האלוף (במיל') רן גורן לכיכר השבת: הפסקת האש - סטירת לחי לתושבי ישראל

סגן מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (במיל') רן גורן תוקף בשיחה עם 'כיכר השבת' את הפסקת האש עם חמאס: "לא השגנו את יעדי הלחימה. מדינת ישראל נתנה סטירה לאזרחיה" (צבא)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |

לובשי המדים מבינים את הביקורת: מחלוקת בקרב בכירי צה"ל לשעבר באשר להחלטת הקבינט מדיני-ביטחוני על הפסקת אש ברצועת עזה. חלקם סבורים כי יעדי המבצע הושגו. לעומת זאת אחרים סבורים כי היעדים לא הושגו וכי מדובר בסטירת לחי לתושבי המדינה כולה.

רן גורן, אלוף במילואים בצה"ל שכיהן כסגן מפקד חיל אוויר וראש אגף כוח האדם, אומר ל"כיכר השבת" כי היעדים לא הושגו: "אני חושב שלא השגנו את יעדי הלחימה שבראייה סובייקטיבית של כל צד, היא הסתיימה בסוג של תיקו שזה מזמין את הירי הבא". לדבריו, "היעד היה צריך להיות השמדה פיזית של עיקר יכולת השיגור בכל המובנים של החמאס וזה לא נעשה".

סגן מפקד חיל האוויר לשעבר, אומר כי הוא מטיל ספק בהפסקת האש: "אם ישנה ידיעה לדרג המחליט שניתן להגיע לביטול היכולת הזאת בדרך של משא ומתן באמצעות ההסכם אז זה בסדר אך אני מטיל בכך ספק ולכן לדעתי בשלב הזה נכון היה לעשות איזו שהיא פעולה שתביא לשינוי אסטרטגי במצב ולא רק תחזיר אותנו למה שהיה בתום עמוד ענן.

"כלומר לא די בשיקום ההרתעה שזה דבר תודעתי ויש לו תפוגה ולא די בהחזרת השקט, צריך היה להשיג נטרול או בעצם השמדה של עיקר יכולת השיגור על מנת להאריך את הזמן כי בנייה מחודשת לוקחת זמן וזאת במיוחד כשהמנהרות סגורות, זה לא נעשה ובעצם חזרנו לאותה נקודה שהיינו בה". הסביר גורן.

"במידה מסוימת מדינת ישראל נתנה סטירת לחי לכל תושבי ישראל", הוא אומר בכעס. לדבריו, למרות שתושבי הדרום היו מוכנים לספוג עוד, המדינה העדיפה לא להתייחס אליהם, " אני שומע את תושבי הדרום שהם מוכנים לספוג עוד כמה ימים ובלבד שהאיום יוסר והניסוח שלהם הוא "אחת ולתמיד" וזה לא קרה. כלומר, בעצם, האיום הזה נשאר בעיקר עליהם אבל היום זה על כל מדינת ישראל ולדעתי המדינה לא יכול להרשות שבחצר האחורית שלה ישב ארגון טרור".

אביהו בן-נון שהיה המפקד ה-11 של חיל האוויר, סבור כי חמאס ספג מכה קשה: "בשום אופן לא מדובר בניצחון לחמאס. לא נראה עדיין לעין אבל כמות התקיפות שחיל האוויר ביצע יתחיל לצוץ לאנשי החמאס שנמצאים בבונקרים, כשהם יצאו וזה יביא אותם לשוק. חיל האוויר ביצע תקיפות מדויקות".

"יש כאלה שספורים את זה באבדות אבל צריך לספור את זה בנזקים, והם (החמאס) צריכים כעת שנים בשביל להגיע למצב הקודם", אומר בן-נון ל"כיכר השבת". לדבריו, בהמשך חמאס כמו שחיזבאללה הבין, שמוטב היה לו שלא להתחיל במלחמה, "אני חושב שהשקט יהיה יותר משנה כמו שקרה בלבנון שהם יצאו מהבונקרים והם ראו מה קרה לרובע השיעי בבירות ונסראללה יצא בהצהרה שאם הוא יודע מה הולך לקרות הוא לא היה מתחיל במלחמה, ואני אומר שאותו דבר יקרה פה".

בן-נון מבין את הביקורת אבל טוען כי ייעדי הלחימה הושגו: "אני מבין את הביקורת ואת החששות אבל הערכה הצה"לית ושל שר הביטחון וראש הממשלה מקובלות עלי". באשר להישג המבצע, הוא אומר, "המטרות היו לשמור על שקט ולוודא שהוא יהיה לאורך זמן, זה היה היעד והיעד הזה הושג ללא מבצע קרקעי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר