צה"ל מחדש את מלאי הרכבים הפרטיים

למרות צעדי החיסכון בשנים האחרונות, במכרז הרכבים הפרטיים החדש של צה"ל יישאר הקריטריון הקיים, לפיו כל רב סרן או רב נגד זכאי לרכב צמוד, ללא קשר לתפקיד, צורך או מקום מגורים (צבא וביטחון)

ב. ניסני | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

מכרז חדש שצפוי להיסגר היום (שני) עם חברות ליסיניג יחדש את מלאי "הרכבים הלבנים" (פרטיים, שאינם מבצעיים) בצה"ל. כחלק מצעדי חיסכון בשנים האחרונות, הצבא יחכיר את הרכבים וימנע מרכישתם. זה קרוב לעשור שצה"ל עושה שימוש במקורות חיצוניים עבור רכבי הצבא, ואינו רוכש ומתחזק את רכבי הצי הפרטי.

בתחילה יכנסו לצה"ל 3,500 רכבים פרטיים חדשים, שיחליפו את רכבי הליסינג שרובם קיימים למעלה משבע שנים בצה"ל, כך לדברי גורם בכיר באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) ששוחח עם ynet.

הגורם הוסיף כי בשנת 2012 נדחה המכרז, בעקבות אי בהירות תקציבית. כעת, הרכבים יהיו בעלי מפרט חסכוני יותר (כמו נפח מנוע קטן יותר, וממילא צריכת דלק קטנה יותר) מה שיוזיל את עלות ההחכרה בעשרות אחוזים.

"מדובר בשלב הראשון ברכבים לזכאים בדרגות רב-סרן, סגן-אלוף ורב-נגד, שיקבלו רכב משפחתי קומפקטי מבעבר (דוגמת יונדאי אקסנט), בנפח קטן מ-1,600-1,400 סמ"ק" אמר הקצין מאט"ל, אך סירב לנקוב בפרטים מדויקים הנוגעים ברכיבי הרכבים החדשים ודגמיהם.

הקצין הסתפק באמירה כוללת ובלתי מחייבת לגבי היקף ההתקשרות, לפיה "כבר נחסך כסף בגלל צמצומי אנשי הקבע בצה"ל, שהובילו להפחתת הזכאים לרכב מ-3,800 ל-3,500 בשלב הראשון. במדרגות החלוקה הבאות נוכל לחדש את המלאי ב- 1,700 וב-3,500 רכבים נוספים. חלק מהרכבים יהיו גם רכבי יחידה כבעבר - כלומר טנדרים או 'טנדרונים' שאינם צמודים לאדם אלא מיועדים למשימות מנהלתיות".

בשנה האחרונה בחנה עבודת מטה בצה"ל את משק "הרכבים הלבנים", על רקע הקיצוצים הנרחבים, פיטורי אלפי אנשי קבע וסגירת חטיבות, טייסות וסטי"לים. כעת פרטי המכרז אינם ברורים באופן רשמי, אך לפי ההערכות, משק הרכבים הפרטיים בצה"ל יישאר בהיקף הקרוב לעשרת אלפים מכוניות, המוחכרות בעלות של מאות מיליוני שקלים.

דיוני המטה עסקו באופציה להענקת הרכבים לזכאים לפי קריטריונים קבועים מראש, כמו תפקיד, צורך ומרחק הבסיס מביתו של איש הקבע. כך למשל, איש קבע המשרת בקריה ומתגורר בסמוך לא יזכה לרכב צמוד. אולם הרמטכ"ל בני גנץ שלל את האפשרות הזו, ובחר להמשיך לפי הקריטריון היחיד הקיים, לפיו כל קצין בדרגת רב-סרן ומעלה או רב-נגד, זכאי לרכב פרטי. לדברי הקצין מאט"ל, לאיש הקבע תהיה אפשרות לבחור באם לקבל את הרכב או שלא.

בדו"ח יולי האחרון של מבקר המדינה נקבע כי ישנו בזבוז גדול בהשכרת הרכבים במשרד הביטחון ואי הקפדה על סעיפים העשויים להוזיל את עלויות ההשכרה, בהיקף של מאות שקלים לפחות.

נתוני הדו"ח מתייחסים לעבודה שמשרד הביטחון משתמש ב-431 כלי רכב, 155 מהם שכורים, וצה"ל נוהג ב-14,240 מכוניות, רובן בליסינג, ו-10% מהן נשכרו על ידי המשרד עצמו. 520 מכלי הרכב השכורים נמצאים בצמוד לאיש הקבע.

אחד מהסיבות בשלהן נדחה המכרז הייתה בינואר 2011, לפני פרסום מכרז השכרה, העביר צה"ל למשרד הביטחון מסמך עם דרישות ההשכרה ובו נקבע בין השאר כי "כל סוג רכב יחולק לשלוש תקופות שכירות - יומית, חודשית ותקופה של שנה ומעלה", אולם בדו"ח הביקורת נאמר כי משרד הביטחון התייחס לשתי תקופות בלבד - יומית ושנתית - ולא דרש לקבל הצעת מחיר לשכירות חודשית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר