התקרית האלימה בחברון

צה"ל מפרסם את מסקנות התחקיר; החייל ששיבח את בן גביר - נשפט בשנית

הלוחם מגבעתי שנשפט לעשרה ימים בכלא בגלל שאמר ש"בן גביר יעשה פה סדר", נשפט בשנית בגלל "פגם בהליך", אך נגזר עליו אותו עונש - תוך שנאמר לו כי יכול לבקש בקשת המתקה, כך עולה מתוצאות התחקיר הצה"לי שקבע כי הלוחמים "פעלו תוך שיקול דעת מוטעה והתנהגו בניגוד למצופה" | אלו המסקנות (צבא)

ב. ניסני | כיכר השבת |
התקרית החברון (צילום: לפי סעיף 27א)

בעקבות התקרית האלימה ביום שישי בחברון, כאשר קבוצת שמאלנים התגרו בחיילי צה"ל המוצבים במקום, עד שאחד מהם התבטא בפניהן כי בן גביר יעשה סדר וחייל אחר תועד מכה באגרוף אזרח שעוכב על ידם, צה"ל מפרסם הבוקר (רביעי) את התחקיר הפיקודי כפי שסוכם על-ידי מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, ממנו עולה כי הלוחם שנשלח לעשרה ימים בכלא, נשפט בשנית - ונגזר עליו שוב אותו העונש.

מהתחקיר עולה כי "הגדוד מבצע תעסוקה מבצעית בחטיבה המרחבית יהודה בחודשים האחרונים באופן מקצועי, מבצעי ומוצלח. לפני כניסת הלוחמים לתעסוקה המבצעית, בוצעה הכנה מנטלית ומבצעית, בה הועברו כלל הנהלים באופן מסודר ובוצעו סימולציות וכן, בוצעו הכנות ממוקדות למפקדים בגדוד מרמת מפקדי המחלקות. עוד צוין, כי בוצעו שיחות ערכיות בהובלת מפקדי הפלוגות ותדריכים לתרחישים המורכבים על ידי מפקד הגדוד".

בצה"ל מציינים בהמשך לכך כי "לאחרונה, חלה עלייה בחיכוך בגזרת חברון. בתוך כך, בשבוע שעבר, התקיימה שבת "חיי שרה" במהלכה היו התפרעויות חריגות במרחב".

לפי התחקיר, "ביום שישי התגרו אזרחים בלוחמים ואחד מהם שלא נענה להנחיות הלוחם עוכב על ידו. הלוחם הפיל את האזרח והיכה אותו בפניו. לוחם אחר התבטא בצורה שאינה הולמת חייל בצה"ל.

"מהתחקיר עולות מספר שגיאות. הראשונה בהן היא שהלוחמים פעלו תוך שיקול דעת מוטעה והתנהגו בניגוד למצופה, באלימות פיזית ומילולית שלא לצורך. כמו כן, החלטת הלוחם לעכב את האזרח ללא אישור מפקדו מהווה שגיאה נוספת. בנוסף, נכון שיהיה כוח ייעודי המתאים להתמודדות באירועים מסוג זה כגון שוטרי משטרת ישראל או שוטרי מג"ב, דבר שלא בוצע. על פי מסקנות התחקיר, ההתנהגות האלימה כלפי האזרח פסולה. בנוסף, אסור ללוחם להתבטא בדרך מתלהמת ותוך הבעת עמדה פוליטית.

"בעקבות התחקיר, הנחה מפקד חטיבת יהודה לטייב את ההכנה ללוחמים לפני ביצוע משימות, בדגש על ההכנה הערכית הנדרשת למנעד רחב של מקרים ותגובות ותוך ירידה לפרטים, לתרחישים שונים ובהתבסס על מקרים דומים ודוגמאות מן העבר. כמו כן, הנחה כי במוקדים בעלי פוטנציאל חיכוך, תהיה הערכות של כוחות משטרה ומג"ב בהתאם. לאור האירועים האחרונים, הנחה מפקד פיקוד המרכז לקדם עבודת מטה שמטרתה לבחון, לשפר ולהרחיב את 'סל הכלים' של הלוחמים והמפקדים במקרים דומים".

באשר ללוחם שקילל פעיל שמאל ואמר כי "אני לא אוהב שמאלנים", ואמר ש"בן גביר יעשה סדר", לפי התחקיר - "הלוחם שהתבטא בצורה שאינה הולמת הושעה מפעילות מבצעית עד לסיום התחקיר. לאחר שהודה במעשיו, הורשע במסגרת ההליך המשמעתי ונגזרו עליו עשרה ימי מחבוש. אתמול, הגיש הלוחם ערר על תוצאות ההליך. במקביל, בעקבות פגם שנפל בהליך המשמעתי, הוחלט להורות על העמדתו לדין מחדש בפני מפקד חטיבת גבעתי, אשר הרשיע את הלוחם וגזר עליו עשרה ימי מחבוש בבסיס הכליאה הצבאי. בזמן העמדתו לדין, הודה הלוחם במעשיו, הביע חרטה, ציין כי הוא מבין את חומרת המעשים וקיבל על עצמו את האחריות לביצוע העבירה. המח"ט הסביר ללוחם כי באפשרותו להגיש בקשת המתקה, במסגרתה יישקלו כלל השיקולים, כמקובל".

מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, שוחח עם המג"ד וגיבה אותו ואת הגדוד כולו. האלוף שיבח את הלוחמים בעשייתם המבצעית המבורכת והמסורה, המתבצעת לאורך כל השנה, לילות כימים. פגיעה בשמו הטוב של מפקד גדוד 'צבר', קצין לוחם ערכי ומפקד מצוין, פסולה.

בעקבות אירוע האלימות נפתחה חקירה משותפת של המשטרה הצבאית ומשטרת ישראל. עם סיום החקירה יועברו הממצאים בעניינו של הלוחם לבחינת הפרקליטות הצבאית. הלוחם אשר תועד מכה אזרח הושעה מפעילות מבצעית עד לסיום החקירה, ובסיומה יבחן המשך הטיפול בעניינו.

מדברי ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי: "ערכי צה"ל ופקודות המפקדים הם, ורק הם, המכתיבים את משימות היחידה, את דרכי פעולתה, את התנהגות חייליה ואת אופייה. האחריות לרמה המקצועית והערכית של היחידה מוטלת רק על מפקדי צה"ל. חיילי צה"ל ולוחמי 'צבר' מבצעים פעילותם בתנאים מורכבים, באופן הראוי לכל הערכה. האירוע המדובר הינו חריג, מטופל על-ידי המפקדים ואני מגבה את מפקד הגדוד באופן מלא וסומך עליו".

מדברי מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס: "הרוב המוחלט של הלוחמים פועל כמצופה במאות מפגשים דומים במהלך התעסוקה. אני מצפה מלוחמיי לנהוג כראוי חרף לחץ והתגרות. אלימות פיזית או מילולית שלא לצורך - זו לא דרכנו. דרכנו להגן במקצועיות ובקור רוח, לאפשר אורח חיים תקין ולעמוד במשימותינו באופן ראוי ומקצועי. התנהגות הלוחמים הינה מקרה חריג וחמור, אסור ללוחם לנהוג ולהתבטא באופן שסותר את ערכי צה"ל בדגש על ערך הממלכתיות וטוהר הנשק. אני מגבה את לוחמי צה"ל, בכל הפעלת כוח הנדרשת על מנת להסיר איום, לצד זאת לא נקבל מקרים בהם לוחמים יחרגו וינצלו את כוחם וסמכותם שלא לצורך".

מדברי מפקד חטיבת גבעתי, אלוף-משנה אליעד מואטי: "גדוד 'צבר' מבצע תעסוקה מבצעית איכותית בחברון מזה כחמישה חודשים, לאחר תקופה ממושכת של הגנה בקו התפר. ננקוט בצעדים ברורים באשר לאלו אשר יחרגו וינצלו את סמכותם וכוחם שלא לצורך ובכל מי שלא יפעל במקצועיות הנדרשת זאת לצד חניכה צמודה וליווי של כלל הלוחמים. אני סומך על המג"ד, שדרת הפיקוד האיכותית והלוחמים שלנו באופן מלא ובטוח שנצליח לעמוד במשימותינו בהצטיינות".

מדברי מפקד חטיבת יהודה, אלוף-משנה ישי רוזיליו: "לחטיבה יש אחריות גדולה בהכרות והעמקה בגזרה המבצעית וביכולת 'לעטוף' את הגדוד ולגרום לו להצליח גם במקומית הרגישים ביותר. אני מכיר היטב את האתגרים הקיימים בגזרת חברון ומתוקף אחריותנו כמפקדים, אנו מחוייבים לתת ללוחמנו ׳סל כלים׳ ערכי ומקצועי רחב ככל הניתן להתמודד עם מקרים שכאלו ולהכין אותם בצורה הטובה ביותר על מנת למנוע הישנות מקרים מסוג זה".

  • בכתבה זו נעשה שימוש בצילומים אשר בעל הזכויות בהם לא נודע או לא אותר, בהתאם להוראות סעיף 27א לחוק זכות יוצרים. אם הנכם בעלי הזכויות שלחו הודעה על כך בצירוף הצילום המקורי לדוא''ל desk@kikar.co.il.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר