סערת "חוק השואה"

פולין: "דברי מורבייצקי אינם הכחשת שואה"

ממשלת פולין פרסמה הודעה בה התייחסה לדבריו של ראש ממשלת פולין מתיאוס מורבייצקי שטען כי היו גם "פושעים יהודיים" ואמרה כי לא התכוון להכחיש שואה (חדשות בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מתיאוס מורבייצקי (צילום: מתוך ynet)

נושא חוק השואה הפולני והשלכותיו ממשיך לעורר סערה בישראל ובפולין לאור ההתבטאויות של בכירים פולנים וישראלים בנושא.

"דבריו של ראש ממשלת פולין אינם בגדר הכחשת שואה". כך הודיעה ממשלת פולין היום (ראשון) בהודעה שפרסמה לאחר שראש הממשלה מטאוש מורבייצקי השווה אתמול בין פושעים פולנים ל"פושעים יהודים" בוועידת הביטחון במינכן בתשובה שהשיב לעיתונאי ישראלי שהציג בפניו את סיפור משפחתו שנרצחה בעקבות משת"פ פולני.

"לא הייתה לו כל כוונה להכחיש שואה או להאשים את הקורבנות היהודים באחריות לפשעי הנאצים", נמסר בהודעה שפורסמה. "דבריו כוונו לכך שיש לקיים דיאלוג כן ופתוח על הפשעים שבוצעו נגד יהודים בשואה, ללא ייחוס למוצאם".

עוד נמסר בהודעה כי "הניסיונות לייחס את פשעי הנאצים לקורבנות, בהם יהודים, פולנים, רומנים ועוד, שנאבקו למען הישרדות, מצריכות גינוי חריף".

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לאמירתו של מורבייצקי בנאומו היום בוועידת מינכן לביטחון. "60 מיליון איש נרצחו במלחמת העולם השנייה, כולל שליש מהעם היהודי – שישה מיליון יהודים נרצחו על ידי הנאצים ועוזריהם. לעולם לא נשכח ולעולם לא נאפשר לשכתב את האמת ההיסטורית. לא נשכח, לא נסלח, נילחם על האמת. זאת צוואת הנספים".

כזכור, בכנס אתמול נשאל מורבייצקי על-ידי כתב "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, שאמו היא ניצולת שואה מפולין, לאחר שהעלה את האפשרות כי הוא בעצמו יהיה פושע בפולין אם יטיל אחריות על הפולנים. התשובה של מורבייצקי הייתה מעוררת מחלוקת. "כמובן שלא יהיה פלילי לומר שהיו פושעים פולנים, שהיו פושעים יהודים, שהיו פושעים רוסים, שהיו פושעים אוקראינים – לא רק גרמנים. אי אפשר יהיה להעניש על זה".

ראש ממשלת פולין עורר כעס נוסף לאחר שמשרדו פרסם אמש תמונה שלו שבו הוא נראה עומד לצד האנדרטה של המחתרת הפולנית "בריגדת הצלב הקדוש", ששיתפה פעולה עם הנאצים במלחמת העולם השנייה. מורבייצקי ביקר באנדרטה עוד לפני התבטאותו מעוררת המחלוקת מה שמלמד כי מדובר בגישה רשמית של הממשלה בכל הנוגע למלחמת העולם השנייה.

במשרד ראש הממשלה הפולני צייצו את התמונה וציינו כי הוא הדליק נר זיכרון והניח זר פרחים. המחתרת הפולנית הורכבה מאנשי ימין קיצוני ולחמה גם בגרמניה. עם זאת, מסיבות טקטיות, לקראת סוף המלחמה היא שיתפה פעולה עם הצבא הנאצי כדי להתמודד עם הכוחות הסובייטים ולמנוע מהם השתלטות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר