המפלגות הערביות בעד העלאת אחוז החסימה

בקיעים ב-"משמעת האופוזציונית": המפלגות הערביות הודיעו כי יסכימו לבחון בחיוב את העלאת אחוז החסימה, בתנאי שזו תעשה בצורה הדרגתית (חדשות, פוליטי)

חיה כהן | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

לאחר שהאופוזיציה התאחדה בצעד נדיר נגד חוק העלאת אחוז החסימה וכינתה אותו הזוי ודורסני, מתגלים בקיעים ב-"משמעת האופוזציונית": המפלגות הערביות הודיעו היום (א') כי יסכימו לבחון בחיוב את העלאת אחוז החסימה, בתנאי שזו תעשה בצורה הדרגתית.

ההצעה להעלות את אחוז החסימה מ-2% ל-3.25%, במסגרת חוקי המשילות החדשים, זכתה להתנגדות חריפה מצד כל מפלגות האופוזיציה. במפגש משותף, החליטו המפלגות לצאת בקמפיין נגד כוונת הקואליציה להעלות את אחוז החסימה.

יו"ר סיעת העבודה, ח"כ איתן כבל אמר בישיבה המשותפת כי "המהלך שהקואליציה מנסה להוביל איננו מהלך לשינוי השיטה אלא מהלך של דורסנות כלפי קבוצות בחברה הישראלית. אין בו דבר וחצי דבר עם שינוי שיטת הממשל". יו"ר ש"ס אריה דרעי הסכים איתו וכינה את הצעת החוק "הזויה". דרעי קרא למפלגות האופוזיציה להתאחד ואמר כי "כשם שיש משמעת קואליציונית צריך להכריז על משמעת אופוזיציונית ובשם המשמעת כולנו נתנגד להצעות של הקואליציה". ביהדות התורה טענו כי צעד כזה יכול לפגוע גם בחברי הקואליציה עצמם וח"כ יעקב ליצמן ציין כי מפלגות שמנו בעבר 38 מנדטים ירדו ל- 12מנדטים, עד ש-"יש עתיד משתווה ליהדות התורה". יו"ר חד"ש, מוחמד ברכה הזכיר כי "מפלגות קטנות מעולם לא פגעו ביציבות השלטונית ולכן אין מקום לשינוי השיטה".

אולם כעת, מציגים חברי המפלגות הערביות גמישות מפתיעה. במהלך דיון בוועדת החוקה של הכנסת, אמר ח"כ ג'מאל זחאלקה (בל"ד) כי "במסגרת פשרה מושכלת אני מאמין שניתן להגיע להסכמה רחבה. צריך לבחון ברצינות את הצעת המכון הישראלי לדמוקרטיה להעלות את אחוז החסימה באופן מדורג".

נשיא המכון, ד"ר אריק כרמון אמר כי "העלאת אחוז החסימה תחזק את הדמוקרטיה הישראלית ואני מברך את מפלגת 'יש עתיד' שמובילה את המהלך החשוב הזה. לא פחות מכך חשובה ההבנה שצעד זה אינו נעשה מתוך מטרה להחליש את המיעוטים. אני קורא לשר האוצר יאיר לפיד לאמץ את המודל ההדרגתי ולהביא לכך שבמערכת הבחירות לכנסת ה- 21 נגיע לאחוז חסימה של 3.5% וכי נעשה זאת בהסכמה".

לפי המכון הישראלי לדמוקרטיה, יש לבצע העלאה הדרגתית באחוז החסימה, על פני שתי מערכות בחירות. כך, במערכת הבחירות הקרובה יועלה אחוז החסימה ל-2.5%, ובמערכה שאחריה האחוז יועלה בשנית. היתרון בנקיטת צעד זה הוא הפחתה של מספר המפלגות בישראל, בלי שעיקרון הייצוג ייפגע. בעיקר של קבוצות מיעוט. בנוסף, למפלגות תהיה מוטיבציה ליצור בריתות גדולות לפני בחירות, מה שיביא לפחות בזבוז קולות ועמדות שנחשבות קיצוניות, ימותנו.

וכן, יכולות המיקוח של מפלגות קטנות בבריתות מפלגתיות ופנים-מפלגתיות יקטנו משום שיקשה עליהן לאיים בפילוג.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר