גורמי הבטחון חוששים: ההקפאה עלולה להוביל לשפיכות דמים

במשטרה ובשב"כ לא קיבלו בעין יפה את המהלך של אנשי הצבא שהחרימו הבוקר דחפורי בנייה באמצעות מובילי טנקים. "אם המהלכים לא ייעשו בצורה מעודנת יותר", הם אומרים, "השטח עלול לבעור יותר מאשר בגוש קטיף". סיכום היממה הראשונה להקפאה

יוני גבאי | כיכר השבת |
צה"ל מקפיא, היום (פלאש 90)
ההקפאה בבנייה עלולה להוביל לשפיכות דמים. כך מעריכים גורמי הבטחון הבכירים בישראל, הנערכים כבר למול כל התפתחות.

במשטרה ובשירות הביטחון הכללי, לא קיבלו בעין יפה את המהלך הבוטה של אנשי הצבא שהחרימו הבוקר, בשומרון, דחפורי בנייה באמצעות מובילי טנקים. "אם המהלכים לא ייעשו בצורה מעודנת יותר", הם אומרים, "השטח עלול לבעור יותר מאשר כל מה שהיה בגוש קטיף".

מבין השורות של התלונות שמעלים גורמי הבטחון, ניכר הרוגז כנגד הפעילות המהירה והבלתי מחושבת של אנשי הצבא ומשרד הביטחון שפעלו כבר במהלך היממה הראשונה להקפאה כמו "פיל בחנות של חרסינה". וזהו ציטוט מדבריהם.

ואכן סיכום 24 השעות הראשונות מאז החלו פקחי מערכת הביטחון לחלק את צווי ההקפאה לרשויות, לא ניתן לאיש זמן היערכות מינימאלית לעיכול הצווים ולהתייחסות רצינית אליהם. בואם של הפקחים בסערה אל היישובים השונים, בחסות אנשי היס"מ שליוו אותם לא הוסיף גם הוא למהלך, ונדמה שאנשי משרד הביטחון, מחפשים בכוח את העימות עם התושבים והבונים.

פוליטיקאים שונים קראו אתמול לשר הביטחון אהוד ברק להעניק לתושבים ולחברות הבנייה תקופת התארגנות מינימלית, שבמהלכה יוכלו לפנות את הציוד שלהם מאתרי הבנייה לפני שאלו מחרמים ומוטעברים למחסנים עלומים בתוך בסיסים צבאיים. אחרת, אמר היום ח"כ איוב קרא, "נכה על חטא בשל שרירות הלב שנוקטת מערכת הביטחון".

בעקבות החרמת כלים של קבלנים ביו"ש היום, יצא סגן השר לפיתוח הנגב והגליל איוב קרא בהתבטאות ראשונה בנושא הקפאת הבנייה: "אסור להחרים באופן שרירותי כלים של קבלנים הפועלים ביו"ש. הדבר עלול לגרום לשערורייה בלתי נסבלת שיכולה להביא לתגרות אלימות בין אזרחי ישראל לחיילי צה"ל.

בשטח עצמו המשיכו היום נציגי משרד הביטחון להגיע למשרדיהם של ראשי הרשויות ומנהלי חברות הבנייה, ובמקומות רבים קרעו ראשי הרשויות והחברות את הצווים לנגד מוסריהם. בכמה מן היישובים ניסו תושבים נזעמים להתנפל על אנשי הביטחון, אך נוכחות כוחות אבטחה משטרתיים בלמו עימותים פיסיים בין הצדדים.

בקרב מתיישבי ביתר עלית ומודיעין עלית, היישובים שנפגעו יותר מכל מן ההקפאה שוררת אווירת נכאים קשה. משפחות רבות השקיעו כספים בפרויקטים שונים ואינם יודעים מה יעלה בגורלם. ביישובים אלו שוררת גם אי וודאות לגבי גורל המשך ההתיישבות הכוללת במקום.

התושבים מרבים בשיחות בינם לבין עצמם להפנות את האצבע המאשימה אל הנציגים הפוליטיים בכנסת שקולם כמעט ולא נשמע בימים האחרונים, מאז פורסמה רשמית, ההודעה על החלטת הקבינט לאמץ את ההקפאה בבנייה.

אנשי המינהל האזרחי בחרו בעיר אריאל כדי להתחיל בה במהלכים הקשים של הפסקת הבנייה באופן מיידי. פקחי המנהל האזרחי (שזכו כבר לשם פקחי ברק) הגיעו להחרים טרקטורים.
בהמשך לצו האלוף שקיבל ראש העיר אריאל רון נחמן דקות לפני כניסת השבת, בביתו, שבו הערב פקחי המנהל האזרחי והגיש לקבלן מ. בן עיון צו להחרמת כליו. זאת למרות שתקע יסודות לכ- 35 יחידות דיור.

במודיעין עלית המצב מורכב יותר. מאחר ורוב היישוב ממוקם בתוך שטחי הקו הירוק, אין הצווים חלים על אזור זה, ופקח שהגיע היום למקום, ביקש להתעדכן באשר לבנייה במקומות הגולשים מעבר לקו. איש לא שיתף אתו פעולה והוא שב כלעומת שבא.

גרשון מסיקה, יו"ר מועצת המתיישבים בשומרון הגדיר היום את צווי ההקפאה כמהלך אנטישמי וגזעני. והוסיף כי "דרושים צעדים ציבוריים נגד הצעדים האנטישמיים הללו".

מסיקה מסר שביום רביעי יתקיים כנס של כל ראשי המועצות ביו"ש שיחליטו איך בדיוק לנהוג מול, מה שהגדיר גזירות ההקפאה. "ראש המפלגה שלי מאכזב אותי, אמר מסיקה שהוא חבר בליכוד, ואיתו הולכים אחרים, אבל בשיחות אישיות הם אומרים לי שהם יודעים שזו דרך לקויה והם מצפים מאיתנו שנפעל".
"המשמעות של הגזירה היא שאין לנו זכויות ביו"ש, ואם אין זכויות ביו"ש אין זכויות גם בשאר חלקי הארץ".

הערב, בשעה מאוחרת, התקיים דיון בטחוני מסכם של פעילות מתאם פעולות הממשלה בשטחים שבו נמסר כי עד לשעה 9.30 בערב ביצעו כוחות הביטחון והמנהל האזרחי פעילות אכיפה ביהודה ושומרון וזאת בהתאם להחלטת הקבינט המדיני-בטחוני להקפאת הבנייה ביהודה ושומרון, ולאחר הנחייה וגיבוי הפעילות ע"י שר הביטחון, אהוד ברק.

לפעילות האכיפה קדמו דיונים והיערכויות של כלל גופי הביטחון לרבות צה"ל, משטרת ישראל ומג"ב, אשר לקחו גם חלק בפעילות.

כוחות הביטחון ופקחי המנהל האזרחי סיירו ב-30 ישובים בכל אזור יהודה ושומרון. במהלך הפעילות חולקו כ-50 צווי הפסקת עבודה והוחרמו ארבעה כלי ציוד מכני הנדסי אשר שימשו להכשרת שטח וקידוח יסודות.

בין הישובים בהם בוצעה פעילות האכיפה: בית אל, נעלה, אפרת, נוקדים, עפרה, יפית, מעלה אדומים, מודיעין עלית, ניל"י, ביתר עלית, קידר, שערי תקווה, אלפי מנשה, עץ אפריים, אלקנה, אורנית, אריאל, מעלה מכמש, רימונים, הר גילה, קריית ארבע, פצאל ומעלה אפריים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר