קורא לעצור את החקיקה

מנדלבליט: "אנחנו חווים מהלך של הפיכה משטרית; אסור לדבר"

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אביחי מנדלבליט, בשלל אמירות כנגד הרפורמה המשפטית אותה מובילה ממשלת ישראל: "כל ההצעות שמוקדמות בימים אלה נועדו לפגוע בעצמאות היסודות המשפטיים" (פוליטי, אקטואלי)

איצלה כץ | כיכר השבת |
מנדבליט בנאומו היום (צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90)

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אביחי מנדלבליט, השתתף הערב (שלישי) בכנס המחקר לביטחון לאומי INSS ותקף בחריפות את הרפורמה המשפטית אותה מובילים שר המשפטים יריב לוין (הליכוד), ויו"ר ועדת החוקה של הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית) וטען כי מטרתה היא החלשת בית המשפט העליון.

"האבות המייסדים של מדינת ישראל האמינו בערכים המגולמים במדינת העצמאות", אמר מנדלבליט, "אנחנו חווים מהלך של הפיכה משטרית, וממש לא רפורמה משפטית כביכול".

מנדלבליט אף התייחס להידברות אפשרית בין האופוזיציה לקואליציה ושלל אותה: "כאן אין הידברות. מדובר בביטול מוחלט של שיטת המשטר הדמוקרטית, של בית המשפט. אי אפשר לדבר על ביטול מוחלט של עצמאות מערכת המשפט".

מנדלבליט הצטרף להצעת לפיד לפיה יש לעצור את החקיקה כתנאי קודם להידברות: "אסור לדבר בשום פנים ואופן לפני שהם עוצרים את החקיקה הזו. תעצרו, זה המינימום הנדרש. אם הם יעבירו אפילו אחת מהן, לא יהיה בכלל על מה לדבר".

היועמ"ש בדימוס הוסיף לתקוף את יוזמי הרפורמה: "יוזמי המהפכה המשטרית אומרים לנו 'מה אתם רוצים? ככה זה גם במדינות דמוקרטיות מערביות אחרות'. מפנים אותנו באדנות, והייתי אומר אפילו בחוצפה, בעיקר לקנדה. מדובר כמובן באמירת כזב. שם הם נעלבים מההשוואה".

כאן סיפק היועמ"ש לשעבר את הכותרת הנפיצה כאשר טען כי בית המשפט יכול ואף חייב לבטל את החקיקה: "זאת לא רק זכותם, אלא זאת תהיה חובתם לעשות כן. אני סומך עליהם, כי שני קווי ההגנה האלה לא ייפרצו, והם יעמדו בחובתם המשפטית ברוח מצוות האבות והמייסדים".

מנדלבליט הוסיף לתקוף את סעיפיה השונים של הרפורמה: "יוזמי ההפיכה המשטרית אמרו שהתובע הכללי יהיה מינוי פוליטי של הממשלה. תביעה כללית פוליטית? לאן נגיע? כל ההצעות שמוקדמות בימים אלה נועדו לפגוע בעצמאות היסודות המשפטיים, ולבטל את תפקידם כשומרי סף של מדינת ישראל. האם זו הדרך? האם זו הרוח של מגילת העצמאות? האם זו הדרך של מנחם בגין? איך נגן על היחיד ללא עליונות המשפט".

בכנס השתתפו גם נשיאת העליון בדימוס דורית בייניש וראש המל"ל בממשלת בנט - איל חולתא, שתקפו אף הם את הרפורמה. "הרפורמה, כפי שנאמר, היא לא רפורמה משפטית בכלל. השאלה אם לתקן אותה או לא איננה על הפרק, והיא גם לא עניין של ימין או שמאל. הממשלה מבקשת להשתלט על כל המוסדות הדמוקרטיים" אמרה בייניש.

"אנחנו נמצאים בסיטואציה שאין כל כך ספק שלרפורמה יש השפעה קשה על הביטחון הלאומי הישראלי. לפני מספר שבועות הגענו לסיטואציה שלא קרתה מעולם בעבר בישראל - מרבית ראשי המל"ל התכנסו, וחתמנו על מכתב שבו התרענו על הסכנות שיש לביטחון הלאומי מהרפורמה. זה הגיע מתוך הבנה שיש כאן סכנה אמיתית לביטחון הלאומי" אמר חולתא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר