיראן יהווה סכנה אמיתית לא רק לישראל, אלא לעולם כולו".

ראש הממשלה הוסיף ואמר: "תרומתה של צרפת לתרבות האנושית היא אדירה: פילוסופים ואנשי מדע, אינציקלופדיסטים, אנשי תורת המדינה, חוקרי רפואה, סופרים, אמנים והרשימה נמשכת ונמשכת. אך מעטים מכירים את תרומתה הייחודית של צרפת לציונות".

"התמיכה בציונות התחילה בתחילת המאה ה-20 היתה מעוגנת בראיה חדשה של העם היהודי; המהפכה הצרפתית הבליטה את הזכויות והחירויות של כל בני האנוש. רוסו, מגדולי הוגי הדעות של תורת ההשכלה במאה ה-18, אמר: 'לעולם לא אאמין שאני מאזין לטיעון רציני של היהודים, כל עוד אין להם מדינה חופשית שבה יוכלו להתבטא ולהתווכח ללא חשש. רק אז נוכל לדעת מה יש להם לומר', התפיסה הזאת הלכה והתגברה במאה ה-19, לפיה רק קיומה של הזהות היהודית במולדת האמיתית יביא לפתרון העם היהודי. גם נפוליאון, כך אומרים, היה שותף לרצון היהודים לחזור לארצם".

(צילום: דוברות הכנסת)

נתניהו התייחס למצב המדיני בישראל ולמשא ומתן עם הפלסטינים: "רצונם של אויבינו היה לסלק אותנו מהארץ, אך הם לא הצליחו למנוע את הקמתה של מדינת ישראל. משהוקמה המדינה לא חדלו לנסות ולהגיע ליעדם. אבל אנחנו נעזרנו בצרפת וצרפת עמדה לצידנו. מי שיכול להעיד על כך הוא נשיא מדינתנו, שמעון פרס, כשהיה לו חלק מרכזי בטיפוח היחסים בין ישראל לצרפת".

"רוב חברי הכנסת מאוחדים" הוסיף נתניהו, "כדי שהשלום יהיה אמיתי עליו להיות דו סטרי. אי אפשר לבקש מהיהודים להכיר במדינת לאום פלסטיני מבלי לדרוש מהפלסטינים להכיר במדינת הלאום של העם היהודי. לפני מספר שעות נפגשת עם מחמוד עבאס, ואני קורא לו מכאן היום: בוא נשבור את הקיפאון. בוא לכנסת. אני אבוא לרמאללה. עלה על הבמה הזאת והכר באמת ההיסטורית".

ראש הממשלה ציין בדבריו את הקהילה היהודית בצרפת ואת ההתמודדות שלה עם האנטישמיות: "ליהודים קשר של כ-4000 שנה לארץ ישראל, היהודים הם עם בעל זכות במדינת ישראל. שלום אמת הוא שאיפתו של כל אחד במדינת ישראל, כולל מאות אלפי דוברי צרפתית שעלו לארץ ומהווים חלק אינטגרלי בכל תחום במדינה. הקהילה הזאת תרמה תרומה עצומה למדינה".

"לצערנו, הקהילה היהודית בצרפת צריכה להתמודד היום עם התנכלויות אנטישמיות, ואני יודע, ידידי פרנסואה, שאתה פועל בנחישות ובהתמדה נגד התופעה הזאת. אתמול ביקרנו יחד ביד ושם ואני ראיתי את ההתעמקות וההתרגשות מול מצגי הזוועה. אני זוכר גם את ביקורנו המשותף והמרגש בטולוז, אחרי הטבח הנורא בבית הספר היהודי שם. שום ניסיון להפחיד אותנו או לעקור אותנו מכאן לא יצלח. מדינת ישראל חזקה. עם ישראל חי. ברוך תהיה בארצנו".

אחריו נאמה יו"ר האופוזיציה ח"כ שלי יחימוביץ שאמרה: "אני מודה לך על עמדתה של צרפת כנגד העיקרון של אירן גרעינית. אין מחלוקת בין קואליציה לאופוזיציה על כך שאסור שאירן תהיה גרעינית. יכולת גרעינית של משטר פונדמנטליסטי מסכנת את שלום העולם כולו".

"הדרך הדיפלומטית לעולם תהיה עדיפה על מלחמה. בדיפלומטיה אפקטיבית כל האופציות מונחות על השולחן וזו איננה קלישאה. העמדות שלכם בתחום האירני והסורי אלו עמדות מוסריות. אם תהיה פריצת דרך במו"מ עם הפלסטינים אנחנו נשמש כרשת ביטחון לממשלה. היוזמה הסעודית היא פתח להזדמנות היסטורית. דברך בנושא האנטישמיות ראויים לציטוט. אין אלא להצדיע לך על כך".

(צילום: דוברות הכנסת )

בתום נאומה של יחימוביץ הוזמן נשיא צרפת לשאת את נאומו וזכה למחיאות כפיים סוערות מחברי הכנסת והאורחים ביציעי המליאה.

הולנד פתח ואמר: "אני מבקש להצדיע לעם היהודי כולו, שתולדותיו שזורים בהיסטוריה של האנושות כולה. ידידים אומרים את האמת גם כשיש חילוקי דעות. צרפת הייתה תמיד לימינה של ישראל, מיומה הראשון, כדי לתמוך בזכותה לקיום. 65 שנה מאוחר יותר אני בא לומר כאן בישראל בשם צרפת - הידידות בינינו אמיצה, הרבה מעבר למנהיגים שהולכים ומתחלפים, ואפילו הרבה מעבר לעליות והמורדות של החיים הבינלאומיים".

הולנד התייחס לסוגיה האיראנית ואמר כי לצרפת "אין שום דבר נגד איראן. זוהי ארץ שבעצמה תוצר של היסטוריה ארוכת ימים ומפוארת. אין לנו שום דבר נגד העם האיראני, מגיע לו לקבל אנרגיה גרעינית אזרחית, אבל לא נוכל לקבל שיהיה להם נשק גרעיני כי זה יהווה איום עבור ישראל ומדינות נוספות באזור וכולם הבינו זאת היטב, זו גם סכנה לעולם".

"כאשר המשא ומתן היה תקוע ונראה היה ששום דבר לא יזוז, צרפת דאגה שכל הדרישות תילקחנה בחשבון ושכל הערבויות תילקחנה בתכנון. עכשיו איראן צריכה לענות לא במילים פשוטות ולא בהבטחות סרק, אלא במעשים שאפשר למדוד אותם. אני אומר כאן באופן ברור שאנו נשמור על הסנקציות כל עוד לא נהיה סמוכים ובטוחים שיש ויתור חד משמעי של איראן לתוכנית הגרעין הצבאית".

נשיא צרפת התייחס למשא ומתן בין ישראל לראשות הפלסטינית ואמר: "אני לא בא להטיף מוסר או ללמד אתכם לקח אלא לדבר ביושרה ובכבוד לגבי ההחלטות שאתם צריכים לקבל כי אתם היחידים שמקבלים החלטות".

"לא רק בשבילכם אלא בשביל העולם כולו. זה 20 שנה הלכתם דרך ארוכה מאוד. פתרונות שנשמעו לא אפשריים הפכו לדבר של מה בכך. השלום יהיה הניצחון הגדול ביותר שלכם" וזכה למחיאות כפיים מחברי הכנסת מהצד השמאלי של המפה הפוליטית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר