מסיבת העיתונאים של נתניהו ופוטין: הבטיחו להדק את הקשרים

פוטין במהלך מסיבת העיתונאים עם נתניהו: "במהלך מו"מ דיברנו גם בסוגיות רגישות מבחינת ישראל ומבחינת רוסיה. מדובר על סילוף ציני של ההיסטוריה במהלך מלחמת העולם השנייה. משימתנו המשותפת היא להתנגד לסילוף העובדות הקשורות למלחמת העולם השנייה, אנו מעריכים את יחסה האובייקטיבי של ישראל לאירועי מלחמת העולם השנייה, למעשה לרוסיה היה תפקיד חשוב בהכרעת הנאציזם, והעם שעבר שואה בוודאי זוכר היטב גם את תלייניו ואת משחרריו"

ניצן ארליך | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

פגישה מיוחדת נערכה אתמול בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

"ולדימיר, אני מקבל אותך ואת פמלייתך בברכה בירושלים", פתח נתניהו ואמר בשפה הרוסית: "גוספודין פרזידנט, דוברי דיין, הרוסית שלי חראשו, אבל עדיין לא אוצ'ן חורשו, אבל נעבוד על זה".

ונתניהו המשיך: "אדוני הנשיא, זהו ביקורך השני בישראל כנשיא. בעקבות ביקורך הראשון לפני שבע שנים היה שדרוג משמעותי ביחסים בין ישראל לבין רוסיה. אתה ציינת את ההרחבה הגדולה בסחר, בכלכלה, בתרבות, במדע, בטכנולוגיה, בתיירות. צריך להבין שבבסיס הקשרים בינינו עומדים לא רק אינטרסים, עומדים למעלה ממיליון אזרחי ישראל דוברי רוסית.

"וזהו גשר עצום, גשר אנושי, שתוך שנים ספורות, אזרחי ישראל דוברי רוסית, העולים מרוסיה וממדינות חבר העמים הפכו לחלק אינטגראלי של החברה בישראל. הם שותפים בצבא, הם שותפים בהיי טק, במדע, ברפואה, באומנות, בתרבות".

כאן, איך לא, נתניהו הזכיר את דוברי הרוסית בממשלה: "אתה מכיר היטב את שר החוץ ליברמן וישנם גם רבים אחרים, השר להסברה והתפוצות יולי אדלשטיין, שר התיירות סטס מסז'ניקוב, שרת הקליטה סופה לנדבר, יו"ר הקואליציה שלנו זאב אלקין, יו"ר הסוכנות היהודית נתן שרנסקי, יועצי הכלכלי הפרופ' יוג'ין קנדל, ורבים אחרים.

"אני רוצה לומר לך שבניגוד לשמועות, יש סביבי גם אלה שאינם דוברי רוסית", התבדח נתניהו, "אבל אין ספק שדוברי הרוסית, ציבור דוברי הרוסית בישראל משמש גשר חי בין ישראל ורוסיה, ועל הגשר הזה עוברים רבים רבים, רק בשנה החולפת הגיעו לישראל חצי מיליון תיירים מרוסיה. זה מספר עצום של תיירים עבור מדינה בגודל של מדינת ישראל. וזו הכפלה של פי 7 בשלוש שנים מאז שהסרנו את משטר הוויזות מרוסיה".

למה הרוסים אוהבים את ישראל?

ראש-הממשלה המשיך: "התיירים מרוסיה באים לארץ כי הם אוהבים את הארץ, הם אוהבים את השמש, הם אוהבים את הים, הם אוהבים את ההיסטוריה, את האתרים המקודשים ואנחנו שומרים עליהם כבבת עינינו. במזרח התיכון ישראל שומרת על חופש הדת. כלומר ישראל היא מדינה שתיירים מרוסיה חשים בה בבית. ועם כל זאת, אין לי ספק שאנחנו עוד לא התחלנו לממש אפילו את אפס קצהו של מה שאנחנו יכולים לממש בעבודה משותפת, ולכן אני בטוח שביקורך הנוכחי בישראל ישדרג את היחסים בינינו שדרוג נוסף בחקלאות, במדע, בהייטק, בחלל, בתחומים רבים אחרים".

ומכאן, עבר ראש-הממשלה לענייני השעה: "אדוני הנשיא, אתה מגיע לישראל בשעה ששינויים אדירים מתחוללים באזורנו. אתמול בחרה מצרים בנשיא חדש, ישראל מעריכה את התהליך הדמוקרטי במצרים, וישראל מכבדת את תוצאותיה. אנחנו מצפים לעבוד יחד עם הממשל החדש על בסיס הסכם השלום בינינו. אני מאמין שהשלום חשוב לישראל, אני מאמין שהשלום חשוב למצרים, אני מאמין שהשלום הוא אינטרס חיוני לשתי המדינות, ואני מאמין שהשלום הוא הנדבך היסודי של יציבות באזורנו.

{{{http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=8hc1_cz1cc0}}}

"הייתה לנו עכשיו הזדמנות לדון במשא ומתן שמתנהל בימים האלה בין הקהילייה הבינלאומית לאיראן, אנחנו מסכימים שנשק גרעיני בידי איראן מהווה סכנה חמורה. הוא קודם כל מהווה סכנה חמורה לישראל, אבל גם לאזור ולעולם כולו. על הקהילייה הבינלאומית להציב בפני איראן שלוש דרישות ברורות: הפסקת העשרת כל האורניום באיראן, הוצאת כל האורניום המועשר מאיראן, ופירוק המתקן הגרעיני התת-קרקעי ליד קום. ולכן אני מאמין שצריך לעשות עכשיו שני דברים - גם להעצים את הסנקציות וגם להעצים את התביעות.

"אדוני הנשיא, כולנו שואפים לשלום, אני מעוניין בהמשך היום לדון איתך על הדרכים שבה רוסיה יכולה לסייע לישראל ולפלסטינים לקדם את השלום, גם בתקופה קשה ומאתגרת זו, אולי במיוחד בתקופה זו.

"יש לנו הבדל קטן שדיברנו עליו לפני שהתחלנו את מסיבת העיתונאים. אדוני הנשיא, כשאתה רוצה לבקר מדינה שכנה אתה בדרך כלל טס ממוסקבה כמה שעות. השכונה שלנו הרבה יותר קטנה. מחר אתה תפגוש את הנשיא עבאס בבית לחם, זה מרחק של 4-5 דקות נסיעה מכאן. רמאללה, מרחק של לכל היותר 10 דקות נסיעה מכאן. ואני רוצה לומר שהמפתח לשלום הוא מורכב, אבל בסוף הוא פשוט ביותר. או שהנשיא עבאס יבוא לכאן או שאני אבוא אליו, ואני מוכן לשתי האפשרויות האלה, אבל פשוט חייבים להתחיל לדבר. ואני מקווה שתעביר את המסר הפשוט הזה מחר בפגישתך בבית לחם.

"ובאשר לשכנתנו בצפון, צריך למצוא בהקדם את הדרך להפסיק את ההרג והסבל הנורא של אזרחי סוריה, ולקדם ככל שניתן בימים סוערים אלה את השלום, את הביטחון ואת היציבות באזורנו".

יחסים, גרסת פוטין

פוטין הודה לנתניהו על דבריו החמים. "שוב פעם אנו רואים שיחסי החברות החמים בין העמים שלנו זה לא מילים בלבד, אלא יסוד אמיתי ואיתן, עליה אנחנו בונים את הדיאלוג המדיני הפורה ואת שיתוף הפעולה בתחומים רבים, ביניהם פתרון בעיות בינלאומיות חשובות", אמר פוטין ועבר מיד לענייני אקטואליה.

"היום אנחנו דנו במגוון ההיבטים ביחסי רוסיה ישראל, תשומת לב מיוחדת ניתנה לשאלות כלכליות. מדובר בעבודה פעילה מאוד, התגברנו על דעיכה בסחר ביננו. מדובר בצמיחה של 10% והסחר הגיע ללמעלה משלושה מיליארד דולר ועלה על הנתון לפני המשבר הכלכלי. אנו שואפים להדק את הקשר, ראשית כל הודות לקידום פרויקטים גדולים בין היתר בתחום האנרגיה. יש לנו אפשרויות טובות לשיתוף פעולה בתחום הגז עם חברת הגז של רוסיה "גזפרום", אנרגיה חשמלית ועוד.

"יש לנו פרספקטיבות טובות גם ביוזמות חדשניות בתחום החקלאות, לשתי מדינות יש פוטנציאל רב. אנו מפתחים בפרויקטים שקשורים לגידול בעלי חיים שאנחנו מקימים בימים אלה באזורים שונים ברוסיה, בגידול מזון לבעלי חיים ועוד. ישנה התקדמות בתחום ההיטק, תחום הננו-טכנולוגיה, למשל שיתוף פעולה עם חברת "רוסננו" כעת משתפת פעולה עם חברות ישראליות וכרגע בוחרת פרויקטים לביצוע. אחת החברות הישראליות פתחה לראשונה ברוסיה חברה בעיר ולדימיר.

"אנו מדברים על הרחבת שיתוף הפעולה בתחום החלל בעזרת המתקנים הרוסים, אנו משגרים ציוד ישראלי לחלל. מומחים רוסים מפתחים ציוד קשר לחלל עבור שותפנו הישראלים. ישנו עתיד גדול לשיתוף הפעולה בתחומי הרפואה והרוקחות, לא רק לציוד רפואי ולתרופות, אלא גם לפרויקט בתחום הפקת ייצור תרופות. מדובר בפיתוח פעיל בתחום הרוח והתרבות. מזה חמש שנים בתל אביב פועל מרכז לתרבות רוסית. הייתי רוצה שוב להודות לחבריי הישראלים על סיוע בנוגע להחזרת הזכויות לפדרציה הרוסית בחצר סרגיי. אנו משתפים פעולה בתחום העסקי ומה שתורם לכך זה למעשה הביטול האשרות.

"במהלך מו"מ דיברנו גם בסוגיות רגישות מבחינת ישראל ומבחינת רוסיה. מדובר על סילוף ציני של ההיסטוריה במהלך מלחמת העולם השנייה. משימתנו המשותפת היא להתנגד לסילוף העובדות הקשורות למלחמת העולם השנייה, אנו מעריכים את יחסה האובייקטיבי של ישראל לאירועי מלחמת העולם השנייה, למעשה לרוסיה היה תפקיד חשוב בהכרעת הנאציזם, והעם שעבר שואה בוודאי זוכר היטב גם את תלייניו ואת משחרריו".

על העובדה שבישראל חיים מיליון דוברי רוסית, אמר פוטין: "בישראל מתגוררים למעלה ממיליון יוצאי ברית המועצות לשעבר והיינו רוצים שהם יחיו בתנאי שלום וביטחון", אמר.

"הייתי רוצה להזכיר שרוסיה מתחילת האביב הערבי שכנעה את שותפיה שהדמוקרטיזציה חייבת להיות בצורה עצמאית בלי השפעות מבחוץ, על רקע האירועים במזרח התיכון יש חשיבות לפתור סכסוכים עתיקים, ראשית כל את הסכסוך היהודי ישראלי. אנו קוראים לכל הצדדים לחדש את המשא ומתן זו היא הדרך היחידה לפתרון הבעיה. בוודאי דיברנו בפירוט על סוגיית סוריה ותוכנית הגרעין האיראנית.

"הייתי שוב רוצה להדגיש שמשא ומתן היה מפורט ויעיל מאוד. אני משוכנע ששיתוף הפעולה בין רוסיה לישראל יתפתח גם בהמשך. זה אינטרס משותף שלנו – הבטחת יציבות בעולם ובאיזור".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר