משרד התחבורה התחיל לתכנן את ה"מטרו"

חצי מיליארד שקל הועברו לתחילת תכנונו של הפרויקט, מהגדולים בתולדות מדינת ישראל - ה"מטרו" שעלותו מוערכת ביותר מ-100 מיליארד שקל. לוח הזמנים? בעייתי (תחבורה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הדמיית הרכבת הקלה בתל אביב, הקו הסגול (צילום: הדמיה נת"ע)

במשרד התחבורה הודיעו אתמול (ראשון), כי יעבירו בימים הקרובים לחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) יותר מחצי מיליארד שקלים לצורך תכנון של שלושה קווי מטרו חדשים במטרופולין תל אביב. קווי הרכבת הקלה בגוש דן צפויים להתחיל לפעול בשנת 2021 ושנה אחר כך תחל בניית שלושת קווי המטרו, במטרה לקצר בצורה משמעותית את זמני הנסיעה למרכזי התעסוקה בתל אביב מהמעגל הרחוק יותר.

אם חשבתם שמדובר במשהו שהולך לקרות תוך זמן קצר, תשכחו מזה. מדובר בתכנית ענקית שנאמדת ב-150-100 מיליארד שקלים ורק חצי מיליארד יגיעו בקרוב לצורך התכנון. בפועל, פרויקט המטרו האדיר טרם תוקצב על-ידי משרד האוצר, ולכן כלל לא ברור מתי ייצא לפועל. התכנון לפיכך הוא תיאורטי בלבד בשלב זה.

בנוסף, לדברי המומחים, במשרד התחבורה לא חישבו נכון את אורך העבודה והעריכו אותה בשש שנים בלבד כשלדברי גורמים בתחום יש צורך בלפחות עשור לפרויקט בסדר גודל כזה.

על פי התוכנית של משרד התחבורה, הוגדרו מראש שלושה "מסדרונות ביקוש" שיאפשרו הגעה מהירה להמונים, בין היתר מאזור כפר סבא ורעננה בצפון, ראש העין במזרח ורחובות מדרום שיוכלו להגיע במהירות לקווי הרכבת הקלה לתוך תל אביב בדומה לערים מתקדמות אחרות בעולם.

בעוד שהרכבת הקלה צפויה לנסוע סמוך לכלי רכב במרכזי הערים, קווי המטרו יסעו בנתיב בלעדי משלהם. כך שרכבות המטרו יוכלו לנוע מהר יותר ובמרחקים גדולים יותר. בנוסף, קווי המטרו יסללו בעיקר במנהרות וחלקן אף ינועו על גשרים שבנייתם אורכת לא מעט זמן.

העובדה שקווי המטרו עצמאיים יותר מאפשר גם להעלות את קיבולות המשתמשים בצורה משמעותית, בין היתר גם במספר הקרונות שיחוברו במקביל. לשם השוואה, ברכבת הקלה ניתן לחבר שני קרונות בלבד.

מדובר בפרויקט התחבורה מהגדולים ואולי הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל. רשת קווי המטרו העתידית כוללת מסילות תת-קרקעיות באורך של 130 קילומטרים וכ-100 תחנות רכבת, האמורות לקלוט מיליון וחצי נוסעים ביום ו-450 מיליון נוסעים בשנה. תוואי הרכבת יעבור בין 22 רשויות מקומיות במרכז הארץ. תדירות הרכבות תעמוד על 4-3 דקות.

על פי התוכנית, קו המטרו הראשון, שיהיה באורך של כ-73 קילומטרים, ינוע בציר צפון-דרום, וישרת את רעננה, הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, הוד השרון, תל אביב, בת ים, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם תע"ש השרון, צומת גלילות, חולון וצריפין.

קו המטרו השני יהיה באורך של 25 קילומטרים וינוע בציר מזרח-מערב. הקו ישרת את ראש העין, פתח תקווה, רמת גן, גבעתיים ותל אביב, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם אזור סירקין.

קו המטרו השלישי, שיהיה באורך של 32 קילומטרים, יהיה קו חצי-טבעתי שיחבר בין כל הקווים. הקו ישרת את בת ים, חולון, אזור, אור יהודה, גבעת שמואל, פתח תקוה, תל אביב, רמת השרון והרצליה, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם גליל ים ומערב רמת השרון, תל השומר ואור יהודה.

שר התחבורה ישראל כץ אמר אתמול, כי רשת קווי המטרו בשילוב רשת קווי הרכבת הקלה בתל אביב הם הפרויקטים הגדולים ביותר שמשרד התחבורה מבצע מאז קום המדינה. "אחרי 100 שנים של חזון ו-60 שנה של הבטחות שלא מומשו, אנו מוציאים לדרך שני מגה-פרויקטים שישנו מן היסוד את המציאות התחבורתית במטרופולין תל אביב. המציאות שתהיה כאן ובגוש דן כולו בעוד שנים ספורות תהיה ותיראה אחרת, ותשתווה למקובל במדינות המתקדמות באירופה"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר