פסיכולוגיה בפרשה

בראשית - להתחיל שוב גם אחרי נפילה: על בניית זהות וביטחון עצמי מהיסוד

פרשת בראשית אינה רק סיפור הבריאה - היא סיפור הנפש האנושית | רש"י מלמד שגם תוהו הוא חלק מהדרך, הרמב"ן חושף שהבריאה היא תהליך מתמשך של בחירה, ולהבדיל, הפסיכולוגיה המודרנית מסבירה איך אמונות מגבילות בונות או מרסקות את הזהות שלנו | יוסי עבדו, גרפולוג ומטפל רגשי ב-NLP, עם ניתוח עומק על האפשרות לברוא חיים חדשים - גם אחרי נפילות (פסיכולוגיה)

כבר בהתחלה טמונה ההצלחה העתידית (צילום: Shutterstock)

יש רגעים בחיים שבהם אתה מרגיש שהכול מבולבל. שאין סדר. שאין כיוון. אתה קם בבוקר ושואל את עצמך: "מה אני עושה עם החיים שלי?" אתה מסתכל על המציאות שלך ורואה רק חושך. אולי זה אחרי פיטורין, אחרי קרע בזוגיות, אחרי כישלון עסקי או רגשי או אחרי תקופה ממושכת בה אתה רואה שלא יצא לך ללמוד כמעט דבר. אולי זה סתם תחושה שאתה תקוע - ושום דבר לא זז.

זה יכול להגיע אחרי כישלון, אחרי תקופה של תקיעות, אחרי חלום שהתפרק, ובעיקר - אחרי שאיבדת אמון בעצמך. מדהים לגלות שהתורה בחרה להתחיל דווקא שם:

"בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ. והארץ הייתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום..." (בראשית א', א-ב)

העולם לא נברא מוכן. הוא התחיל מתוך כאוס מוחלט. מחושך. מבלבול. ואז - "ויאמר אלוקים יהי אור. ויהי אור."

זה לא רק סיפור על העולם. זה סיפור על כל אחד מאיתנו.

התורה מלמדת: הבלאגן שלך הוא לא סוף – הוא התחלה

רש"י מסביר: תוהו - תמה ושממון; בוהו - ריקנות. הבריאה מתחילה מריק. הרמב"ן מוסיף שהבריאה היא לא רק אירוע היסטורי שקרה פעם אחת - אלא תהליך מתמשך. בכל רגע יש בחירה ליצור מחדש. גם אם יש חושך - יש אפשרות ליצירה.

כלומר - התוהו הוא לא כישלון. הוא שלב בדרך לבריאה.

התורה יכולה הייתה להתחיל מהלכות קדושות, ממתן תורה, או ממשמעות רוחנית אחרת. אבל היא מתחילה מבלגן. למה? כדי ללמד אותך אמת אחת גדולה: אין צמיחה בלי כאוס התחלתי. כל התחלה נראית רע - עד שהיא בונה עולם.

רש"י אומר שהבריאה התחילה מתוהו - זה בדיוק מה שבפסיכולוגיה קוראים לו "Cognitive Restructuring" – שינוי תפיסתי: להפסיק לראות בבלבול איום, ולהתחיל לראות בו נקודת פתיחה. לא "יש לי בעיה" - אלא "אני בתהליך של בריאה". להכיר בכאוס כנקודת פתיחה, לא כמשפט סופי על מי שאתה.

הרבה אנשים לא מתחילים דברים חדשים (זוגיות, יזמות, שינוי אישי) בגלל שהם מפחדים לא להיות מושלמים מההתחלה. הם חושבים: "אם אני לא יודע איך לעשות את זה עד הסוף - אני לא מתחיל בכלל".

אבל התורה מלמדת אחרת: גם העולם התחיל מבלגן - והפך לפאר יצירה. התוהו שלך הוא לא הסוף - זו ההתחלה.

"ויהי אור" – הרגע שבו אתה מפסיק לפחד מעצמך

אפשר לומר כי הפסוק המרכזי של הפרשה הוא: "ויאמר אלוקים יהי אור, ויהי אור".

"האור" הראשון שברא ה' לא היה אור השמש - כי השמש נבראה רק ביום הרביעי. הרמב"ן מסביר שהאור הראשון הוא אור של מודעות. אור רוחני, אור של הבנה. רגע של בהירות. רגע שבו הנפש רואה משהו חדש - ומחליטה לזוז.

אור בעברית הוא לא רק תאורה פיזית. אור זה בהירות. זה הרגע שבו אתה מפסיק להילחם עם עצמך ומתחיל לראות מי אתה באמת. זה הרגע שבו אתה מבין: "אני לא צריך להיות מושלם. אני צריך להתחיל."

המונח הפסיכולוגי שמטיב לתאר את זה הוא "Self-Awareness" - מודעות עצמית. זה הכוח לראות את עצמך בבהירות, בלי שיפוט, בלי ביקורת הרסנית. פשוט לראות: "הנה אני. הנה המצב. ומכאן אפשר לבנות."

בגמרא נאמר: "אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם – אל יתייאש מן הרחמים." (ברכות י ע"א) וזה בדיוק המסר מפרשת בראשית: גם מהחושך הכי עמוק – אפשר להתחיל. תמיד יש אור.

"ויאמר אלוהים יהי אור - ויהי אור" - רק אור קטן. רק התחלה. רק כיוון. ואז הכול נבנה שלב אחר שלב.

זה שיעור לחיים: אל תחכה לשלמות כדי לזוז - זוז כדי להגיע לשלמות.

תיאוריה פסיכולוגית: אמונות ליבה - השורש שמחזיק אותך תקוע

ב־CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) מדברים על "אמונות ליבה" (Core Beliefs) - משפטים פנימיים שמנהלים את חייך בלי שתשים לב, לרוב מתחת לרמת המודעות:

- "אני לא מספיק טוב"

- "אני לא בנוי להצליח"

- "אם אני לא מושלם – עדיף שלא אתחיל"

- "בסוף אגלה שאני כישלון"

- "אנשים לא באמת אוהבים אותי"

אמונות אלו נוצרות לרוב בילדות - דרך ביקורת חוזרת, השוואות, חוויות דחייה או פחד מכישלון. הן הופכות ל"אמת" שלנו - גם אם הן לא אמיתיות בכלל.

אלה בדיוק הקולות שמופיעים אצל קין בפרשה. כשקרבנו לא התקבל - הוא נכנס למשבר זהות: "וייחר לקין מאוד ויפלו פניו" הוא לא ראה דחייה נקודתית - אלא הוכחה שהוא לא שווה.

קין הוא דוגמה קלאסית למה שקורה כשזהות נבנית על תוצאה ולא על תהליך. כשקרבנו לא התקבל - הוא קרס. כי הערך שלו היה תלוי בהצלחה חיצונית, לא בבחירה פנימית. הוא לא שאל את עצמו: "מה אני יכול לשפר?" - הוא שאל: "למה אני לא טוב מספיק?"

לכן ה' אומר לו משפט שהוא יסוד בחיים עבור כולנו: "למה חרה לך ולמה נפלו פניך? הלא אם תיטיב - שאת".

במילים פשוטות: הערך שלך לא נובע מהתוצאה - אלא מהבחירה לתקן ולהמשיך.

לא הצלחת הפעם? תיטיב – תשתפר – תתחיל שוב.

זה לב הפרשה: האדם נברא עם חופש בחירה – גם מול עצמו. גם מול האמונות שלו.

Self-Efficacy – האמונה שאני מסוגל

הפסיכולוג פרופ' אלברט בנדורה גילה שהגורם המרכזי להצלחות הוא מסוגלות עצמית (Self-Efficacy) – היכולת להאמין שאני יכול להתמודד. לא בגלל שאני מושלם, אלא בגלל שאני מוכן ללמוד, לנסות, להיכשל – ולהמשיך.

זה בדיוק מה שפרשת בראשית מלמדת: האדם לא נברא כדי להישבר – אלא כדי לברוא.

סיפור מקרה אמיתי: דניאל – הפחד מההתחלה הראשונה

דניאל (שם בדוי), בן 33, הגיע אליי אחרי שנים של ניסיונות שלא הגיעו לשום מקום. כל פעם היה לו רעיון טוב – פרויקט, עבודה, תחביב שיכול היה להפוך למשהו – והוא היה נוטש באמצע. הוא אמר לי: "אולי אני לא מסוגל. אולי אני לא מאלה שמצליחים. אולי אני פשוט תקוע."

במפגש טיפולי עמוק התגלתה אמונת שורש: "אם אני לא מושלם – עדיף שלא אתחיל".

בפגישות זיהינו שורש עמוק: כילד, דניאל שמע שוב ושוב מההורים שלו – "אם אתה לא עושה מושלם – אל תעשה בכלל." כל ציון שלא היה 100, כל תחביב שלא הפך לפרויקט מנצח – נתפס כ"כישלון".

זה הפך לאמונה שחוסמת צמיחה: "אני לא מתחיל - כי אני לא יכול להיות מושלם."

שילבנו כתיבה זהותית עם NLP לשכתוב אמונות, יחד עם עקרון קוגניטיבי של התקדמות הדרגתית (Incremental Progress) – תרגול הצלחות קטנות שמוחקות פחד גדול. דניאל למד לבנות הצלחות קטנות במקום לצפות לשלמות מידית.

לאט לאט דניאל החליף משפט פנימי הורס בפתגם תקין יותר: "אני לא צריך להיות מושלם – אני צריך להיות בתהליך".

אחרי חודש, בפגישה אחת, הוא אמר משפט שזעזע אותו: "לראשונה בחיים אני בונה – במקום להוכיח שאני לא כישלון".

הוא סיפר שהתחיל לעבוד על פרויקט קטן, לא סיים אותו מושלם, אבל המשיך. בפעם הראשונה הוא לא עזב. הוא אמר לי: "כשפסקתי לשאול את עצמי אם אני טוב מספיק - התחלתי לשאול מה אני רוצה לבנות. זה שינה לי הכול".

היום דניאל מנהל עסק קטן משלו. לא מושלם. לא ענק. אבל - שלו. והוא לא מפחד יותר להתחיל.

5 צעדים מעשיים לבריאת חיים חדשים – בהשראת בראשית

1. תוהו זה שלב, לא תקלה - קבל את נקודת הפתיחה

בפעם הבאה שתתחיל משהו חדש – אל תחפש שלמות. חפש התחלה. במקום: "אני צריך לרדת 10 קילו עכשיו" נסה: "אני מתחיל ללכת 10 דקות ביום. זה התוהו שלי - וממנו אבנה".

כתוב על פתק ותלה אותו: "מותר לי להתחיל גם אם אני לא יודע הכול"

זה משפט שמשחרר.

2. אור קטן כל יום – תאיר נקודה אחת

כמו שנאמר: "ויהי אור" - בחר דבר אחד שאתה רוצה להאיר היום. לא הכול. דבר אחד.

דוגמה:

- תקשורת עם בן הזוג: משפט אחד של הערכה.

- עבודה: משימה אחת הכי חשובה – תסיים אותה.

- בריאות: ארוחה אחת בריאה ביום.

פעולה יומית של 5 דקות שמוסיפה אור. *עקביות קטנה יוצרת תנועה גדולה.* קודם כל אור קטן – לפני סדר מושלם.

3. לא מה אני עושה – מי אני נהיה (בניית זהות)

שאל את עצמך מדי יום: "איזה אדם אני בוחר להיות היום?" - לא רק "מה אני צריך להספיק?"

דוגמה: במקום: "אני צריך להצליח במצגת" נסה: "אני רוצה להיות אדם שנותן את המיטב שלו – גם אם לא מושלם".

זה בונה זהות. זה משנה חיים - כי זה משנה את האמונה הפנימית.

4. במקום ביקורת – סקרנות (הפוך נפילה למידע)

שאל את עצמך: "מה עצר אותי כאן?" במקום "למה שוב נכשלתי?"

בכל טעות כתוב: מה עבד? מה לא עבד? מה אעשה אחרת בפעם הבאה?

זה כלי טיפולי להפסקת ביקורת עצמית. במקום "אני כישלון" – אתה שואל "מה אני לומד?"

דוגמה: "היום התעצבנתי על הילדים. מה עבד? הבנתי שאני עייף. מה לא עבד? לא לקחתי הפסקה. מה אעשה אחרת? אשים תזכורת להפסקה של 5 דקות".

5. אמון עצמי נבנה בתרגול – הרגלים זעירים

מוטיבציה באה והולכת. אמון בונים בהרגלים קטנים.

בחר 5 דקות ביום לתרגול הרגל אחד: תורה, כתיבה, סדר, זוגיות, בריאות, תפילה.

דוגמה:

- תורה: 5 פסוקים עם פירוש רש"י.

- זוגיות: מחמאה אחת כנה לבן הזוג.

- בריאות: מתיחות ותרגילים של 5 דקות.

- סדר: לנקות פינה אחת בבית.

הקביעות היא הבריאה שלך. לא הגודל – הרציפות.

לסיום – בראשית היא לא פרשה. היא הזמנה לחיים

חז"ל אמרו במסכת סנהדרין: "לפיכך נברא אדם יחידי… שכל אחד חייב לומר בשבילי נברא העולם." לא כי אתה מרכז העולם – אלא כי רק אתה אחראי לבריאה שלך.

הגמרא במסכת ברכות אומרת: "לעולם יראה אדם עצמו כאילו כל העולם כולו תלוי רק בו"

זו הפרשה כולה. כל שנה מתחילה מחדש – כי גם בני אדם צריכים רשות להתחיל מחדש. לא משנה מה היה אתמול. לא משנה כמה פעמים נפלת. אתה תמיד יכול להתחיל שוב.

פרשת בראשית היא לא סיפור על העולם – היא סיפור עליך. גם אם החיים שלך התחילו בתוהו ובוהו – מותר לך לברוא אור. הכישלון האמיתי הוא לא ליפול – אלא להישאר עם הזהות של הנפילה. בראשית זו לבחור להיות בורא של החיים שלך. גם כשיש חושך. גם כשיש תוהו. תמיד אפשר להתחיל".

השבוע - תבחר דבר אחד. השבוע, בחר דבר אחד שהפסקת לעשות כי "לא הצלחת בו".

תתחיל אותו מחדש – לא בשביל להצליח. בשביל לברוא.

כי זה מה שפרשת בראשית מלמדת: לא צריך להיות מושלם בשביל להתחיל, צריך להתחיל – בשביל להיות מושלם.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (69%)

לא (31%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

אולי גם יעניין אותך:

עוד בפסיכולוגיה: