חילוקי דעות

נתניהו בתגובה לארה"ב: "לא מקבל את הביקורת"

דובר הבית הלבן מתח אמש ביקורת חריפה על קידום בניה מעבר לקו הירוק ואמר כי "זה מטיל ספק במחויבות של ישראל לפתרון של שלום עם הפלסטינים" • ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה בשיחה עם כתבים ישראלים: "איני מוכן לקבל את הביקורת הזו, כדאי קודם כל להכיר את האינפורמציה" (חדשות, מדיני)

יוני גבאי | כיכר השבת |
אובמה ונתניהו, אמש (צילום: אבי אוחיון / לע"מ)

חילוקי דעות: הממשל האמריקני הביע זעם על תוכנית ישראלית לבניה מעבר לקו הירוק, וראש הממשלה בנימין נתניהו בתגובה לכתבים: "אני לא מקבל את הביקורת".

אמש (רביעי) נועדו ראש הממשלה נתניהו ונשיא ארה"ב ברק אובמה בבית הלבן, כאשר מיד לאחר הפגישה, גורמים בכירים בממשל, הביעו מורת רוח מקידום תוכנית לבניית 2,610 יחידות דיור בשכונת גבעת המטוס בירושלים.

לדבריהם, מהלך אישור התוכנית מטיל בספק את כוונת ישראל להגיע לשלום עם הפלסטינים.

התוכנית, למעשה אושרה כבר בעבר וכעת רק נכללת בהליך בירוקרטי ופורמלי שהכניס את התוכנית לתוקף, כאשר בעיריית ירושלים אומרים כי מחצית מהדירות יוקצו לערבים.

נושא הבנייה מעבר לקו הירוק הועלה גם בפגישתם של אובמה ונתניהו, אך מיד לאחר הפגישה, דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט, אמר כי "ארה"ב מודאגת עמוקות מהדיווחים שממשלת ישראל החלה בתוכנית לבנות באזור רגיש מעבר לקו הירוק. צעד זה מנוגד להצהרות של ישראל על הכוונה לנהל משא ומתן על הסדר קבע עם הפלסטינים ושולח מסר מאוד מדאיג".

"התפתחות זו רק גורמת לתגובות גינוי בעולם, מרחיקה את ישראל גם מבעלות בריתה הקרובות ביותר, מרעילה את האווירה לא רק עם הפלסטינים אלא גם עם הממשלות הערביות שראש הממשלה נתניהו אמר שהוא רוצה לבנות עמן יחסים. זה מטיל ספק במחויבות של ישראל לפתרון של שלום עם הפלסטינים", הוסיף הדובר.

דובר הבית הלבן התייחס גם לרכישת הבתים שביצעו יהודים בשכונת סילוואן במזרח ירושלים ואמר כי "מדובר בכיבוש בתים בשכונה הערבית סילוואן במזרח ירושלים על ידי בודדים הקשורים לארגונים שהאג'נדה שלהם המוגדרת היא לגרום למתיחות בין ישראלים לפלסטינים. הפעולות הפרובוקטיביות האלה רק גורמים להחרפת המתיחות, ברגע זה שבו המתח גבוה ממילא".

"הסדר הקבע של ירושלים לא ייקבע מראש, אלא יכול להיקבע במגעים ישירים בין הצדדים. בזמן רגיש זה אנחנו קוראים לכל הצדדים להכפיל את מאמציהם לחדש אמון, ביטחון ושקט ולחזור לתהליך שלום", הוסיף הדובר.

בתגובה לדברי הביקורת, אמר נתניהו כי תנועת "שלום עכשיו" הפיצה את המידע לפני כניסתו לבית הלבן כדי לפגוע בפגישה עם אובמה.

"איני מוכן לקבל את הביקורת הזו", אמר נתניהו בשיחה עם כתבים, "אני חושב שכדאי קודם כל להכיר את האינפורמציה לפני שמחליטים לקבוע עמדה כזאת, זה מנוגד לערכים בסיסיים שארצות הברית גם מאמינה בהם".

"אני במשימה לאומית, עומד להיכנס לפגישה עם נשיא ארצות הברית, ואז מפרסמים כדי לפגוע בפגישה. זה תהליך סטטוטורי שאין בו חידוש. 700 דירות שמיועדות בכלל לתושבים ערבים", הוסיף ראש הממשלה.

בראיון לרשת NBC אמר נתניהו כי "אני חושב שהם צריכים להכיר קודם את העובדות. את יודעת? קודם כל, אלו לא התנחלויות. אלו שכונות בירושלים. יש לנו שכונות ערביות ושכונות יהודיות".

מ"שלום עכשיו" נמסר בתגובה כי "ראש הממשלה יכול לבוא בטענות רק אל עצמו, הוא האחראי למתן אישור בנייה בנקודות רגישות כמו גבעת המטוס, הוא שהפקיע 4,000 דונם סמוך לבית לחם, הוא שמאפשר למתנחלים בלב סילוואן להיכנס לשישה מבנים חדשים והוא שממשיך מתקפת בנייה חברת תקדים בהתנחלויות".

"בניגוד לדבריו", אומרים ב"שלום עכשיו", "אישור הבנייה בגבעת המטוס הוא משמעותי ומהווה חסם אחרון להוצאת מכרזים והתחלת בנייה, בעבר כאשר רצה ראש הממשלה להימנע ממבוכות. הוא הורה לעיריית ירושלים לעצור כל תוכניות בנייה ללא אישורו". עוד טענו: "את תסכוליו של ראש הממשלה על מדיניותו ההרסנית ליחסי החוץ של ישראל הוא צריך להפנות לעצמו ולשריו ולא לשלום עכשיו ששומרת על הסיכוי האחרון לקידום פתרון שתי המדינות".

בפתח פגישתם בבית הלבן, אמר אובמה כי "עלינו למצוא דרך לשנות את הסטטוס קוו כך שגם ישראלים יהיו בטוחים בבתיהם, אבל גם שלא יהיו טרגדיות של ילדים פלסטינים שייהרגו. ולכן נדון בצורה מקיפה בבנייה מחדש של עזה, אבל גם באיך אפשר להגיע לשלום יציב בין הישראלים לפלסטינים".

נתניהו אמר כי "יש סיכונים אבל גם סיכויים וצריך לעבוד יחד על פתרון שלום של שתי מדינות לשני עמים", והוסיף כי "יש למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני".

אובמה הודה לנתניהו על בואו והוסיף כי "יש צורך בקואליציה נגד דאעש" וציין כי וושינגטון גאה ביוע לכיפת ברזל שהצילה חיי ישראלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר